Hardbody spuiten

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door zanthrax » 23 sep 2020 10:30

Weathering lijkt eng, net als spuitverf.
Het mooie is dat het makkelijker is omdat het niet netjes hoeft te zijn.
Als je het slim aanpakt kun je het niet fout doen en lukt het gegarandeerd.

Step 1

Zoekt bij een hobbywinkel of de knutselhoek in de Action wat zwarte verf op waterbasis (acrylverf). Op olie basis kan ook.
Dit omdat je die verf makkelijk weg kunt halen, dat is onderdeel van het process maar ook zodat je makkelijk terug kunt als je teveel weathert. Het is een beetje een balans zoeken om een realistisch effect te krijgen.
Met een sponsje of oude kwast klieder je eerst de zwarte verf overal op. Vooral in de hoeken en op de naden tussen deuren etc, grote vlakke platen kun je overslaan.
Doe dit niet te netjes, geen dikke klodders maar de verf hoeft niet overal te zitten, vuiligheid is niet uniform.
Niet op laten drogen, eerst een deel insmeren, daarna met een doek afboenen voordat het kan drogen.
Om wat gevoel te krijgen voor hoeveel verf je erop moet doen en hoeveel je weer weg moet halen raad ik voor de eerste keer aan te beginnen met een deel van je auto.
Het idee is dat er alleen in de kleine hoekjes en in de kieren zwart achter blijft.
Op hele lichte kleuren zoals wit en geel kan dit effect iets te heftig zijn en is een bruine of grijze wash een beter idee.

Wat je probeert te bereik met zwarte weathering is wat ze in 3D rendering 'ambient occlusion' noemen, zoals in dit voorbeeld zie je overal zwarte schaduw tussen voorwerpen en onderdelen.
Afbeelding
Dit effect klopt op schaalmodellen niet met de werkelijkheid, je eerste zwarte wash probeert dit te versterken.

Voor al dit soort werk gebruik ik zelf Citadel verf.
https://www.games-workshop.com/en-NL/st ... finder.jsp
Ze maken zelfs speciale verf voor weathering technieken. Voor de zwarte wash gebruik ik hun Nurn Oil, je kunt je watergedragen verf ook verdunnen met kraanwater, dat loopt hij vanzelf mooi overal tussen.

Hier een mooie demonstratie van weathering met zwarte verf en uitleg, begint op 8:40:


Step 2

Nu zul je al een aardig resultaat hebben en kun je al stoppen.
Je kunt ook verder met bruine pastelkrijtjes gebruik om vuile vlekken na te bootsen.
Beetje aan je vinger, een doek of een kwast en vegen maken op logische plekken, op hoog liggende delen, hoeken etc.
Probeer na te gaan waar modder vanaf de wielen op spat en hoe vuil van de auto af druipt.
Er zit meer vuil achter het wiel dan ervoor, aan een baggage oog vangt een streep vuil.
Als je met een mes wat krijt afschraapt en een druppeltje water toevoegt kun je het ook op je model kwasten.

Afbeelding
Let op op de strepen die hier overal onder hangen.

Afbeelding
In de hoeken van panelen zit wat meer vuil. Op een vlakke motorkap blijft meer liggen dan op een verticale deur. De treeplanken zitten laag dus worden makkelijk vuil en krijgen ook met vuil schoenen te maken.

Pastelkrijt kun je vinden bij de hobbywinkel en natuurlijk de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/van-blei ... stelkrijt/
Vallejo maakt nog veel meer weathering producten voor modelbouw.

Stap 3

Voor gevorderden.
Roestplekken voor op de hoeken van deuren etc kan ook met Citadel verf.
Eerste Typhus Corrosion voor de structuur, daarna een heel klein beetje oranje verf aan je kwast, afvegen op een papiertje tot er bijna niks meer af komt en daar licht over de roest structuur vegen. Ryza Rust is hiervoor ideal maar elke oranje layer werkt. Afwerken met bruine wash Agrax Earthshade.
Dit werkt heel goed maar is bij elkaar wel 15eu aan verf waar je zeker meerdere modellen mee kun doen, ook 1:10 auto's.



En complete andere techniek maar wel netjes gedemonstreerd:


Er wordt vanalles gemaakt voor weathering maar je hoeft echt niet alles te doen. 1 of 2 technieken zijn meestal al voldoende.

Nog een simpele truc die veel doet:
Plak het pad van de ruitenwisser af met wat schilder tape en maak het raam vuil met verdune bruine verf op een sponsje..
Afbeelding
https://www.scaledracula.com/how-to-wea ... indshield/
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht (totaal 2):
Dustin (23 sep 2020 13:09) • Paulus crosskabouter (18 mei 2021 11:26)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
grcc
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 mar 2020 15:34
Locatie: Leek
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 52 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door grcc » 05 apr 2021 13:34

Ik haak hier even op in i.p.v. een nieuw draadje.

Afbeelding
Zo'n hard body, schroef je dat eerst helemaal in elkaar en dan spuiten of doe je de losse onderdelen eerst spuiten en dan in elkaar schroeven?
Hoe doen jullie dat?
Grunn rc Crawlers
"if you don't ride, you don't know"

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door daniel » 05 apr 2021 17:44

grcc schreef: 05 apr 2021 13:34 Ik haak hier even op in i.p.v. een nieuw draadje.

Afbeelding
Zo'n hard body, schroef je dat eerst helemaal in elkaar en dan spuiten of doe je de losse onderdelen eerst spuiten en dan in elkaar schroeven?
Hoe doen jullie dat?
Eerst in elkaar zetten en dan spuiten
Deze gebruikers waarderen daniel voor dit bericht:
grcc (05 apr 2021 19:30)
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

jordy
Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2021 19:09
Locatie: https://t.me/pump_upp
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door jordy » 05 apr 2021 23:49

grcc schreef: 05 apr 2021 13:34 Ik haak hier even op in i.p.v. een nieuw draadje.

Afbeelding
Zo'n hard body, schroef je dat eerst helemaal in elkaar en dan spuiten of doe je de losse onderdelen eerst spuiten en dan in elkaar schroeven?
Hoe doen jullie dat?
Eerst in elkaar dan spuiten anders kans op kleur verschil door verschillende manieren van spuiten zoals omhoog omlaag en links rechts

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 18 mei 2021 10:36

Inmiddels 3 hardbodies gespoten.
Mijn CrossRC met Tamiya primer en Tamiya TS verf, deze is prima geworden.

Mijn ClodBuster en Orlandoo Jeep met Motip primer en vervolgens met Motip kleur er overheen gevolgd door Motip blanke lak.
Allebei deze bodies in de primer gezet, volgens instructie is het na 2u overspuitbaar, maar ik heb steeds een paar dagen gewacht tussen de verschillende soorten verf primer - kleur - blanke lak.
Maar bij allebei de bodies komt de verf enorm makkelijk los, ik veeg het er bijna af.

Wat heb ik hier fout gedaan?

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door johanv » 18 mei 2021 11:32

Dustin schreef: 18 mei 2021 10:36 Inmiddels 3 hardbodies gespoten.
Mijn CrossRC met Tamiya primer en Tamiya TS verf, deze is prima geworden.

Mijn ClodBuster en Orlandoo Jeep met Motip primer en vervolgens met Motip kleur er overheen gevolgd door Motip blanke lak.
Allebei deze bodies in de primer gezet, volgens instructie is het na 2u overspuitbaar, maar ik heb steeds een paar dagen gewacht tussen de verschillende soorten verf primer - kleur - blanke lak.
Maar bij allebei de bodies komt de verf enorm makkelijk los, ik veeg het er bijna af.

Wat heb ik hier fout gedaan?
Heb je de body' s ook ontvet ?
Deze gebruikers waarderen johanv voor dit bericht:
Dustin (18 mei 2021 13:48)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 18 mei 2021 12:06

yep, ontvet voor de primer, daarna weer voordat de kleur erop ging, en weer voordat de blanke lak erop ging

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Patrick » 18 mei 2021 12:23

Dustin schreef: 18 mei 2021 12:06 yep, ontvet voor de primer, daarna weer voordat de kleur erop ging, en weer voordat de blanke lak erop ging
Ook de body geschuurd met een heel fijne korrel?
Ik doe het altijd met iets van 1000. Dat de glans er net af is.
Daarna de primer erop.
Deze gebruikers waarderen Patrick voor dit bericht:
Dustin (18 mei 2021 13:48)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door Dustin » 18 mei 2021 13:48

Hmm, nee geschuurd dan weer niet, bij geen van de bodies overigens, en de Tamiya verf zit wel prima op de CrossRC.
Weet alleen niet exact het verschil tussen de Tamiya bussen en de Motip bussen.

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Hardbody spuiten

Bericht door zanthrax » 18 mei 2021 14:01

Als ik moet gokken was het plastic te glad voor de primer.
Eerst wassen met afwasmiddel, licht met de hand opschuren (ongeveer korrel 200), stofvrij maken door nog eens te wassen. Afdrogen met een schone doek, niet luchtdrogen ivm watervlekken. Na het primen nogmaals licht schuren.
Tamiya verf is heel goed, ook wel heel prijzig voor de klein busjes. De primer is geweldig, de kleuren zijn niet altijd even goed. Soms te dun, soms slecht dekkend, meestal prima.
Motip Carat kleurverf ben ik redelijk tevreden over, hij is vrij dun waardoor je snel druipers en zakkers krijgt. Goed je 25 a 30 cm afstand houden en de bus opwarmen in warm water.
Als het even kan gebruik ik Gamma huismerk verf, deze verwerkt heel prettig en hun primer houdt goed.
Wel weinig kleuren in het assortiment.
Over primer gesproken, gespoten primer droogt vaak nogal langzaam, zeker voor kleine delen gebruik ik vaak een universele, watergedragen primer. Met een kwast, uit een potje. Die droogt veel sneller en vult de lijnen in 3D prints ook beter.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht:
Dustin (19 mei 2021 09:18)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten