Airbrush set kopen maar welke

Robert
Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 aug 2018 20:04
Locatie: Dussen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Airbrush set kopen maar welke

Bericht door Robert » 31 dec 2018 17:06

Ik wil beginnen met airbrush..
Maar welke set is nou een goede voor een betaalbaar bedrag. En waar moet ik op letten.
Wat heb ik noch meer nodig .

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Airbrush set kopen maar welke

Bericht door Gert-Jan » 31 dec 2018 18:00

Een airbrush is een heel persoonlijk stuk gereedschap. Je kan gaan voor een gerenommeerd merk of voor één van Ali voor het proberen.

Het licht er een beetje aan wat je er wilt mee doen. Wil je 1/10 modellen verven of 1/72 plastic bouwdozen?

Voor de kleinste modellen volstaat een cup feed. Wil je grotere modellen verven dan kan je beter voor een bottom feed met glazen beker gaan. Ik gebruik al jaren de Badger 200 (30 jaar plus) en de Badger 175 (10 jaar plus)

De Badger 200 is een single action en deze kan je werkelijk iedereen in zijn handen drukken, gaat altijd goed. De hoeveelheid verf stel je af door aan de naald te draaien. Je bedient alleen de lucht met de trekker.

De Badger 175 is een double action. Met de trekker bedien je zowel de lucht als de hoeveelheid verf. Het vereist iets meer oefening maar is goed te doen hoor.

Badger geef ik alleen als voorbeeld omdat ik die toevallig heb. Er zijn vast betere en/of duurdere.

Naald grootte voor onze hobby is 0,3 voor het hele kleine werk en 0,5 voor de wat grotere vlakken maar eigenlijk het beste voor onze hobby. (groter heb ik nog niet gebruikt, ja een verfpistool aan een industriële compressor :mrgreen: )
Een 0,2mm brush heb ik ook van Ali. Mijn vrouw gebruikt deze om ecoline te spuiten en de kwaliteit valt eigenlijk reuze mee. Ik ga daar ook nog eens een 0,5mm brush scoren (1/8e vd prijs van het originele)

Nu mag je het zelf kiezen, single action of double action, vaste cup of bottom feed. Merk?

Heb je al nagedacht over een compressor? Neem bij voorkeur een met een tank. Het hoeft geen grote te zijn maar met een buffer werkt veel fijner.

Kijk eens bij Airbrush Almere of Bulson(vooral de compressorafdeling). In Almere weet ik dat je diverse brushes mag testen en er zelfs een kleine cursus kan volgen.

Succes
Printjunkie :mrgreen:

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Airbrush set kopen maar welke

Bericht door Leyhon » 31 dec 2018 18:14

Welke soort verf is het beste te gebruiken?

Ik hoor dat Revell email goed te gebruiken is met verdunner 3:2
Maar ik zie ook dat Revell op waterbasis heeft.
De term Acryl heb ik ook nog eens ergens gehoord, is dat bruikbaar?

Zit er verschil in kras en watervastheid?
En heeft het invloed met schoonmaken?
Dat bijvoorbeeld de op waterbasis na gebruik van de spuit alles makkelijker reinigt?
Of zijn er ander voor~ en na~delen?
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Airbrush set kopen maar welke

Bericht door Gert-Jan » 31 dec 2018 18:57

Alles heeft zijn voor en nadeel Leyon.

Revell email is goedkoop laat zich prima verdunnen met terpentine maar stinkt en is slecht voor de longetjes. Half gelaatsmasker is geen luxe. Ik begin meestal met 2 delen verf en 1 deel terpentine. Roeren, testen en eventueel meer terpentine toevoegen. De email verf is op olie basis. Acryl kan hier overheen maar niet andersom.

Blijf maar bij de Revell aqua colours vandaan. Slechte verhalen over gehoord. Het is idd acryl (waterbasis)maar er zijn betere merken.

Vallejo is een acryl merk, niet giftig en hecht bijna overal op. Sinds kort in gebruik en bevalt prima. Stinkt ook geen uur in de wind. Aflakken met een doorzichtige lak.

Acryl maakt makkelijker schoon dan Alkyd (oliegedragen) Beetje water tussen de kleuren door en klaar. Maar zodra je klaar bent moet de airbrush toch even uit elkaar om grondig schoon te maken dus het maakt eigenlijk niet zo uit.

Krast vast in onze hobby bestaat niet. Als ik langs een steen schuur is mijn lak weg en zit er een kras in mijn body. Het hoort erbij. Voorzichtiger rijden :D . Lak met een airbrush aangebracht is erg dun en gevoelig voor krassen. Als je echt iets kras vaster wilt hebben kan je beter naar de lokale autospuiter gaan en een dealtje maken.

Maar goed, krassen zijn bijna niet te voorkomen. Een boomstronk geeft meestal een doffe kras maar een steen is meedogenloos. Net zoals 1 op 1 auto's.
Printjunkie :mrgreen:

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Airbrush set kopen maar welke

Bericht door Leyhon » 31 dec 2018 19:05

Dus als het niets uit maakt met schoonmaken dan is Revell Email toch ook een juiste keus.

En is hij te veel bekrast dan is dat een goed excuus om weer eens van kleur te veranderen o.i.d.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

johndoe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Airbrush set kopen maar welke

Bericht door johndoe » 31 dec 2018 20:24

Kannonne, dat is voor mij lang geleden. Veel aan het airbrushen geweest tot 27 jaar geleden. En toen ook een badger. Wist het niet meer totdat ik de naam voorbij zag komen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten