RPM #70972 Shock Duplicator

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

RPM #70972 Shock Duplicator

Bericht door Cesco » 30 jul 2019 22:20

Voor wie altijd moeite heeft om zijn schokdempers af te stellen hier een tip.

RPM heeft met hun #70972 Shock Duplicator het ideale hulpmiddel om je schokdempers exact gelijk af te stellen. Het verteld je of beide schokdempers even lang zijn, of er verschil zit in de hoeveelheid olie die in beide zit. Of de O ringen hun werk doen. Of niet. Of de preload hetzelfde is. Kortom een handig hulpje om 2 gelijk afgestelde schokdempers te krijgen en daarmee een fijner rijdende scaler of crawler.

Dit is nu zo een tool waarvan je denkt. Had ik die maar eerder gehad. Geen gissen meer, meten. Ik vind hem ideaal werken.

https://www.rpmrcproducts.com/shop/tool ... uplicator/

Kosten rond de 8 tot 17 euro afhankelijk van verkoopadres. Doe er je voordeel mee.
70972_1.jpg
70972.jpg

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: RPM #70972 Shock Duplicator

Bericht door Gert-Jan » 30 jul 2019 22:44

Dat wordt even tekenen en de printer aan slingeren natuurlijk :D
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ron
Donateur
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 jun 2017 13:44
Locatie: Sittard
Participant x 11
Gegeven waarderingen: 61 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: RPM #70972 Shock Duplicator

Bericht door Ron » 31 jul 2019 11:30

Zou dat echt zoveel verschil maken met off-road rijden? En als je het dan echt goed wil doen, moet je ook de gewichtsverdeling in de auto helemaal uitbalanceren.
Axial Wraith / Axial Yeti / RC4WD Gelände D110 / Team Raffee Camel Trophy D110 / D90 Safari (SCX10) / D110 Overlander (RC4WD) / LR Discovery G4 (MST-CFX-W) / Toyota Land Cruiser 80 (Axial SCX10.2)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: RPM #70972 Shock Duplicator

Bericht door Cesco » 01 aug 2019 21:58

Schokdempers en banden zijn een belangrijke factor voor alle voertuigen. Mijns inziens ook voor onze offroad scalers en crawlers. Sommige kunnen zonder hulpmiddelen perfect schokdempers afstellen. Maar voor andere denk ik dat dit een uitkomst is.

Je hebt verder ook gelijk. Volgende stap zou uitwegen zijn. En dan kan dit hulpje juist weer handig zijn als je juist onbalans in je schokdemper setup wil om bijvoorbeeld te veel gewicht aan 1 kant te compenseren.

Maar dat vergt weer een andere tool:
https://www.skyrc.com/Accessory/Corner_Weight_System of iets zelf gemaakt met 4 keukenweegschalen en zelf rekenen.

Henk
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2018 15:40
Locatie: Heinkenszand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: RPM #70972 Shock Duplicator

Bericht door Henk » 31 okt 2019 16:11

Mijns inziens overbodig voor zover je met scalers of crawlers rijdt, die rijden vaak niet zo snel!
Ga je racen dan is er wat voor te zeggen.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: RPM #70972 Shock Duplicator

Bericht door Cesco » 31 okt 2019 22:33

Ben ik niet mee je eens Henk. Het heeft namelijk niets met snelheid te maken. Schokdempers die niet gelijk afgesteld zijn en dus niet gelijk zijn bevorderen zaken als omrollen, grip, achterover vallen, remmen, rijgedrag, zaken die toch wel heel belangrijk zijn bij scalers en crawlers. Je banden zijn je enige contact en de schokdempers moeten zorgen dat je banden contact houden.

Stel, je achterschokdempers zijn precies hetzelfde, linksvoor is goed, maar rechtsvoor volledig afwijkend. Dan ga je dat echt merken. Je auto gaat één kant ophangen. We rijden op ongelijk terrein en je banden, foams en schokdempers zijn de belangrijkste factor. Zeker bij side hill rijden zal je sneller omrollen als er een schokdemper afwijkt.

In sommige gevallen, zoals bij bepaalde Traxxas TRX-4 modellen, zoals de Defender, moet je 1 schokdemper afwijkend afstellen. Maar dat is slechts de afstelling van de veerspanning en compensatie voor ongelijke gewichtsverdeling. De werking van de schokdemper zelf moet wel gelijk zijn. Zelfde olie, zelfde hoeveelheid olie, zelfde reactiesnelheid.

Wie een keer een lekke schokdemper heeft gehad, of dit nu op een RC auto of een 1/1 auto is. Die zal kunnen beamen dat dat anders gaat rijden. En snelheid kan een factor zijn, maar dat is meer een factor dat de schokdemper sneller moet werken en je dus sneller merkt dat het fout zit. Je hebt namelijk 1 schokdemper die met een andere snelheid werkt als de rest. Bij onroad rijden zie je het terug in rijgedrag als scheef remmen, onderstuur, overstuur, etcetera. Bij off road rijden zal je nog sterker als bij onroad het verschil merken in gewichtsverplaatsing en dus zo wie zo in sneller omrollen en minder grip.

Wat je heel vaak ziet is oh, mijn scaler / crawler rolt makkelijk om, ik moet gewicht toevoegen. Maar eigenlijk moet je eerst eens de schokdempers in orde hebben. Die kunnen het rijgedrag en de prestaties maken en breken.

Maar niets hoeft en deze RPM tool is slechts een hulpmiddel. Dit helpt bij de basis van schokdempers. Daarna ga je tunen en tweaken.

Er zitten ook een paar op het forum die 1/1 off road rijden hebben gedaan, misschien kunnen die hun licht er ook over laten schijnen. Ik weet dat ik het echt merk als de afstelling er echt flink naast zit.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten