Waterproof maken

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Waterproof maken

Bericht door Cesco » 26 apr 2018 22:28

Onze crawlers kunnen net als echte 4x4's natuurlijk wel eens in aanraking komen met water. En soms met veel water. Al is het maar bij het schoonmaken.

Nu ken ik wel een paar methodes om de electronica waterdicht te maken. De ouderwetse ballon, plastidip, shoegoo en zo zullen er vast nog meer opties zijn. Ik kwam bij zoeken naar informatie ook de optie tegen van conformal coating. Bij laatste ben ik al zover dat je hier soorten in hebt en wat de verschillen zijn. Maar waar is dat spul te koop in Nederland en welke is goed?

Verder kun je de olie in de bearings vervangen door vet en is vet zo wie zo een mogelijk middel voor draaiende delen.

Ik koop zoveel mogelijk electronica die al waterdicht c.q. waterproof is, maar niet alles gaat dit voor op. Bijvoorbeeld receivers, schakelaars, lichtmodules en zo. Dus leek mij die conformal coating wel een interessante, omdat het minder gesmeer lijkt als plasti dip. En op de printplaat/electronica zelf aangebracht kan worden. Een nadeel van de plastidip vind ik namelijk dat je het redelijk makkelijk kan beschadigen en dan is het waterproof effect weg. In feite verf je gewoon een rubber ballon ergens om. Ook ziet het er niet echt netjes uit.

Mijn vragen.
1. Wat zijn jullie ervaringen met conformal coating, welke gebruiken jullie en waar koop je het (heb wat moeite een verkoopadres te vinden in Nederland)?
2. Ter aanvullende lering, wat zijn jullie algemene tips en/of afwijkende effectieve methodes die jullie gebruiken?

Interesse gaat eigenlijk naar oplossingen die echt waterdicht maken, niet zozeer spat waterproof.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Patrick » 27 apr 2018 09:45

In principe koop ik alles waterdicht. In mijn auto is alles vanuit de fabriek waterdicht behalve mijn DSM/2 ontvanger. Dus die heb ik in de transparante plastidip gestoken. Die houdt het al wat jaren uit nu.

De transparante versie heb ik ooit voor veels te veel geld gekocht bij Conrad. Maar ja, dat hoort een beetje bij Conrad.

Ik heb nu ook zwarte (van een ander merk), en die heb ik bij Broekhuizen Automaterialen gekocht. Deze is wel iets dunner, en maakt dat het beter in de alle kiertjes loopt. Wel een paar extra laagjes.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Cesco » 27 apr 2018 14:24

Dank je Patrick. Plastidip werkt inderdaad ook prima. Ik wist niet dat er transparante was.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Patrick » 27 apr 2018 16:20

Cesco schreef: 27 apr 2018 14:24 Dank je Patrick. Plastidip werkt inderdaad ook prima. Ik wist niet dat er transparante was.
Mooie van de transparante is wel, dat je kunt zien of er oxidatie of ander onheil onder de plastidip zit.

Gebruikersavatar
Ron
Donateur
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 jun 2017 13:44
Locatie: Sittard
Participant x 11
Gegeven waarderingen: 61 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Ron » 27 apr 2018 16:47

Ik heb alle electronica met liquid electrical tape in gesmeerd. Eerste keer best eng, maar werkt als een tierelier. Ga volledig onder water met mijn auto's en nooit problemen gehad met de electronica.

Linkje

groet
Ron
Axial Wraith / Axial Yeti / RC4WD Gelände D110 / Team Raffee Camel Trophy D110 / D90 Safari (SCX10) / D110 Overlander (RC4WD) / LR Discovery G4 (MST-CFX-W) / Toyota Land Cruiser 80 (Axial SCX10.2)

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Mud monkey » 27 apr 2018 20:42

Ff een piepklein opmerkingkje mijnerzijds waterproef aankopen zijn meestal spatwaterdicht
Dus infeiten niet bedoeld om onderzeeër te spelen

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Patrick » 27 apr 2018 20:49

[mention]Mud monkey[/mention] Inderdaad. Een paar cm onder water en er niet te lang in. Dan gebeurt er niets.

Voor dit soort acties moet je de servos en dergelijke wel echt zelf waterproofen:


Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Wouterb » 27 apr 2018 21:28

Cesco schreef: 27 apr 2018 14:24 Dank je Patrick. Plastidip werkt inderdaad ook prima. Ik wist niet dat er transparante was.
Ik heb plastidip in een spuitbus vorm.
Dat werkt dus niet. Uiteindelijk een laagje in een potje gespoten en daar mijn toenmalige regelaar in gedompeld. Wel lekker vloeibaar.

Helaas de regelaar weer aan gezet terwijl de dip nog niet uitgehard was; poef! En klaar.

Daarna terug gegrepen naar de ballonnetjes en daar blijven hangen. (Brushed motor en esc waterbestendig gekocht). Op een of andere manier toch wat terughoudend mbt de dip na de eerste ervaring.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Patrick » 27 apr 2018 22:07

[mention]Wouterb[/mention] Ah. Die heb ik nog nooit gebruikt, en dat houd ik denk ik ook maar zo. Bedankt voor de tip ;)
Ik heb het in potjes zitten. Daar dompel je het hele ding gewoon in.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Waterproof maken

Bericht door Cesco » 28 apr 2018 00:08

Mud monkey schreef: 27 apr 2018 20:42 Ff een piepklein opmerkingkje mijnerzijds waterproef aankopen zijn meestal spatwaterdicht
Dus infeiten niet bedoeld om onderzeeër te spelen
Correct Dirk, daarom ben ik mij in het onderwerp aan het verdiepen. Ik begin ook intussen te denken dat er niet zo zeer 1 beste of enige methode is, meer een combi van methoden om echt waterproef te kunnen maken.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten