Cesco's RC crawler garage

Laat hier je scale garage zien.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 22:11

Tja, het stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Een 1/10 scale garage.

Ooit jaren geleden een soort van begin gemaakt toen ik nog niet echt met scalers en crawlers bezig was. Maar nog met Tamiya's. Met name Wild Willy 2. Toen bleef het vooral bij een Wild Willy pitcrew en wat scale items als aankleding op RC foto's.

Hele verhaal staat op een ander forum, als je dat wil lezen moet ik je even doorverwijzen.

WILD WILLY PITCREW AND WORKSHOP
https://www.tamiyaclub.com/showroom_mod ... 0&id=45448

Zo in ieder geval het eindresultaat:

Afbeelding

Maar goed, er kwam altijd wel wat tussendoor en waar laat je zo een scale garage?
En de pitcrew begon toch steeds meer aan te dringen, ze stonden maar op een kastje en hadden niet veel ruimte.

Dus....
De plek is intussen gevonden en een flinke ook. Gaat op een bureau komen die niet meer in gebruik is. In mijn werkkamer / kantoor / soms Youtube studio.

Het zal een slow c.q. langduriger build worden, heb mij ingelezen en bij de meeste is het een continu build proces. Uiteraard met de inspiratie van de scale garages van onder andere [mention]Freddy[/mention] en [mention]daniel[/mention], maar ook op Youtube, in Facebook groepen en op Scale Builders Guild forum de nodige inspiratie gevonden. En ook zullen elementen van mijn 1/1 garage c.q. RC workshop terug komen. Zeker qua look en feel van materialen en kleurstellingen.

Keuze uit materialen is natuurlijk reuze en de mogelijkheden zijn eindeloos. Een beetje een plan bedenken is wel handig.
Ik heb styrene voor handen, 2 3D printers en genoeg filament, hout en verf is zo gehaald, dus mogelijkheden zat. In grote lijnen bepaald hoe de looks en invulling wordt, alsmede het formaat. Maar gaande weg nog genoeg om aan te passen.

Ok, genoeg intro. Tijd om te beginnen.

Normaal gesproken begin je uiteraard met de vloer en de wanden, maar dat moest eerst nog gehaald worden. En ingelezen worden in de te gebruiken materialen. En met alles rond Corona virus momenteel wilde ik de trip naar de bouwmarkt zo kort en bondig mogelijk maken. Dus eerst maar bepalen wat nodig is.

Hout ligt natuurlijk voor de hand als materiaal, MDF bijvoorbeeld. Voor wanden wordt echter ook vaak foam gebruikt en alles heeft zijn voor en nadeel. Uiteindelijk besloten voor MDF te gaan. Maar eerst tijd genomen om op dit forum in te lezen en op genoemde andere plaatsen. Intussen kon ik natuurlijk wel vast de 3D printers aan het werk zetten.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:02)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 22:31

Eerste dat ik gemaakt heb is een stelling met allemaal motorolie / koelvloeistof /vet blikken en flessen en zo. Stelling ontworpen en samen met gevonden files (veelal Thingiverse) allemaal verschillende blikken, flessen en spuitbussen 3D geprint. Daarna geverfd en labels gemaakt, uitgeprint op de normale printer en alles aangekleed en in elkaar gelijmd.

Foto's zeggen meer als de woorden denk ik:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de hoeveelheid is denk ik ook duidelijk waarom 3D printen en niet van styrene gemaakt.
Het chrome is gedaan met een chrome verfstift van het merk Molotow. Tip van Dennis Beun en werkt fantastisch zoals je ziet. Ze hebben ook andere kleuren, dus intussen een heel stel besteld als uitbreiding op mijn Tamiya verfstiften en tamiya verf potjes.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:02)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 22:42

Hierna meteen door met een rack vol met accu's. Ook nu weer een combinatie van 3D printen, verf, labels geprint op fotopapier. Stelling is zelfde als vorige, maar qua formaat het design aangepast en een stuk verlengd. Accu's zijn allemaal 3D print files in de loop van de tijd verzameld en zelf ontwerpen had dus niet veel toegevoegde waarde. Er zijn talloze reeds ontworpen door andere. Hiermee dus wel een mooie diversiteit aan modellen en in de 3D print software kon ook nog gespeeld worden met maten. Labels maken is een kwestie van mooie foto's vinden met plaatje mooi recht op de foto. En dan heel simpel in Word op juiste formaat (1/10) gemaakt. Op fotopapier printen en met transparante Shoe Goo vastgelijmd.

Dus, aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:02)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 22:45

Uiteindelijk is dit dan het eindresultaat. Alle accu's zijn wel vastgelijmd, zodat hele stelling makkelijk te verplaatsen is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:02)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 23:05

Volgende item dat ik in mijn hoofd had was een pallet vol met scale items, alsof deze net door de leverancier was afgeleverd.

Een houten pallet had ik al een tijd liggen, mooi juiste scale maat. Zat ooit onder een kladblok.
Dus dat was snel klaar. Je moet gebruiken wat je hebt tenslotte.

Dan verschillende dingen 3D geprint, ik had een visie in mijn hoofd van wat olievaten en dergelijke die net geleverd zijn.
Eens even in mijn voorraad decals gedoken en zo gekeken wat ik daar van kon gebruiken. Dus verschillende olievaten geprint, geverfd, bestickerd en aangevuld met 2 doosjes uit de foto in beginpost. Die had ik ooit van beplakte smartie doosjes gemaakt. Nog een grote jerrycan 3D geprint en alles op de pallet in huishoudfolie gewrapt. Verzend etiquette ontworpen en op fotopapier geprint.

Redcat en merken als Axial en Element RC, RC4WD en Proline hebben allemaal papercraft op hun websites staan. Daar ga ik ook dankbaar gebruik van maken, te beginnen bij een Redcat doos. Kwestie van downloaden, uitprinten op fotopapier of +/- 160grams printpapier, knippen, vouwen en plakken en je hebt een scale doos. Zelfde verhaal met Element RC, daar ook een papercraft doos van gemaakt en die is toegevoegd aan de pallet.


20200409_120214.jpg
20200409_092649.jpg


Het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot nu toe dus vooral een beetje scale items maken, maar de bouw van de garage zelf laat niet lang meer op zich wachten. Het is natuurlijk wel leuk om alvast wat te hebben om een beetje aan te kunnen kleden.
Laatst gewijzigd door Cesco op 22 apr 2020 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:03)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 23:32

Intussen pruttelen de printers mooi door, want volgende was al weer gepland.

Als je veel builds gaat doen zal de pitcrew uiteraard ook regelmatig verf nodig zijn. Dus vertegenwoordiger van Motip gebeld en een rack met Motip verf laten bezorgen.

In real live moest ik het uiteraard zelf maken. Design paint rack komt van Thingiverse, wel heb ik de file weer flink veranderd. Ik vond hem namelijk vrij smal. Spuitbussen heb ik in 2 maten 3D geprint in verschillende kleuren. De kleinere spuitbussen worden later gebruikt en liggen nu vast voorbereid klaar voor een nog te maken Tamiya paint rack. Ik heb de maten van een Motip en een Tamiya spuitbus vertaald naar 1/10 schaal. Uitgeteld hoeveel kleuren ik wou, hoeveel past in een rij achter elkaar en hoeveel naast elkaar. maten rack daarom aangepast tot alles wat ik in mijn hoofd had zou passen. Een mooi vol rack.

Zelfde verhaal als eerder met labels maken, alleen nu gewoon printpapier gebruikt omdat anders fotopapier te dik werd. Het moet tenslotte ook nog met de kromming van de spuitbus opgeplakt worden. Elke spuitbus is met eerder genoemde Molotow chrome verfpen geverfd. randje onderaan en aan de bovenkant. Daarna elk spuitmondkapje geverfd en met een stift het spuitmondje getekend. Kleur spuitbussen zelf gewoon de filament kleur gelaten. Steeds met printen kleur gewisseld. En dan nog ienie mini kleine Motip labels plakken. Lijm was niet zo een succes, veel te priegelig. Met transparant plakband ging het beste en gaf meteen een glans look.
20200409_191107.jpg
Met secondelijm, snelheid en precisie elke spuitbus voorzichtig met een pincet netjes in rijtjes op de planken geplakt.

Uiteindelijk levert dat dit op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn fotopapier was intussen op, dus later zal nog wat toegevoegd worden op de schapranden, maar voorlopig is het goed.

Oh en als je het je afvraagt. Dat zijn 70 spuitbusjes! Heel gepriegel dus.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:03)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 22 apr 2020 23:55

Ik had zo bedacht dat het ook wel leuk is om ergens een plankje met wat trofeeën aan de wand te hebben. Plankje zelf zal ik later van hout maken, maar de trofeeën heb ik vast gemaakt. Ik weet dat het allemaal niet een logische volgorde lijkt, maar een vloer en wanden heb je redelijk vlot in elkaar. Alle inrichting is waar de tijd in gaat zitten en dus vind ik het niet gek om daar al vast mee te beginnen.

Dus weer op zoek naar 3D print files, ik vond er behoorlijk wat die geschikt waren. Uiteraard niets op schaal, dus maten in echt bepaald, teruggeschaald naar 1/10. En vervolgens RC logos gevonden en grote mix en match in ofwel tekenprogramma gedaan. ofwel onderdelen los geprint en er met lijm en verf iets nieuws van gemaakt. Zowel normale filament als transparante gebruikt. En dat levert dan dit op:
20200410_230255.jpg
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:03)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 23 apr 2020 00:21

Is het al tijd om de garage zelf te bouwen? Nou, bijna. In de volgende post.

Eerst nog wat voorbereidingen. twee elementen die ik uit mijn eigen 1/1 garage wil laten terugkomen.
Als eerste zichtbare bakstenen. Nou zijn daar vele technieken voor om te doen.

Zo kan je foam wanden gebruiken en daar met een mes en potloodpunt bakstenen in kerven. Verf doet de rest voor een mooie baksteen look. Vergelijkbaar kan je met een Dremel ook in MDF doen. je kan met styrene aan de slag. Je kan een mal maken en met echte bakstenen aan de slag. Je hebt diorama vellen met steenlook die je kan opplakken. Of zoals ik ze 3D printen. ik was nu toch bezig. En ik wilde ook een diepte en 3D effect maken. Een vlakke muur die onderbroken wordt met een baksteen gedeelte die uit de muur komt. Als dat tenminste logisch klinkt.

Voor ik zelf ging ontwerpen even kijken of er al iemand het design werk heeft gedaan. Op Thingiverse een basis file gevonden van een muurtje die je in elkaar kan steken om een langere muur te maken. Vervolgens in mijn tekenprogramma hier talloze variaties van gemaakt. En begonnen met deze te 3D printen. Bij Praxis een spuitbus gevonden waarmee ik de gewenste kleur en steen look hoop te krijgen. Voor het spuiten zal ik nog even op zoek gaan naar een paar passende stenen met een mooi reliëf. En die dan wat licht verwarmen en zo wat reliëf in de 3d geprinte stenen aanbrengen. Als het ware erin stempelen. Om een wat grovere look en textuur te krijgen. Na spuiten dan de voegen nog handmatig schilderen en wat weathering en zo toepassen.

2020_04_23_00_14_19_Photos.jpg


Andere wat ik terug wil laten komen is de vloer in mijn 1/1 garage. Dat is een speciale garagevloer in zwart en witte elementen. Na wat zoeken een traanplaat file gevonden en deze volledig verbouwd. na printen en op schaal krijg je dan 3x3cm tegels. Deze zullen niet de hele vloer gaan beslaan van de scale garage, maar wel een stukje.

Even uitgelegd om effect te zien voor nu. Ik print eerst zwart en dan wit. Plan is om dit straks op de vloer te plakken in een hoek of aan de kanten. met Shoe Goo zal ik het gaan vastlijmen. Ik ben er een stuk of 150 en mogelijk meer aan het 3D printen.

20200417_230853.jpg
En zoals je ziet ook al met de papercraft dozen begonnen. Alleen klopt de schaal vaak niet, dus ga elk bestand op juiste 1/10 schaal maken en dan opnieuw maken.
Laatst gewijzigd door Cesco op 23 apr 2020 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:03)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 23 apr 2020 00:54

Nou, dan is het wel tijd om te gaan meten, zagen, lijmen, schroeven en schilderen. Tijd voor de basis, de garage zelf.

Besloten om voor een MDF basis te gaan. makkelijk verkrijgbaar en makkelijk te verwerken. Overwogen om foam platen te gebruiken voor de wanden, maar uiteindelijk toch voor MDF gekozen. Dus vroeg in de ochtend naar de bouwmarkt geweest en alle benodigdheden opgehaald. Ik zal de garage ook regelmatig gaan gebruiken voor foto's en af en toe als decor voor Youtube video's, dus gekozen voor een stevig materiaal.

De maten ook bepaald, 140cm breed, 70 cm diep en 56cm hoog. Een best flinke scale garage, maar zo kan houd ik ook een bruikbare vloeroppervlak over als ik video's wil maken.
Hoe en of ik een dak ga doen ben ik nog niet over uit. Ik ga eerst vloer en wanden doen, dan alles op de bedachte plek zetten en kijken hoe ik met een camera van bovenaf uitkom. En dan zie ik wel verder. Mogelijk maak ik een deel dicht en een deel niet. Iets van een balken structuur zal er in ieder geval wel komen.

Voor de looks ga ik een beetje tussen oud en nieuw inzitten, de muren wil ik licht houden om goed met belichting voor foto's en video's uit te komen. En ook de style, look en kleuren van mijn huidige garage erin terug laten komen. Ik heb een idee in mijn hoofd van een ouder gebouw die gerenoveerd is en waar modernere look hand in hand gaat met na renovatie behouden elementen.
:mrgreen: Lekker vaag allemaal. Maar als je in de showroom hier op het forum mijn 1/1 garage hebt gezien en dan wat steen, hout en industriële elementen erbij denk begrijp je misschien waar ik heen wil.

Anyway, bouwen!

Ik wil het zo bouwen dat ik het ook makkelijk uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten. Voor geval het een keer verplaatst moet worden. Maar ook voor gewicht, want met deze grootte en keuze voor hout als basis. Zal het snel wat gewicht als totaal gaan geven. Dus ik heb wat bedacht om de wanden makkelijk te kunnen demonteren en monteren.

Here we go.

Werkbank in de 1/1 garage opgeruimd. Wordt niet de definitieve standplek, maar wel de plek waar de garage gebouwd gaat worden. Bij de bouwmarkt zoveel mogelijk al alles op maat laten zagen, zo kon ik uit een hele grote MDF plaat van 12mm dik zoveel mogelijk vloer en wanden al op maat laten zagen. Ook benodigde verf, diverse latten en zo gehaald of had ik al en komt nu mooi van pas.


20200418_095235.jpg


20200418_100018.jpg

20200418_100311.jpg
20200418_100315.jpg
De vloerplaat:
20200418_100838.jpg

Rondom latten plaatsen waar de wanden tegenaan komen te steunen. .
20200418_134936.jpg

Met nog een MDF vloerlaag op de oorspronkelijke vloer krijg je dus een mooi klemsysteem voor de wanden.
20200418_154632.jpg

Dit houd de wanden zo al zelfstandig omhoog.
20200418_165710.jpg

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's RC crawler garage

Bericht door Cesco » 23 apr 2020 01:03

En nog wat latten toevoegen om te zorgen dat de achterwand en de zijwanden ook in de hoeken in elkaar vast grijpen.
Het staat nu al geheel zelfstandig in elkaar, volledig schroefloos. Als ik een dakconstructie maak, hoe nog te bepalen. Maar dan zal ik in ieder geval nog een vergelijkbaar klemsysteem maken als nu in de vloer. En dan staat alles zonder 1 schroef in elkaar en dan zijn de wanden zo weg te halen. Ook bij inrichting zal ik alles zelfstandig als modules gaan plaatsen.
Eventuele verdieping zal dus ook wel als 1 geheel gaan ogen, maar zo te verwijderen zijn. Liefst zonder een schroef, lijm of spijker verbinding.

De latten zorgen ook meteen al een beetje voor een balken / kolommen look. En geeft al wat diepte.

De constructie haakt mooi in elkaar en het blijft perfect schroefloos in elkaar staan.
20200418_174017.jpg
20200418_191248.jpg
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Daan (14 mei 2020 14:03)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten