RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Leblanc
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2021 13:01
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Bericht door Leblanc » 15 mei 2021 14:56

Hallo!


Ik ben nieuw betreft deze hobby, en ik loop tegen een aantal dingen aan waar ik nogal over twijfel.
Wil niks overhaast doen ,dus ik dacht laat ik mijn bevindingen delen en hoop dat ik wat van jullie kan leren.

Om te beginnen heb ik de:
FTX Outback Mini 2.0 X Cub 4WD Electro Crawler RTR

Afbeelding

Ik heb de auto dus vorig jaar op een paar boswandelingen meegenomen.
1 keer een modder sessie gehad in grote plas met veel water,
Ging erg goed moet ik zeggen , maar na een half uur is hij bij die moddersessies gestopt met vooruit/achteruit rijden.

geconstateerd dat het niet aan de aandrijving lag, maar het motortje.
Gelijk x3 motortjes bestelt 1 ervan erin gezet en 2 reserve.

Na die reparatie niet veel meer gereden, alleen nog schoon gemaakt.
en bedacht dat ik dit autootje zo waterbestendig mogelijk wil (proberen) te maken.






Ben dus begonnen met de aandrijving waar de lagers en draaiende metalen onderdelen in te smeren met marine grease.

Afbeelding

de lagers smeer ik in met marine-grease en de tandwielen laat ik droog.

Nu probeer ik dit te volgen:

https://www.youtube.com/watch?v=aCui1Z9 ... tevensTech

Waar hij het component (de reciever geloof ik) overslaat waar ik wil zien hoe je die het beste behandeld met plasti-dip.


Zo ziet het bij mij eruit
Afbeelding

Ik weet alleen nu niet of ik de reciever uit elkaar kan halen?
of ik de accu ook in plasti-dip moet doen?

en die kabels moet dichttapen of niet?

De servo en de reciever worden door de fabrikant als waterproof beschreven, maar ik haal uit heel veel commentaar dat dit niet op gaat als je met dit spul volledig onderwater gaat.




edit:

Ik heb alvast de servo open gemaakt zoals die man op youtube dat ook doet.
de bovenkant:
Afbeelding
de onderkant:
Afbeelding


Het is bij deze niet zo dat het een printplaatje is wat je makkelijk insmeert, maar ik snap zijn idee wel.

zal ik dit gewoon insmeer met plasti-dip en dan dichtschroeven?
of dichtschroeven en de buitenkant plasti-dippen?

Patrick
Donateur
Berichten: 2017
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Bericht door Patrick » 17 mei 2021 15:17

Borstel motortjes gaan nooit spontaan stuk van water. Mijn ervaring is wel dat er vaak zand inspoelt in de behuizing waar de koolborstel in glijdt. Hierdoor kan het veertje de koolborstel niet meer tegen de rotor drukken en daardoor is er geen contact meer. Bij een motortje wat je kunt rebuilden is dat makkelijk te fixen. Het motortje op jouw foto lijkt me niet open te kunnen. Misschien moet je eens kijken voor een motortje die wel open kan. Weet niet of die bestaan zo klein.

Receivers maak ik altijd open (meestal klik je ze zo open) en dip dan de printplaat. Ledjes krab ik indien nodig een beetje open nadien. Daarna de behuizing er weer op.

Accu plastidippen niet nodig. Er komt geen water in de cellen van de accu. Hooguit tussen de verpakking van de cellen. Dat kan geen kwaad en droogt gewoon op.

De servo kun je altijd plastidippen. Het printplaatje en de het randje van de behuizing als een soort pakking.
Maar waterdicht ga je hem moeilijk krijgen. Via de as zal er ook water binnenkomen, en dat komt uiteindelijk terecht op het sleepcontact van de potmeter die er ook nog in zit. Dan is het snel gedaan met de servo. Aan de bovenkant van de servo zou je dan nog kunnen gaan werken met dik vet en rubber ringetjes om de as. Maar het is uiteindelijk dweilen met de kraan open.
Ik heb goede ervaring met de waterdichte servos van PowerHD. Goedkoop en heb er nog nooit eentje verzopen.
Weet nie hoe groot jouw servos zijn, maar Traxass heeft ook kleinere waterdichte modellen.
Deze gebruikers waarderen Patrick voor dit bericht:
zanthrax (17 mei 2021 15:45)

Leblanc
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2021 13:01
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Bericht door Leblanc » 19 mei 2021 13:22

Ja die borstel motortjes zijn klein en goedkoop 8.- per stuk. Makkelijk vervangbaar, Ik wikkel er wel doekje om zodat het fungeert als filter voor het zand.

Ik heb de reciever compleet geplasti-dipts (haha) duurste onderdeel (25.- euro)
Want ik wist niet hoe die open ging, en wilde m niet stuk trekken.


Top dus accu is gewoon water bestendig! Goed om te weten!
(Ik had namelijk filmpjes op youtube gevonden waar iemand zijn lipo accu ging dippen..... :?: )


En de Servo heb ik rondom de ass goed ingesmeerd met Marine-grease.
Daarna tape erover geplakt en gedipt.

Na de dip stukje eruit gesneden en tandwiel erin geprint. Werkt top!

Zal ff wat foto's posten, ben gisteren na de regenbui hier in het noorden even naar Kardingen geweest om door grote modder plassen gaan rijden.

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Bericht door JurjenF » 22 nov 2021 19:04

Ik heb een verveldende ervaring ondervonden met mijn HB ZP1002 (de TRX kloon zeg maar) en door plassen rijden. Hoewel het boxje van de esc/ontvanger 'geplasticdipt ( jaja....) was is er kenneoijk toh ergens water ingekomen. Ook de aan/uit schakelaar was niet helemaal jofel denk ik. Kortom ; nieuw spul besteld. Nu heb ik het middel van MG Chemicals, Premium Polyurethane Conformal Coating (what's in a name) op YouTube gezien (met een geheel onder water rijdende ZP1002)en dat lijkt mij ook wel handig : gewoon op de buitenkant spuiten en klaar is Klara. Is er ook een fysieke winkel waar je zo'n spuitbus kan kopen? Ik zie alleen i-net aanbieders en omdat het 'gevaarlijk goed' is lastig met verzenden.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Bericht door zanthrax » 22 nov 2021 21:26

Elke coating kan lekken, krassen of schuren.
Wat in mijn ervaring de effectiefste manier is om een ontvanger droog te houden: ballonnetje er omheen.
Het laatste dikke randje eerst afknippen, andere krijg je het ding er niet in gepropt. Stripje van 1 of ander schuimrubber om de draadjes waar ze uit de ballon komen en daar een paar kabelbandjes omheen.
Goedkoop en als je ooit een servo wil vervangen of toevoegen kan dat ook nog.
Latex kan wel rotten, inwrijven met talkpoeder helpt maar je zult het elke paar jaar moeten vervangen.
Laatst gewijzigd door zanthrax op 23 nov 2021 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: RC MUD BOG (waterbestendig) maken!

Bericht door JurjenF » 23 nov 2021 11:52

Ja, da's ook een goede tip :dance: Niet aan gedacht.....tja, beginneling hè :roll:
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten