parallel laadbord

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

parallel laadbord

Bericht door Leyhon » 20 okt 2018 12:29

Bij wat rondkijken kom ik dit bord tegen.
Wie gebruikt deze hier in deze groep?
En wat zijn jullie ervaringen en meningen hierover?
Wat is het advies over het wel of niet gebruiken van zo'n bord.
Welke heb je evt. zelf?
Bijlagen
_vyr_345desticka_XT_1.png
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Patrick » 20 okt 2018 12:47

Op die manier parallel laden is een recipe for disaster.
De accus laden/ontladen zich bij het aansluiten tov elkaar. De vonken zullen er misschien niet afvliegen, maar ik denk wel dat de 1C waarde voor veilig laden overschreden wordt. Dit gebeurt dus al bij het aansluiten van de accus op het bord zonder de lader uberhaupt aangesloten.

Zo'n bordje is alleen inzetbaar als je bv een 2s2p configuratie rijdt die niet gecombineerd zit in 1 pack. Gevaar is dat packs wisselt, en dus geen onderlinge balans hebt. Opslag zou dan ook moeten in een aangesloten parallele configuratie.

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Leyhon » 20 okt 2018 16:17

Er wordt bij de gebruikers ervan beschreven, dat wanneer je dezelfde aantal cellen en capaciteit het bord veilig zou kunnen gebruiken, mits: MITS, de onderlinge cel-spanningen niet meer dan 0,2 Volt afwijken.
Het zou dan gaan over:
Cel 1 accu 1 ; cel 1 accu 2 ; cel 1 accu 3, enz.

En vervolgens over de volgende combinatie
Cel 2 accu 1; cel2 accu 2 ; cel 2 accu 3, enz.

enzovoort voor de volgende resterende cellen.

Wanneer deze dan 'normaal' worden gebalanceerd geladen zou de aangesloten cellen als 1 grote cel ""gezien"" worden.


Wanneer je deze spanning controleerd voordat je gaat laden zweren de gebruikers er bij, in de berichten althans.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Wouterb » 20 okt 2018 20:36

Klinkt als: bewerkelijk, foutgevoelig, niet hufterproef.
(Lees: ik begin er niet aan.)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Patrick » 20 okt 2018 20:37

Hoi Leon,

De interne weerstand van een lipo van ca 2200 mAh cel is zo'n 5 a 6 milliohm als ik het me goed herinner. In ieder geval ruim onder de 10 milliohm. Hoe groter de capaciteit hoe lager de interne weerstand. Logisch, want de accuplaten zijn groter.
Laten we zeggen dat een 5000 mAh cel een interneweerstand van zo'n 3 milliohm heeft. Met 2 cellen zit je dan op 6.

Als je dan een verschil van 0.2V tussen de pakketen hebt, dan kun je met de wet van ohm uitreken wat voor een stroom er kan gaan stromen.

I = U / R = 0.2 / 0.006 = 33.3 Ampere

Natuurlijk zit er ook nog wat overgangsweerstand in de kabels en stekkers, maar dat zijn ook geen gigantische verschillen (als je goede connectors hebt). Laten we voor het gemak 20A zeggen dat we overhouden. Dat is dus voor 1 van de slachtoffers in de parallele opstelling een inbound stroom van 20A. Dat is 4C laden bij een accu van 5000 mAh. 400% van hoe we normaal laden.
Je zou ook nog kunnen uitrekenen hoe lang die stroom vervolgens gaat stromen, maar het feit dat het 4C laden is, zegt eigenlijk al dat het product ondeugdelijk is.

Ook de veiligheidsmarge van 0,2 Volt zou eigenlijk door het product zelf afgevangen moeten worden, al trek ik mijn twijfels over de veiligheid van die veiligheidsmarge.

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Leyhon » 20 okt 2018 21:38

Zo'n bordje is dus geen goed idee!!! :doh:
Dat er 30 Amp van de cel naar de andere kan lopen lijkt mij ook geen goed idee. :naughty:

conclusie : Niet gebruiken!! :hand:

tweede lader kopen met evt. meer laadpoorten en op deze manier parallel laden :dance:
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Patrick » 20 okt 2018 21:44

[mention]Leyhon[/mention] Eens! Ben zelf ook nog op zoek naar een betaalbare oplossing, waarmee ik 2 a 3 accus tegelijk kan laden. Mogen gerust 3 laders zijn, maar dan loopt het al zo in de papieren. Zit nu nog met mijn 10 jaar oude Graupner Ultramat te laden met losse balancer. Werkt op zich prima. Maar geen storage stand (dat bestond toen nog niet) en het zijn te kostbare laders om er zomaar 2 extra aan te schaffen.

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: parallel laadbord

Bericht door Leyhon » 20 okt 2018 21:56

Laatst in Uden had ik na de eerste dag geen 2 accu's maar plots 4 te laden.
Wanneer het standaard 4 laden wordt is dat doorgaans geen probleem om vooraf een paar avonden de accu's te laden voor in het weekend te gebruiken.
Maar met twee dagen achter elkaar gaan rijden is de avond van de eerste dag te kort om er vier te gebruiken.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten