motor theorie en praktijk (huiswerk)

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: motor theorie en praktijk (huiswerk)

Bericht door Leyhon » 09 mei 2018 22:29

Even een vraagje over mijn traxxas motor. Het is een "reverse rotation" Maar wat houd dat in.
Wanneer je de polariteit omdraait draait hij andersom dus in die zin maakt het niets uit.
Waar zit het hem dan in en is een draairichting een gestandaardiseerd richting.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: motor theorie en praktijk (huiswerk)

Bericht door Patrick » 10 mei 2018 08:40

Leyhon schreef: 09 mei 2018 22:29 Even een vraagje over mijn traxxas motor. Het is een "reverse rotation" Maar wat houd dat in.
Wanneer je de polariteit omdraait draait hij andersom dus in die zin maakt het niets uit.
Waar zit het hem dan in en is een draairichting een gestandaardiseerd richting.
Of de draairichting een gestandaardiseerde richting is. Geen idee. Bij motoren die niet timed zijn, en die geen borstels onder een hoek hebben, maakt het in ieder geval niet uit, welke kant de motor op draait.
Omdat ze hier spreken over een "reverse rotation" zal het wel met de timing te maken hebben. De meesten van ons rijden met een borstel DC motor met permanente magneten erin. Op de motor bevinden zich de aansluitklemmen die in verbinding staan met de borstels. De borstels verbinden de klemmen met de spoelen op de rotor van de motor. De rotor is het binnenste draaiende deel van de motor. De magneten in dit geval de stator, het stilstaande deel.
Zet je stroom op zo'n spoel dan drukt het magnetisch veld dat dit opwekt, zich zeg maar af van de ene magneet, en trekt zich aan naar de andere magneet. Op de rotor zitten een x aantal van die spoelen, die geactiveerd worden omdat er op het loopvlak van de borstels commumatoren, zitten die door de draaiende beweging steeds wel of geen stroom krijgen. Iedere spoel heeft 2 tegenoverliggende commutatoren. Er zijn meer configuraties mogelijk zoals 1 commutator paar die meerdere spoelen voorziet van stroom.

Hier kun je het mooi zien:
Afbeelding

Dat is allemaal theorie, want de praktijk is weerbarstiger. Hoe harder een motor draait, hoe verder hij af gaat staan van de theorie. Een motor zonder timing gaat er bijvoorbeeld vanuit dat het magnetisch veld opgewekt door de spoelen lijn recht naar de magneten doorloopt. Bij lage toerentallen is dat redelijk zo.

Afbeelding

Je ziet dat de krachten in deze motor loodrecht op de magneten staan, en dus de efficientie het hoogste is.
Maar dan de praktijk.

Afbeelding

Hier zie je dat het magnetisch veld niet meer loodrecht loopt (actual plane of maximum induction). Deze hoek wordt groter naar gelang de snelheid toeneemt. Men compenseert dit door de behuizing van de borstels iets te draaien tov de stator (magneten). Hierdoor wordt de rotor (spoelen) iets later of eerder (als het een reverse is) bekrachtigd.

Allemaal leuk die theorie. Maar wij gaan helemaal niet zo hard. Bij de RC sporten waar de motoren echt snel draaien, geloof ik wel dat er veel meerwaarde zit in het timen. Ik zeg niet dat het er niet is voor onze hobby. ;)
Als je zelfs te agressief timed voor pure snelheid, dan kun je onderin best wat koppel gaan missen.
Ik geloof meer in een goed gewonden motor met krachtige magneten voor de crawlers en scalers.

Ik vermoed dat het voor het rijden zoals wij dat doen, je geen verschil gaat merken of je hem omdraait of niet. Behalve dat je auto achteruit gaat dan. :) En als je naar een andere motor op zoek bent, en je wilt timen. De wat duurdere modellen hebben een variabele timing en die kun je dus ook vaak positief en negatief timen. Holmes Hobbies bijvoorbeeld.

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: motor theorie en praktijk (huiswerk)

Bericht door Leyhon » 10 mei 2018 11:16

Dat is duidelijk, een soort vervroeging die nodig is bij hogere toeren.
Maar in feite niet relevant voor ons doel, bij ons is het koppel belangrijker.
Maar dat hebben de meeste motoren standaard ook wel.
De grip van de banden met de ondergrond is meestal waar je de tractie verliest en dan heb je aan je potentieel koppel ook niet veel.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
Alex
Donateur
Berichten: 844
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:22
Locatie: Oegstgeest
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 72 keren

Re: motor theorie en praktijk (huiswerk)

Bericht door Alex » 24 sep 2018 07:32

Zo dit is best interessant,en als oude rot in de rc .
Leer ik hier toch nog wel een en ander.
Wel pittig lezen dit in het engels.
Maar wel echt gaaf.

Verstuurd vanaf mijn BV7000 PRO met Tapatalk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten