Verzwaring

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Verzwaring

Bericht door Coop » 15 mei 2018 14:25

Een van de zaken die ik gemerkt heb bij mijn SCX10-2 is dat de grip onder bepaalde omstandigheden (denk aan boomwortels + droog, fijn zand) te wensen over laat. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om de grip te verhogen, voor de hand liggend is natuurlijk andere bandjes monteren.

Maar een beetje experimenteren met het e.e.a. met de hand aandrukken, met andere woorden, het verhogen van de wieldruk, liet zien dat op deze manier de grip significant verbeterd kan worden. Met de hand je auto/as omlaag duwen is natuurlijk niet heel handig, dus ben ik een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het verhogen van de wieldruk. Een bijkomend voordeel is dat (mits op de juiste manier gedaan) ook het zwaartepunt van de wagen verlaagt, met als voordeel een stabielere wegligging en minder kans op roll overs.

Ik ben inmiddels al een hele vloot aan opties qua messing onderdelen voor verzwaring tegengekomen.
Gewichten voor op de as, gewichten voor in het wiel, verzwaarde onderdelen voor de wielophanging, vaste gewichten, pendelgewichten... Noem het allemaal maar op. En het is allemaal behoorlijk aan de prijs en mijn hobby-budget is niet zo hoog als ik zou willen, dus ik wil het graag in een keer goed doen.
Maar de onderlinge verschillen tussen onderdelen van verschillende fabrikanten (Vanquish, KYX, SSD, Xtra Speed, Samix, Hot Racing en meer) geven me nog niet echt een goed beeld van hoeveel verzwaring er gemiddeld nodig is voor een merkbare verbetering in performance.

Mijn ervaring met een eerdere hobby (klassieke auto) heeft me geleerd dat een teveel aan ongeveerd gewicht de prestaties ook weer niet ten goede komen. Dus ik wil het ook niet overdrijven. Daarnaast wil ik ook proberen om de verzwaring zoveel mogelijk op de as te houden, om onnodige belasting op bewegende delen tot een minimum te beperken. Dus ik wil het verzwaren van de wielen (buiten het vervangen van de standaard wielen voor een setje metalen beadlocks) en verzwaring op de wielassen zelf proberen te voorkomen.

Op dit moment zit ik te denken aan:
Voor:
- Alu C-hubs (niet strikt noodzakelijk, maar wat extra stijfheid lijkt me geen kwaad kunnen bij verzwaarde steering knuckles)
- Messing steering knuckles

Achter:
- Alu lockouts
- Messing gewicht

Ik was in eerste instantie van plan om eerst eens te gaan klooien met loodjes en tie-wraps, maar gezien de hoeveelheid kennis die te vinden is op dit forum leek het me ook wel een idee om eerst eens wat vragen te stellen. Tie-wraps en loodjes gaan immers ook van het hobby-budget af :mrgreen:

Dus... Heeft er hier iemand ervaring met dit onderwerp? En kan iemand misschien wat tips/suggesties geven op dit gebied?
Hoeveel gewicht is er nodig?
Wat is een goede verhouding tussen voor en achter?
Welke fabrikanten maken goed spul? (en nog belangrijker, welke kan ik beter vermijden)
Zijn er nog andere "valkuilen" waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?


Ennehhhh... Sorry dat het weer zo'n kort en bondig verhaal is geworden :roll:
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Verzwaring

Bericht door Coop » 15 mei 2018 14:27

Oh en nog een vraag: Zijn er Nederlandse leveranciers van dit soort spul? Die een beetje normale prijzen vragen (ik wil best iets meer betalen dan bij een of andere far-east website als ik daarmee de nederlandse RC shops steun, maar 2x zoveel betalen en dan nog het lef hebben om verzendkosten te rekenen, zie ik niet heel erg zitten).
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

mcbeef
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Verzwaring

Bericht door mcbeef » 15 mei 2018 18:08

Ik heb in de velgen van m'n high lift loodstrips geplaatst (daklood) was een restje een kostte dus niets. Een tamelijk lompe oplossing maar het werkt wel.

Edit: spelfout
Laatst gewijzigd door mcbeef op 15 mei 2018 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Verzwaring

Bericht door johanv » 15 mei 2018 18:09

Ik gebruik bladlood voor het verzwaren van mijn wielen. Dat lood knip ik op de breedte van de velg en wikkel dat daar een aantal keer om heen. Ik zet het vast met een stukje tape of kit. Dan bandje er om en klaar.
Werkt prima kost mij verder niks omdat ik zo af en toe lood over hou op mijn werk :)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

mcbeef
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Verzwaring

Bericht door mcbeef » 15 mei 2018 18:59

johanv schreef: 15 mei 2018 18:09 Ik gebruik bladlood voor het verzwaren van mijn wielen. Dat lood knip ik op de breedte van de velg en wikkel dat daar een aantal keer om heen. Ik zet het vast met een stukje tape of kit. Dan bandje er om en klaar.
Werkt prima kost mij verder niks omdat ik zo af en toe lood over hou op mijn werk :)

Haha, dubbelpost! :dance:

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Verzwaring

Bericht door Cesco » 15 mei 2018 21:03

Beadlock velgen zijn vaak al zwaarder als kunstof velgen. Dus niet alleen naar velg design maar ook naar gewicht kijken kan al helpen.

Lood om de velgen werkt ook goed. Of zoals Johan beschrijft. Maar vaak wordt gewoon balanceerlood voor 1/1 velgen gebruikt. Kost een paar euro tot niets bij een lokale bandenboer.

Wat ik ook al eens voorbij heb zien komen. Bumpers verzwaren met lasdraden c.q. elektroden. Ergens op Thingiverse stond een ontwerp voor een bumper waar je lasdraden in kon steken ter verzwaring.

Verder de links zelf maken en verzwaren.
Of aanschaffen. Mij vielen deze op. Behoorlijk gewicht al en waarschijnlijk al zwaar genoeg om geen andere opties nodig te hebben.

https://m.rc-hp.de/item/313631313530

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Verzwaring

Bericht door Mud monkey » 15 mei 2018 21:17

Ik zou kijken of er niet een stuk(je) staal strip op het chassis past , dat heb het voordel dat het onafgeveerde gewicht laag blijft
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
Bij m’n wraith heb ik een blokje van een mm of 4 in het vierkant werkt goed

mcbeef
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Verzwaring

Bericht door mcbeef » 15 mei 2018 21:32

Mud monkey schreef: 15 mei 2018 21:17 dat heb het voordel dat het onafgeveerde gewicht laag blijft
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
Dat is helemaal waar een absoluut een voordeel t.o.v. het verzwaren van de wielen.
(Reservewielen uitgezonderd)

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Verzwaring

Bericht door Coop » 16 mei 2018 09:55

Mud monkey schreef: 15 mei 2018 21:17 Ik zou kijken of er niet een stuk(je) staal strip op het chassis past , dat heb het voordel dat het onafgeveerde gewicht laag blijft
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
Bij m’n wraith heb ik een blokje van een mm of 4 in het vierkant werkt goed
Dat idee had ik ook al. De aandrijflijk zoveel mogelijk ontzien. Ik plaats de verzwaring echter liever op het ashuis dan op het chassis, omdat dat toch iets gunstiger is voor het zwaartepunt.

En ik ben een domme e!kel... Kom net bij de bandenboer vandaan, had daar natuurlijk heel goed om wat loodjes kunnen bedelen....
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

vanguard
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2018 08:19
Locatie: Denhaag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Verzwaring

Bericht door vanguard » 21 mei 2018 13:26

voor mijn drifter gebruikte ik vislood(grote blokjes voor zee vissen) met klipje voor als ik met mijn(nu overleden)camera boom reed.
mss werkt dit ook voor crawlen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten