eerst vernis of niet?

Dirk
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2018 13:00
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

eerst vernis of niet?

Bericht door Dirk » 01 sep 2018 11:34

Hallo allen,
Ik ga beginnen aan mijn Mojave, Die heb ik in een metalic lak gespoten. Nu wil ik de bak achteraan aan de binnenkant matzwart rubber spuiten. Daar moet ik echter eerst de gespoten kleur afplakken. Nu is mijn vraag of ik eerst een vernislaag op de kleur zet of dat ik op de kleur gewoon tape zet. Die mag echter de lak niet beschadigen als ik die verwijder. Ik heb een spuitbus autolak gebruikt, acrylaat lak.Het zwart da ik met de airbrush aanbrengen.

mvg

Dirk

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: eerst vernis of niet?

Bericht door zanthrax » 02 sep 2018 11:56

Die acryl blanke lak doet weinig is mijn ervaring. Als je hem in dunne laagjes spuit blijft hij mat, als je hem in een dikke laag spuit krijg je hem wel glanzend maar dan druipt hij makkelijk en droogt hij niet mooi helder op.

Minstens een week laten drogen/uitharden, Tamiya afplak tape gebruiken, die geeft veel nettere lijnen dan papieren schilderstape.
Wat een aardige truc is voor het geval je toch papieren tape gebruikt: eerst een dun laagje van de kleur van de body, als die even heeft gedroogd pas met zwart er over. Mocht er verf onder de tape kruipen dan zie je dat niet omdat het dezelfde kleur is.
En de tape niet langer dan een paar uur laten zitten.

Als je 2 verschillende soorten lak/verf gaat combineren, altijd eerst een proef doen op een stukje hout of karton om te checken of ze elkaar niet aantasten.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Dirk
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2018 13:00
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: eerst vernis of niet?

Bericht door Dirk » 02 sep 2018 18:17

Wat bedoel je met "de lak doet weinig"? Ik heb een 5 tal lagen gespoten, en die blinkt toch wel. Maar ik zal idd een week wachten vooraleer ik ga afplakken zodat de lak zeker uitgehard is.
thnx voor de info.

Dirk

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: eerst vernis of niet?

Bericht door zanthrax » 04 sep 2018 15:40

ik kreeg die vernislaag nooit glanzend, ook niet na meerdere dunne lagen.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Dirk
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2018 13:00
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: eerst vernis of niet?

Bericht door Dirk » 04 sep 2018 20:04

ha op die manier, maar ik wil weten of ik veilig kan afplakken op de lak of dat ik eerst vernis moet zetten?

Dirk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten