welk filament voor de hobby?

Dirk
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2018 13:00
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

welk filament voor de hobby?

Bericht door Dirk » 04 sep 2018 15:11

Heren,
Ik ben me aan het inlezen wat betreft 3d printers. Ik speel met de idee om me zulks toestel aan te schaffen. Ik zou eventueel gaan voor de Velleman VERTEX DELTA 3D-PRINTER K8600 of de VERTEX 3D PRINTER K8400. Voorlopig geniet de K8400 de voorkeur omdat die de mogelijkheid heeft om voor de prijs van 588€ een 2e printkop heeft. Die kan ik dan vullen met een ondersteunend filament. Lijkt me toch wel praktisch. Maar waar ik nog geen idee van heb is het basis filament, er zijn er veel op de markt, met elk zijn voor en nadelen. Dus daarom mijn vraag, welk filament is best bruikbaar voor de modelbouw? Ik veronderstel dat het toch stevig moet zijn, maar er is filament op aardolie basis en er is filament die biologisch afbreekbaar is, iets wat toch ook niet te veronachtzamen is.
Graag reacties, en eventueel tips en hints voor een 3d printer leek.

mvg

Dirk

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door zanthrax » 04 sep 2018 15:30

Voor een beginner zou ik de Creality Ender 3 printer aanraden.

Voor thuisgebruik worden meestal PLA en ABS filaments gebruikt, andere plastics zijn wat priegeliger om mee te werken en zeker de goedkopere printers worden ontwikkeld voor alleen ABS en PLA.
Prijsverschil is er niet/nauwelijks, ABS is ietsjes steviger, PLA print wat makkelijker omdat het bij een lagere temperatuur smelt.
ABS wordt van olie gemaakt, PLA is inderdaad biologisch afbreekbaar.
TL;DR neem PLA.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door Patrick » 04 sep 2018 22:37

[mention]Dirk[/mention]

Ik gebruik al een paar jaar alleen maar PLA. Het is beter voor het milieu, en je gezondheid. Ook print het gedetaileeerder dan ABS. Ik gebruik PLA fillament van Verbatim. Ik vind het lekker printen.

Ooit wil ik nog weleens ABS gaan doen, maar dan alleen indien nodig. En pas wanneer ik een serieuze afzuiging heb op mijn zolder. De pijp uit het dak heeft de dakdekker al voor me aangelegd. Nu nog een esthetisch pijpje naar de printer toe.

Dirk
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2018 13:00
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door Dirk » 04 sep 2018 23:38

Is PLA stevig genoeg? ook na bvb een rit door het water? En is het erg gevoelig voor instel temperatuur?
Ik kreeg nog een link van de creality cr-10s, http://www.3dprinthings.be/creality-cr- ... 30x40.html
Dat lijkt me een prima alternatief voor de Vertex. Het is verdorie niet gemakkelijk om te vergelijken, hoe meer ik zoek hoe meer verschillende apparaten ik vind.
Die crealy heeft wel een heel groot printbereik.

Dirk

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door Patrick » 05 sep 2018 00:09

Dirk schreef: 04 sep 2018 23:38 Is PLA stevig genoeg? ook na bvb een rit door het water? En is het erg gevoelig voor instel temperatuur?
Ik kreeg nog een link van de creality cr-10s, http://www.3dprinthings.be/creality-cr- ... 30x40.html
Dat lijkt me een prima alternatief voor de Vertex. Het is verdorie niet gemakkelijk om te vergelijken, hoe meer ik zoek hoe meer verschillende apparaten ik vind.
Die crealy heeft wel een heel groot printbereik.

Dirk
PLA is best stevig. Ik rijd op mijn Toyota met een PLA 3D geprint panhard mount. Die krijgt de hele tijd klappen en allerlei krachten te verwerken. Dat gaat gewoon goed. Mijn dochter heeft al zeker 3 jaar een PLA bootje in de douche liggen. Het ding vertoond nog geen enkel spoor van achteruitgang. Onder water rijden is zeker geen probleem.
@Daniel heeft op zijn A-Team buske ook 3D geprinte wielen. Die heb ik ook met PLA geprint. De reservewielen heeft hij nog niet hoeven gebruiken. viewtopic.php?f=10&t=391&start=110#p7688

Verder de insteltemperatuur...ieder materiaal, ook ABS, heeft een ideale verwerkingstemperatuur. Dat verschilt zelfs van fabrikant tot fabrikant. Ik zit met mijn Verbatim PLA bijvoorbeeld op 210C voor alle kleuren incl zwart. Maar de witte variant doe ik liever op 215C. Dat is een beetje de charme van 3D printen. Uitzoeken wat het beste voor jou werkt.

De Creality ben ik persoonlijk geen fan van. Het bed wordt enkel in het midden ondersteund en aangedreven.

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door zanthrax » 05 sep 2018 01:40

Als PLA niet stevig genoeg is, gaat dezelfde print in ABS het niet veel langer uithouden. Het verschil is minimaal.
In bepaalde toepassingen is PLA zelfs steviger. Zie Youtube voor een eindeloze reeks vergelijkingsvideos.
Ik print zelf in PLA van HobbyKing. €12 per kilo.
En dat PLA biologisch afbreekbaar is wil niet zeggen dat het zomaar oplost in water. Specifieke bacteriën kunnen het verwerken maar dat duurt maanden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polylacti ... egradation
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door Cesco » 05 sep 2018 08:49

Ik gebruik PLA, PET en ABS. Maar meeste PLA. Vaak toch beste resultaat. Als je het ook nog verft is het extra beschermt.

T56
Donateur
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jun 2017 22:23
Locatie: Oosterhout
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door T56 » 05 sep 2018 19:38

Petg is volgens mij ook wel ok , je krijgt de sterkte van ABS en de printeigenschappen van PLA , is ook niet giftig en beter bestand tegen weersinvloeden.
Heb ook wat dingen in Petg geprint en dat ging eigenlijk wel goed.

Grt ,

Michel
Vattera Ascender Unimog , Axial Wraith , Axial scx10-2 Chevy , Cross rc HC6 , MST CFX-W Jeep Rubicon

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: welk filament voor de hobby?

Bericht door Cesco » 14 sep 2018 14:29

Hier heb je een mooi overzicht van alle soorten en de eigenschappen.

https://rigid.ink/pages/filament-comparison-guide

Voor RC car onderdelen werd mij door hun PETG aangeraden. Voor scale parts gebruik ik zelf vooral PLA, dat is ook makkelijk te verven.

Hobbyking heeft zijn prijzen wel heel interessant, ik denk dat ik dat eens een keer probeer.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten