Lier van stroom voorzien zonder extra accu

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door riny » 11 okt 2018 22:49

Gert-Jan schreef: 11 okt 2018 22:33 Leyon, hij zegt dat hij prima werkt op zijn accu. De meeste mensen rijden met 2s accu's. dus max 8,4v. Verder ken ik geen lier die maar op max 5 volt werkt. Je lier voeden via de ontvanger die weer gevoed wordt door de BEC lijkt mij niet slim. Als je lier blokkeert trek je veel vermogen door je ontvanger met kans op magic smoke. Beter de lier via de aandrijfaccu voeden met een zekering er tussen.

Als ik het dus goed begrijp moet ik tussen de tamiya aansluiting en me esc een splitsing maken door lopend naar de esc en een naar de lier eb tussen de lier en de accu een zekering ?

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door Gert-Jan » 11 okt 2018 23:09

Dat is wel het verstandigste :D

De zekering is optioneel.
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door Wouterb » 12 okt 2018 04:48

zanthrax schreef: 11 okt 2018 21:02 Geen BEC nodig, gewoon de lier aan de esc solderen.

Afbeelding
Yup. Ik stand corrected.
Ik had mijn eigen Servo winch in gedachte, die draait via een 10A ESC op 5.5V.

In jou geval heb de BEC hiervoor niet nodig.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door Leyhon » 12 okt 2018 08:38

[mention]Gert-Jan[/mention] Waarschijnlijki verhaal niet goed begrepen of omschreven.
Tegen mij had de rc winkel vertelt dat je de lier aan je ontvanger box kan aansluiten.
Dat wat jij vertelt heb ik dus ook aangehouden in eerste instantie.
Veel stroom door je ontvanger is niet goed.
Maar ik rij 3S 11,1 volt nominaal.
Vandaar een losse BEC nodig.
Lier werkt met lagere spanning.

Zie link hieronder voor de twee keuze aansluit schema.

[mention]riny[/mention] [mention]Gert-Jan[/mention] Dat er nergens geen zekering tussen zit verbaast mij ook enigszins.
Die heb ik er ook tussen gemaakt, bij sluiting wordt voeding onderbroken.

viewtopic.php?f=34&t=837&p=9932&hilit=bec#p9932
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door riny » 12 okt 2018 08:52

[mention]Leyhon[/mention] super bedankt ben nieuw in de hobby en misschien een domme vraag wat voor zekering zouden jullie tussen de accu en de lier plaatsen

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door Patrick » 12 okt 2018 09:24

riny schreef: 12 okt 2018 08:52 wat voor zekering zouden jullie tussen de accu en de lier plaatsen
Ik gebruik zelf geen zekeringen in mijn auto, omdat ik overal goede verbindingen wil hebben. Als je de lier en de controller wilt zekeren zou ik het volgende doen.
Meet de stroom die van je accu naar de controller loopt met een stroomtang of multimeter. Het is belangrijk dat je de stroom meet die hij trekt onder belasting, niet tijdens vrijloop en niet tijdens aanschakelen.
Laten we even aannemen dat je bijvoorbeeld 2.3A meet. Vermenigvuldig dit dan met 1.25. Je hebt dan een zekering nodig van 2.3*1.25=2.88A. Die bestaan niet, dus dan neem je 3A. Omdat het een inductieve last is, zou ik een trage ipv snelle zekering nemen, anders loop je het risico dat bij het aanslaan van het motortje de zekering al doorsmelt.

Een andere tip die ik wil geven als je glaszekeringen gaat gebruiken:
* Zorg altijd voor kwalitatieve houders, en verwijder en herplaats de zekeringen regelmatig. De overgangsweerstand kan anders te hoog worden en dit veroorzaakt hotspots en vermogensverlies in je electrische circuit.
* Bij gebruik van glaszekeringen, gebruik NOOIT glaszekeringen zonder zand als de bron veel vermogen kan leveren. Onze accus kunnen zoveel vermogen leveren, dat het kan gebeuren dat de smeltdraad verdampt, en neerslaat op het glas aan de binnenkant. Hierdoor kan er mogelijk nog steeds een stroom gaan lopen over het glas met of zonder vlamboog. Dan is de beveiliging te niet gedaan. De film op het glas zal niet meer doorsmelten, want die kan zijn warmte prima kwijt via het glas en de houder. Bij hogere spanningen (niet in ons geval) hoeft die film niet eens helemaal intakt te zijn om al gevaar te leveren.
* Gebruik liever zekeringen met kwartszand erin. Het zand zorgt ervoor dat er geen dampfilm kan ontstaan op het glas of op het zand. De temperatuur wordt minder hoog, waardoor complete verdamping bijna uitgesloten is.

riny
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 sep 2018 16:13
Locatie: Oss
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Lier van stroom voorzien zonder extra accu

Bericht door riny » 12 okt 2018 10:49

[mention]Patrick[/mention] wat een informatie enorm bedankt dat je de tijd wou nemen on dit uit te leggen ik denk wel genoeg informatie heb en ga hier dan ook snel mee aan de slag. Iedereen enorm bedankt voor jullie uitleg aan deze beginnen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten