SERENITY een 1-meter zeiljacht.

Lekker op de wind
Gebruikersavatar
Jaap
Donateur
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:45
Locatie: Biddinghuizen
Organizer x 1Participant x 18
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 23 keren

SERENITY een 1-meter zeiljacht.

Bericht door Jaap » 17 aug 2017 10:36

Het voorjaar van 2011 reisden we weer af naar de messe in Neurenberg om aldaar op zoek te gaan naar primeurs. Een en ander hierover stond dan ook te lezen in de MBA 135. Bij Proboat, de scheepsafdeling van Horizon Hobby, stond een model waar we niet omheen konden! De Serenity was namelijk midden op de vloer van de stand tentoongesteld. Normaal gesproken duurt het even voordat een nieuw model daadwerkelijk beschikbaar is maar zomer 2011 is het al zover dat ze in de praktijk getest kan gaan worden! Met het uiterlijk van een modern hedendaags cruise / toer zeiljacht wordt ze aangeboden als een Ready To Run model. Batterijen / accu’s er in en dan zeilen? Nee, er moet nog wel een eindmontage gaan plaats vinden voordat ze in haar natuurlijke element gezet kan gaan worden. Maar laten we niet op de zaken vooruit gaan lopen!

Geklemd in en beschermd door een frame van stevige kunststof schuimplaten zitten alle delen van de boot stevig verpakt in een bedrukte doos van 103 x 30 x 50 cm. Hoe scheef je de doos ook houd, alles blijft op zijn plaats! Eenmaal alles uitgepakt, ligt er voor mij; de romp (compleet), een tweedelige mast, giek, de zeilen, het complete relingwerk, ontvangeraccu, standaard, handleidingen, ballast gewicht, enkele beslagdelen, vlaggenset, en als laatste een complete elektronica set.

Afbeelding

Afbeelding

Handleiding.
Als eerste lees ik de handleiding twee maal door zodat er een beeld ontstaat waar de nodige aandacht aan besteed zal gaan worden. De handleiding op zich is geschreven in het Engels, Duits, Frans en Italiaans. De geschreven tekst wordt hierbij ondersteund door vele foto’s. Of de handleiding compleet en correct is heb ik zo mijn twijfels over. Zo is mij bijvoorbeeld de wijze opgevallen waarop de schoten aan de giek en fokkeboom bevestigd dienen te worden (hier kom ik dan ook nog op terug).

De volgorde van monteren zal ook in een iets andere volgorde gaan plaats vinden. Proboat begint in de handleiding met het plaatsen van de reling waarbij ze er tevens op wijzen dat deze enigszins gevoelig kan zijn. Omdat er nog diverse andere werkzaamheden uitgevoerd moeten worden en om beschadiging aan de reling te voorkomen ga ik dit klusje dan ook als laatst uitvoeren.

Standaard.
Waar het bij vele modellen aan ontbreekt, heeft Proboat een stabiele uitklapbare standaard bijgevoegd. Deze stevige en verschroefde standaard is gemaakt van 20 x 10 mm houten latten en voorzien van een 15 mm brede band aan de bovenzijde. Een standaard als deze kun je alleen maar waarderen als modelbouwer! Toch even een aandachtspunt. Als “scharnier” dienen 30 mm lange M3 schroeven welke van buiten naar binnen zijn gestoken. Die delen van de schroeven welke buiten de moertjes steken kunnen op deze manier behoorlijke krassen in de lak van de kiel maken. Daarbij komt nog dat het moertje gemakkelijk van de schroef wil lopen. Beide schroeven heb ik dan ook omgekeerd en voorzien van onderleg ringen en een zelfborgende M3 moer.

Afbeelding

Afbeelding

De romp.
Een lust voor het oog, zo kan je de complete romp van de Serenity gerust noemen. Kiel, romp en dek zijn gemaakt van 2 mm polyester en vormen samen een zeer stevig en stabiel geheel. Een super strakke hoogglans blauwe / witte laklaag maakt het schip dan ook echt af. Natuurlijk geld het bovenstaande ook voor de opbouw en het roer. Op het dek en de opbouw zijn reeds door de fabrikant diverse beslagdelen zoals houders voor de reling, dekplaten om de tuigage aan te bevestigen, katrollen en een stuurstand aangebracht. De lieren zoals die op de fabrieksfoto’s (van de handleiding en de doos) staan, ontbreken echter.

Stickers die als sierstrepen dienen of een functie verbeelden, bijvoorbeeld ramen en luiken, zijn ook reeds door Proboat aangebracht. Persoonlijk had ik liever gezien dat ze voor de laatste laklaag waren aangebracht daar ze nu al enigszins los zitten. Vermoedelijk zullen ze nadat de boot te water is geweest nog verder los gaan zitten. Om deze reden heb ik dan ook maar het potje revell nr 1 (transparante verf) te voorschijn gehaald om de randen van de stickers af te sluiten.

Afbeelding

Als mastvoet fundatie, vlak voor de opbouw, dient een gat in het dek alwaar de nok van de mastvoet in geplaatst dient te worden. Door de polyesterlaag, van het dek, heen is in een onderdeks verlijmd houten plaatje een ruw gat geboord. Zodra zich daar water gaat verzamelen zal het hout kunnen gaan uitzetten en het polyester kapot gaan drukken. Eigenlijk had ik bij dit model een keurige waterdichte verdieping verwacht. Als oplossing hiervoor heb ik het gat iets ruimer gemaakt zodat er een 10 mm buisje in past. De binnendiameter van dit buisje is passend gemaakt voor de taptoelopende nok van de mastvoet. Het geheel is vervolgens verlijmd met twee componentenlijm (ook de bodem van het gat) en afgewerkt met een likje zwarte verf. Gezien de kwaliteit van het model, gaat het hier hopelijk om een incident.

Afbeelding

Centraal boven op de opbouw zit een afdekkapje (door magneetjes vastgehouden) waaronder de schakelaar van de ontvanger en de vergrendelschroef van de opbouw te vinden zijn. Na het losdraaien van deze kunststof schroef kan de opbouw voorzichtig opgetild worden. De handleiding geeft op dit punt de waarschuwing dat de opbouw niet compleet verwijderd kan worden in verband met de lengte van de schoot die naar de giek loopt. Maar wat te denken van het snoertje dat van de schakelaar naar de ontvanger loopt, deze heeft ook maar een beperkte lengte. Zodra de opbouw er af is heb je een zeer ruime toegang van 39 x 10 cm tot het binnen gedeelte.

Afbeelding

Afbeelding

Benedendeks ziet alles er zeer netjes en verzorgd uit. Al het houtwerk is behandeld tegen invloeden van water en vocht, tevens is het polyester zonder vezels en scherpe randen glad afgewerkt. Alle spanten zijn onderaan voorzien van een opening zodat eventueel binnen gekomen water weg kan lopen in de kiel. De Serenity heeft dus een echte bilgeput! Alle elektronica is reeds op houten plaatjes of in frames keurig ingebouwd. Vlak voor en onder de zeillier zit een smalle opening die toegang geeft tot de kiel. Om nu de 1500 gram stalen kogels die als ballast dienen gemakkelijker onderin de kiel te kunnen laten glijden heb ik eerst de zeillier verwijderd. Op deze manier krijg je dan ook maximale ruimte en beter zicht op wat er onderin gebeurd. Door de kogels in kleine porties toe te voegen en het regelmatig licht schudden van de romp krijg je een mooie vlakke vulling. Hierna dienen de kogels nog vast gezet te worden. Proboat geeft hiervoor in de handleiding twee mogelijkheden aan. Als eerste wordt aangegeven om hiervoor verf te gaan gebruiken. Mijn ervaring en advies in deze is DOE DIT NIET! Alleen het bovenste laagje van de verf “droogt” namelijk, en dan ook nog in de vorm van een taai vel (zoals bij een openstaande pot verf). Uiteindelijk ben ik voor optie twee gegaan; epoxyhars. Een van de eigenschappen die epoxyhars heeft is dat er tijdens de uitharding een behoorlijk warmte ontwikkeling kan plaatsvinden. Om de kiel en de witte lak te beschermen heb ik eerst de romp met de kiel in een emmer koud water gezet. Hierna is de hars door middel van een grote injectie spuit in kleine hoeveelheden (tussentijds laten uitharden) onder in de kiel gespoten tot er boven de kogels een gladde laag ontstaat. De stalen kogels zijn tevens op deze manier tegen vocht beschermd. Eventueel binnen gekomen water is makkelijk te verwijderen en je kunt de overgebleven ruimte in de kiel gebruiken om er nog extra gewicht in te laten zakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elektronica.
De bijgeleverde, complete, set elektronica is afkomstig van Spektrum (de elektronische tak van Horizon Hobby). Als eerste maar even de set op zich. De eenvoudige twee kanaals zender, DX2M, ligt goed in de hand en is makkelijk te bedienen. Naast de indicatie leds voor de zenderaccu heb je tevens de beschikking over een servo-reverse functie op elk kanaal. Standaard zit er op de rechter stick een dualrate functie. Hiermee kan de hoeveelheid roeruitslag, van de stick, elektronisch begrensd worden. Persoonlijk had ik liever die dualrate standaard op de andere stick gehad zodat hiermee de schootweg beïnvloed kan worden. Om zeilen in een bepaalde stand te kunnen houden is het wenselijk dat een zenderstick, welke gebruikt wordt voor de lier, zich zelf niet continue centreert. Fabrieksmatig is dan ook reeds het veertje hiervoor verwijderd (over meedenken gesproken). De zender wordt gevoed door 4 AA batterijen en hier zul je een keuze moeten maken. Ik bedoel hier mee de keuze tussen een gewone batterij (standaard 1,5 volt) of een oplaadbare (standaard 1,2 volt). Dit maal 4 batterijen geeft een verschil van 1,2 volt. En dat scheelt veel ten aanzien van de werking van de zender! Als ontvanger wordt de MR200 ingezet. Deze twee kanaals ontvanger is makkelijk in iedere hoek weg te werken daar ze maar de grote van een 2 Euro muntstuk heeft. Zowel de zender als de ontvanger werken met de 2,4 Ghz technologie. Van de digitale roerservo (prb8061) en de zeillier zijn geen gegevens bekend behalve hun trekkracht (zie specificaties). De 4,8 volt – 1300 mAh ontvangeraccu maakt de set compleet. Voordat een 2,4 Ghz zender en ontvanger naar behoren samen werken zul je ze eerst moeten koppelen. Deze procedure heb ik dan ook netjes conform de handleiding van de zender uitgevoerd. In eerste instantie lijkt het roerservo niet te werken tot ik mij realiseer dat de dualrate dicht staat. Even aan de knop draaien en alles functioneert naar behoren.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste keer dat ik de opbouw optilde om eens een nieuwsgierige blik naar binnen te werpen viel mij eigenlijk al meteen een rode ballon naast de roerservo op. Gezien de hoeveelheid draden die uit deze “dicht” getapte ballon komen is de locatie van de ontvanger dan ook niet moeilijk te raden. Om de ontvanger met een ballon tegen vocht te beschermen is op zich een prima methode alleen dient dan na het varen die ballon wel weer verwijderd te worden zodat er zich geen condensvocht in de ballon verzameld en de ontvanger alsnog beschadigd. Ik heb dan ook de ontvanger uit zijn rubbertje bevrijd en verplaatst onder het gangboord aan de stuurboord zijde. Met een stukje zelfklevend klittenband blijft hij daar prima zitten en is toch makkelijk los te halen voor werkzaamheden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je tevens de opbouw er makkelijker vanaf kan tillen door de extra speling die je krijgt ten opzichte van de schakelaar (draad lengte). Om de werking van de zeillier te kunnen testen heb ik aan zowel de schoot voor de fok als het grootzeil eerst maar een paar testgewichtje gehangen. Tijdens deze test blijkt dat de grootschoot niet soepel loopt en regelmatig blijft hangen. Het systeem dat hiervoor gebruikt wordt werkt eigenlijk heel simpel. De trommel van de zeillier zit in een strak passend huis opgesloten. Hiermee wordt voorkomen dat de schoten van de trommel kunnen lopen. Door twee gaatjes komen de schoten uit dit huis naar buiten en gaan via doorvoeren naar respectievelijk de giek en fokkeboom. Na enig puzzel en speurwerk blijkt dat het onderste gaatje waaruit de grootschoot komt op de zelfde hoogte zit als de middelste ring van de trommel. Door in het huis, een paar mm lager, een nieuwe doorvoer te boren is het probleem dan ook snel verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste klusje benedendeks heb ik nog even de roeras, voor de zekerheid, gesmeerd. Tijdens de demontage van het roer blijkt dat Proboat hier reeds met de vetspuit geweest is.

Afbeelding

Mast en zeilen.
Aan de tweedelig geanodiseerde aluminium profielmast hoeft op het koppelen na eigenlijk maar weinig te gebeuren. Fabrieksmatig is de mast reeds voorzien van een topkraan, zalingen, lummelbeslag, mastvoet en de complete verstaging. Door een schroef en moer in het lummelbeslag te zetten wordt de giek aan de mast gekoppeld. Om de giek soepel te laten draaien heb ik het moertje “bijna” vastgedraaid en geborgd door middel van een tweede moer. Voorts dient nog de neerhouder met kogellinks aan de giek en mastvoet vastgeklikt te worden. Terwijl ik hiermee bezig was, zag ik het lummelbeslag naar boven wegschuiven! Om later de zeilen te kunnen stellen dient dit punt echter vast te zitten. Aan de voorkant van de mast heb ik dan ook een klein gaatje door het lummelbeslag en de mast geboord en het geheel met een kleine parker vastgeschroefd. Om de giek nu, als basis instelling, een 90 graden hoek ten opzichte van de mast te laten maken is het een kwestie van de neerhouder te verdraaien tot alles in de juiste positie is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de grote doos waarin de Serenity verpakt zit opende, zag ik twee grote platen karton. Yes! Eindelijk een fabrikant die de zeilen niet opgerold en verkreukeld aanlevert dacht ik nog. Helaas blijkt het grootzeil toch te groot voor het karton, de bovenste 25 cm steekt er tussen uit en is door het omvouwen toch nog gekreukeld. De zeilen op zich zijn van goede kwaliteit en netjes afgewerkt. Even inzoomen; voor het zeildoek is gebruik gemaakt van rip-stop nylon, alle naden zijn keurig gestikt, zeillatten zitten al op hun plaats, de zeilhoeken zijn verstevigd en van een messing oogje voorzien. Het aan de mast slaan van het grootzeil en het plaatsen van de mast zoals in de handleiding beschreven staat gaat zonder problemen. Daar de fok nog niet aan de mast zit heb ik een tijdelijk lijntje als voorstag gespannen om de mast overeind te kunnen houden.

Afbeelding

De fok is fabrieksmatig reeds voorzien van een voorstag en deze is keurig in het voorlijk weggewerkt. Eveneens is de fokkeboom al bevestigd echter zodanig strak dat het onderlijk onder de boom uitkomt. De twee lijntjes die dit veroorzaken worden dan ook meteen vernieuwd waarbij het lijntje vanaf de schoothoek (achterste) een andere montage krijgt. Vanaf de schoothoek loopt deze nu door het aller achterste oog van de boom naar het oog halverwege de boom. In deze lijn heb ik meteen een spannertje opgenomen zodat tevens de bolling van het onderlijk ingesteld kan worden. De handleiding geeft vervolgens duidelijk weer hoe je de zeilen en alle lijnen dient te bevestigen.
Wel enige aanvullingen hierop. Het voorlijk van het grootzeil kan keurig via een spanner boven in de mast aangespannen worden. Om dit te kunnen doen dient wel het grootzeil aan de onderzijde vastgezet te zijn (hierover staat niets in de handleiding). De oplossing hiervoor is om het oog van de halshoek en het oogje dat je boven op het lummelbeslag kunt vinden aan elkaar te knopen.
Voordat de schoten vastgezet gaan worden heb ik eerst nog aan de fokkeboom een lijn gezet die loopt vanaf het oog halverwege de boom naar het onderste oog aan de achterzijde. Aan het einde van deze lijn heb ik een kleine ring bevestigt waaraan later de schoot vastgehaakt wordt. In de zojuist bevestigde lijn is ook een spannertje opgenomen, hierdoor kan de hoek waaronder de fok naar buiten toe openstaat variabel ingesteld worden. Indien de schoten bevestigt worden zoals op de foto’s van de handleiding te zien is dan heeft dit als resultaat dat de mast niet meer van de boot afgehaald kan worden tenzij je alles weer los gaat knopen. Ik heb dan ook de schoten op een andere manier bevestigd.
Als eerste zet ik de zender en ontvanger aan en lier de schoten maximaal in (incl de trim). Vervolgens plaats ik een haakje in het oogje van de giek en in de ring aan de fokkeboom. De beide schoten worden nu strak aan de haakjes vastgeknoopt. Hierna wordt de trim op de zender wederom iets naar voren gezet. Het grootzeil krijgt hierdoor iets speling wat nodig is voor een betere werking. De speling van de fok kan traploos geregeld worden via de aangebrachte spanner onder aan de fokkeboom. Hoeveel speling? Vanaf de boeg gezien wijst bij mij het einde van de giek naar een hoek van de kuip en de fokkeboom naar de achterste relingscepter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste loodjes.
Als een van de laatste klussen had ik mij voorgenomen om de reling aan te brengen. Door het licht samen buigen van zowel de hek- als boegreling kun je de pootjes makkelijk in de houders plaatsen. Door de lichte spanning in de metalen reling, klemmen deze delen zich dan ook zodanig vast dat verlijmen niet nodig is. Persoonlijk vind ik dat het relingwerk in verhouding te hoog is dus heb ik alles (ook de scepters) aan de onderzijde met 7 mm ingekort. De draad welke reeds aan de boegreling zit heb ik meteen maar vervangen door koordelastiek van 1,4 mm. Na het invlechten van dit elastiek wordt dit onder een lichte spanning vastgeknoopt en de knoopjes met krimpkous netjes afgewerkt. Het voordeel van elastiek is dat de draad altijd strak staat en niet gaat doorhangen zodra het nat wordt.
Na het relingwerk kan de vlag geplaatst gaan worden, maar eerst heb ik de vlaggenstok op lengte gemaakt. De stok wordt eerst door de ogen op de hekreling tot in het gaatje op de spiegel gestoken. Het lengte verschil tussen de bovenkant van het hoogste oog en de onderzijde van de verdikking op de vlaggenstok verwijder ik aan de onderzijde van de vlaggenstok. Op de een of andere manier is de originele vlag behoorlijk verkreukeld dus daar wil ik dan ook wat mee gaan doen. Proboat heeft bij de boot een set met vijf vlaggen geleverd maar om nu met een vlag te gaan varen van een andere nationaliteit? Nee! Dus die ga ik zelf knutselen. Als eerste heb ik maar eens opgezocht wat de verhouding van onze nationale vlaggen zijn. Dit blijkt 2 : 3 te zijn wat op zich weer resulteert in een vlag op de Serenity van 4 * 6 cm. Even googlen voor een mooie afbeelding en via een tekenprogramma de originele en een gespiegelde versie koppelen en dan met een inktjetprinter afdrukken. Vervolgens dubbelvouwen en de ene helft voorzien van dubbelzijdig plakband. De vlaggenstok op de vouw leggen en daarna de andere helft op de tape drukken. Als laatste stap nog het geheel twee maal aflakken met transparante nagellak en je hebt een pracht van een vlag (ok, hij wappert niet . . .).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vaareigenschappen.
Het wordt zo langzamerhand tijd om de Serenity in haar natuurlijke element te gaan zetten. Op een zonnige dag en met een 2 tot 3 beaufort wind reis ik dan ook af naar het altijd gastvrije Flevonice. Deze 5 km lange buiten ijsbaan heeft een pracht van een vrij liggende vijver, centraal op hun terrein. Binnen de kortste keren is alles opgetuigd en na een laatste controle op de basisinstellingen kan ze te water. De onderkant van de spiegel ligt keurig op de het water echter de boeg komt er net iets te hoog uit. Met de zeilen aangehaald wordt ze hoog aan de wind afgeduwd, de zeilen bollen zich licht en gemoedelijk begint ze aan haar eerste rak. Ietsjes afvallen en een klein beetje schoot geven verhoogd meteen de snelheid wat resulteert in een mooi vaarbeeld. Verder afvallend naar halve wind doet de Serenity behoorlijk overhellen. Door de schoten iets meer te lossen komt ze meteen weer rechter te liggen en vervolgt haar koers soepel zonder van richting te willen veranderen. Doorsturend naar een koers ruim aan de wind graaft ze haar boeg in de golven en loopt als het spreekwoordelijke zonnetje. Voor de wind varen geeft eveneens ook geen problemen zoals bijvoorbeeld het duiken van de boeg. Overstag gaan of gijpen gaat ook prima, de zeilen komen soepel over en de lier kan de krachten op de zeilen ook goed de baas. Op de diverse koersen loopt ze keurig rechtuit zonder dat er al te veel correcties via het roer gegeven dienen te worden. Met een draaicirkel van anderhalve tot twee scheepslengtes luistert de Serenity dan ook goed naar het roer. Door steeds met kleine aanpassingen de zeilen en de mast te verstellen begint de Serenity ook steeds meer snelheid te maken. Op plotselinge sterke windvlagen reageert ze meteen door behoorlijk plat te willen gaan liggen. Ook gezien het feit dat de boeg nog te hoog ligt zal er dus nog ballastgewicht toegevoegd moeten worden. Aan het einde van de vaarmiddag realiseer ik mij dat ik vergeten ben om eens een blik onder de opbouw te werpen; alles is gelukkig keurig droog gebleven. Met extra lood in de zenderkist vind een week later een tweede bezoek aan de waterkant plaats. Met een 3 tot 4 beaufort wind waait het nu ”iets”steviger. Daar er nog genoeg ruimte in de kiel aanwezig is begin ik ook met 300 gram aan lood ringen (hengelsport toebehoren) in de kiel te laten zakken. De boeg van de Serenity ligt pas met 600 gram extra gewicht op de juiste diepte. Door deze toevoeging vaart ze nu een stuk stabieler. De boeg blijft in het water liggen en doorsnijd prachtig de golven. Door de sterke wind ligt de boot vaak op een oor, echter middels de neerhouder stel ik het achterlijk van het grootzeil meer open zodat de wind makkelijker uit het zeil kan stromen. Met de schoten behoorlijk los en een leuk zog achter de spiegel kan er nu beheersbaar gevaren worden. De lier kan ook bij deze windsterkte nog steeds de zeilen strak aantrekken ondanks de 4,8 volt voedingsspanning. Bij de diverse gevaren koersen is er behoorlijk water door het gangboord gespoeld waarbij er nog steeds geen water in de romp is binnen gedrongen. Met de 4 beaufort wind is wel het reefpunt bereikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie.
De Serenity doet haar naam eer aan. Een goed ogend model dat kalm en rustig vaart over het Flevolandse water waarbij windvlagen meteen omgezet worden in voorwaartse snelheid. Het is geen wedstrijd boot maar bij 3 beaufort een prima varende complete boot, goed voor vele uren ontspannen zeilplezier. Ready To Run? Nee, dat niet, maar wel bijna Het loont zich de moeite om haar rustig vaarklaar op te bouwen.
Algemene informatie, foto’s, de handleiding en een lijst met verkrijgbare reservedelen zijn op de site van Proboat te vinden. Met een verkoopbedrag van rond de € 300,-- heeft de Serenity naar mijn idee een prima prijs kwaliteit verhouding.

Blijf ik toch nog zitten met een vraag; Serenity 1-meter sailboat staat op de doos, waarom is ze dan maar 91,5 cm lang?

Specificaties.
Lengte: 91,5 cm
Breedte: 22 cm
Mast hoogte: 120 cm
Totale hoogte: 155 cm
Diepgang: 27,5 cm

Zeilen;
Materiaal: Rip-stop nylon
Opp. grootzeil: 2206 cm2
Opp. Fok: 1155 cm2

Gewicht:
Ballast standaard: 1500 gr
Ballast toegevoegd: 600 gr
Vaarklaar: 4256 gr

Electronica;
Zender: Spektrum DX2M ( twee kanaals) 2,4 GHz
Ontvanger: Spektrum MR200 Marine ( twee kanaals) 2,4 GHz
Roer servo: PRB8061 (digitaal) / 1,28 kg trekkracht
Zeillier: Onbekend / 10,9 kg trekkracht
Ontvanger accu: 4,8 V - 1300 mAh - NiMH


Voor de liefhebbers nog enige actie foto’s;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten uit Flevoland!

Jaap

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: SERENITY een 1-meter zeiljacht.

Bericht door Patrick » 17 aug 2017 11:22

Weer een mooie boot Jaap! Ook gaaf dat dat ding van polyester is. Ik vermoed, dat veel boten tegenwoordig gewoon van ABS oid zijn.

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: SERENITY een 1-meter zeiljacht.

Bericht door daniel » 17 aug 2017 13:06

Inderdaad weer een mooie boot.
Bouwverslagen echt super mooi compleet.
Mooi uitgelegd :text-bravo:
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: SERENITY een 1-meter zeiljacht.

Bericht door Mud monkey » 17 aug 2017 21:03

Weer een mooi verslag jaap
Boot licht mooi in het water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten