Externe BEC met relais schakelen via ESC

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Externe BEC met relais schakelen via ESC

Bericht door Coop » 08 jun 2018 14:12

Ik heb in mijn SCX10 II een BEC zitten omdat mijn servo met 7Amp onder volle belasting *iets* meer kan trekken dan wat de interne BEC van mijn ESC leuk vindt.

Nu is het echter zo, dat de ingang van de BEC rechtstreeks op de accu connector van mijn ESC heb zitten. Dat werkt, maar het irriteert me mateloos dat de BEC inschakelt zodra de accu aangesloten wordt, en ik dan de ESC nog met de schakelaar aan moet zetten. Liever zou ik zien dat het inschakelen van de ESC ook de BEC inschakelt. Da's natuurlijk niet heel lastig, aangezien ik de interne BEC van de ESC vrij heb. Deze wil ik daarom gebruiken als schakelstroompje voor een relais.

Maar het is ongeveer 700 jaar geleden dat ik iets met relais etc. gedaan heb, dus twijfel even over hoe dit precies aan te sluiten. Ik zat te denken aan:

Accu + naar + van BEC
Accu - naar COM van relais
NO van relais naar - van BEC
ESC + naar S1 van relais
S2 van relais naar ?

Maar hoe zat dat ook al weer, moet S2 naar de - van de ESC? Of kan dat ook direct naar de - van de accu?
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Externe BEC met relais schakelen via ESC

Bericht door Coop » 16 aug 2018 10:40

Ik heb eindelijk de tijd gehad om er eens voor te gaan zitten en heb het werkend gekregen...

Het gebruikte relais is een SRA-05VDC-CL. Deze kan tot 14V DC 20A schakelen en heeft een schakelstroompje van 5V nodig. Zodoende de ingebouwde BEC van de ESC op 5V (en een beetje) ingesteld en verbonden met de spoel van het relais. Wanneer de ESC aangezet wordt, schakelt het relais.
Vervolgens de + van de ingang van de CCBEC via het geschakelde contact van het relais met de accu verbonden (- is gewoon rechtstreeks verbonden).

De uitgang van de CCBEC wordt vervolgens samengevoegd met de - en de signaaldraad van de ESC, en op de ontvanger aangesloten.

En even quick & dirty een schema van hoe ik het aan elkaar geknoopt heb:
Afbeelding

Misschien dat jullie er ook nog eens een keer wat aan hebben :)
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten