Een van de zaken die ik gemerkt heb bij mijn SCX10-2 is dat de grip onder bepaalde omstandigheden (denk aan boomwortels + droog, fijn zand) te wensen over laat. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om de grip te verhogen, voor de hand liggend is natuurlijk andere bandjes monteren.
Maar een beetje experimenteren met het e.e.a. met de hand aandrukken, met andere woorden, het verhogen van de wieldruk, liet zien dat op deze manier de grip significant verbeterd kan worden. Met de hand je auto/as omlaag duwen is natuurlijk niet heel handig, dus ben ik een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het verhogen van de wieldruk. Een bijkomend voordeel is dat (mits op de juiste manier gedaan) ook het zwaartepunt van de wagen verlaagt, met als voordeel een stabielere wegligging en minder kans op roll overs.
Ik ben inmiddels al een hele vloot aan opties qua messing onderdelen voor verzwaring tegengekomen.
Gewichten voor op de as, gewichten voor in het wiel, verzwaarde onderdelen voor de wielophanging, vaste gewichten, pendelgewichten... Noem het allemaal maar op. En het is allemaal behoorlijk aan de prijs en mijn hobby-budget is niet zo hoog als ik zou willen, dus ik wil het graag in een keer goed doen.
Maar de onderlinge verschillen tussen onderdelen van verschillende fabrikanten (Vanquish, KYX, SSD, Xtra Speed, Samix, Hot Racing en meer) geven me nog niet echt een goed beeld van hoeveel verzwaring er gemiddeld nodig is voor een merkbare verbetering in performance.
Mijn ervaring met een eerdere hobby (klassieke auto) heeft me geleerd dat een teveel aan ongeveerd gewicht de prestaties ook weer niet ten goede komen. Dus ik wil het ook niet overdrijven. Daarnaast wil ik ook proberen om de verzwaring zoveel mogelijk op de as te houden, om onnodige belasting op bewegende delen tot een minimum te beperken. Dus ik wil het verzwaren van de wielen (buiten het vervangen van de standaard wielen voor een setje metalen beadlocks) en verzwaring op de wielassen zelf proberen te voorkomen.
Op dit moment zit ik te denken aan:
Voor:
- Alu C-hubs (niet strikt noodzakelijk, maar wat extra stijfheid lijkt me geen kwaad kunnen bij verzwaarde steering knuckles)
- Messing steering knuckles
Achter:
- Alu lockouts
- Messing gewicht
Ik was in eerste instantie van plan om eerst eens te gaan klooien met loodjes en tie-wraps, maar gezien de hoeveelheid kennis die te vinden is op dit forum leek het me ook wel een idee om eerst eens wat vragen te stellen. Tie-wraps en loodjes gaan immers ook van het hobby-budget af
Dus... Heeft er hier iemand ervaring met dit onderwerp? En kan iemand misschien wat tips/suggesties geven op dit gebied?
Hoeveel gewicht is er nodig?
Wat is een goede verhouding tussen voor en achter?
Welke fabrikanten maken goed spul? (en nog belangrijker, welke kan ik beter vermijden)
Zijn er nog andere "valkuilen" waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?
Ennehhhh... Sorry dat het weer zo'n kort en bondig verhaal is geworden
Verzwaring
- Coop
- Donateur
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
- Locatie: Tilburg
- x 5
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Verzwaring
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
- Coop
- Donateur
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
- Locatie: Tilburg
- x 5
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Verzwaring
Oh en nog een vraag: Zijn er Nederlandse leveranciers van dit soort spul? Die een beetje normale prijzen vragen (ik wil best iets meer betalen dan bij een of andere far-east website als ik daarmee de nederlandse RC shops steun, maar 2x zoveel betalen en dan nog het lef hebben om verzendkosten te rekenen, zie ik niet heel erg zitten).
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
-
- Member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
- Locatie: Noord Holland
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 57 keren
Re: Verzwaring
Ik heb in de velgen van m'n high lift loodstrips geplaatst (daklood) was een restje een kostte dus niets. Een tamelijk lompe oplossing maar het werkt wel.
Edit: spelfout
Edit: spelfout
Laatst gewijzigd door mcbeef op 15 mei 2018 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- johanv
- VIP
- Berichten: 2462
- Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
- Locatie: Heerenveen
- x 6
- Gegeven waarderingen: 593 keren
- Ontvangen waarderingen: 299 keren
Re: Verzwaring
Ik gebruik bladlood voor het verzwaren van mijn wielen. Dat lood knip ik op de breedte van de velg en wikkel dat daar een aantal keer om heen. Ik zet het vast met een stukje tape of kit. Dan bandje er om en klaar.
Werkt prima kost mij verder niks omdat ik zo af en toe lood over hou op mijn werk
Werkt prima kost mij verder niks omdat ik zo af en toe lood over hou op mijn werk
Groeten Johan.
Waar het asfalt eindigd begint het avontuur
Waar het asfalt eindigd begint het avontuur
-
- Member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
- Locatie: Noord Holland
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 57 keren
Re: Verzwaring
johanv schreef: ↑15 mei 2018 18:09 Ik gebruik bladlood voor het verzwaren van mijn wielen. Dat lood knip ik op de breedte van de velg en wikkel dat daar een aantal keer om heen. Ik zet het vast met een stukje tape of kit. Dan bandje er om en klaar.
Werkt prima kost mij verder niks omdat ik zo af en toe lood over hou op mijn werk
Haha, dubbelpost!
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2733
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
- x 1 x 13
- Gegeven waarderingen: 822 keren
- Ontvangen waarderingen: 978 keren
Re: Verzwaring
Beadlock velgen zijn vaak al zwaarder als kunstof velgen. Dus niet alleen naar velg design maar ook naar gewicht kijken kan al helpen.
Lood om de velgen werkt ook goed. Of zoals Johan beschrijft. Maar vaak wordt gewoon balanceerlood voor 1/1 velgen gebruikt. Kost een paar euro tot niets bij een lokale bandenboer.
Wat ik ook al eens voorbij heb zien komen. Bumpers verzwaren met lasdraden c.q. elektroden. Ergens op Thingiverse stond een ontwerp voor een bumper waar je lasdraden in kon steken ter verzwaring.
Verder de links zelf maken en verzwaren.
Of aanschaffen. Mij vielen deze op. Behoorlijk gewicht al en waarschijnlijk al zwaar genoeg om geen andere opties nodig te hebben.
https://m.rc-hp.de/item/313631313530
Lood om de velgen werkt ook goed. Of zoals Johan beschrijft. Maar vaak wordt gewoon balanceerlood voor 1/1 velgen gebruikt. Kost een paar euro tot niets bij een lokale bandenboer.
Wat ik ook al eens voorbij heb zien komen. Bumpers verzwaren met lasdraden c.q. elektroden. Ergens op Thingiverse stond een ontwerp voor een bumper waar je lasdraden in kon steken ter verzwaring.
Verder de links zelf maken en verzwaren.
Of aanschaffen. Mij vielen deze op. Behoorlijk gewicht al en waarschijnlijk al zwaar genoeg om geen andere opties nodig te hebben.
https://m.rc-hp.de/item/313631313530
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: FMS 1/6 Jimny LJ10
-
- Donateur
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
- Locatie: Medemblik
- x 18
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: Verzwaring
Ik zou kijken of er niet een stuk(je) staal strip op het chassis past , dat heb het voordel dat het onafgeveerde gewicht laag blijft
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
Bij m’n wraith heb ik een blokje van een mm of 4 in het vierkant werkt goed
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
Bij m’n wraith heb ik een blokje van een mm of 4 in het vierkant werkt goed
-
- Member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
- Locatie: Noord Holland
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 57 keren
Re: Verzwaring
Dat is helemaal waar een absoluut een voordeel t.o.v. het verzwaren van de wielen.Mud monkey schreef: ↑15 mei 2018 21:17 dat heb het voordel dat het onafgeveerde gewicht laag blijft
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
(Reservewielen uitgezonderd)
- Coop
- Donateur
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
- Locatie: Tilburg
- x 5
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Verzwaring
Dat idee had ik ook al. De aandrijflijk zoveel mogelijk ontzien. Ik plaats de verzwaring echter liever op het ashuis dan op het chassis, omdat dat toch iets gunstiger is voor het zwaartepunt.Mud monkey schreef: ↑15 mei 2018 21:17 Ik zou kijken of er niet een stuk(je) staal strip op het chassis past , dat heb het voordel dat het onafgeveerde gewicht laag blijft
Komt er ook minder spanning op de aandrijflijn
Bij m’n wraith heb ik een blokje van een mm of 4 in het vierkant werkt goed
En ik ben een domme e!kel... Kom net bij de bandenboer vandaan, had daar natuurlijk heel goed om wat loodjes kunnen bedelen....
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com
-
- Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 21 mei 2018 08:19
- Locatie: Denhaag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Verzwaring
voor mijn drifter gebruikte ik vislood(grote blokjes voor zee vissen) met klipje voor als ik met mijn(nu overleden)camera boom reed.
mss werkt dit ook voor crawlen?
mss werkt dit ook voor crawlen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten