Van Traxxas naar Carson zender

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 20 jan 2021 23:12

Hallo,

Weer even een echte beginnersvraag denk ik... Ik heb de Traxxas TRX-4 Defender met daarbij uiteraard de originele zender/ontvanger. Werkt prima. Maar vanwege de behoefte om e.e.a. te kunnen schakelen heb ik vanwege de extra kanalen inmiddels ook de Carson Reflex Multi Pro aangeschaft. Nu zitten er op de Traxxas 2 interessante functies nl. de Shift en T-Lock switch. Dit lijkt volgens onderstaande tekening te werken via kanaal 3, 4 en zelfs 5??

Afbeelding

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op de Carson-hardware moet zien? Wat is er voor nodig om die 2 belangrijke functies te gebruiken? Moet ik daar al meteen 2 3-standenschakelaars aan opofferen?

Ik zou het eerlijk gezegd momenteel echt niet weten... Elke info is meer dan welkom!

Alvast bedankt!
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 20 jan 2021 23:44

Ik begreep eerder dat kanaal 3 en 4 proportioneel waren en snap dan niet dat er dan ook nog 2 schakelaars (Lock &Speed) over dat kanaal gebruikt worden. Wellicht dat die Traxxas dat ergens snapt maar hoe dan bij die Carson??
Maar zoals gezegd.... geen ballen verstand van electronica... :confusion-helpsign:
Wie kan het me in Jip- en Janneketaal uitleggen?

Afbeelding
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Dustin » 21 jan 2021 08:30

Sowieso zul je voor de 2-speed en de t-lock minimaal 2 kanalen moeten opofferen.

In de zender van Traxxas zijn kanaal 4 & 5 voor de T-lock gecombineerd op 1 switch.
Dus op een andere zenders zullen dit 3 kanalen zijn:
1: 2-speed
2: T-lock voor
3: T-lock achter

Met TRX5697 kun je de T-lock op 1 kanaal zetten, dient wel een 3 positie switch te zijn.

De kanalen kunnen prima proportioneel zijn, echter zal er dan iets anders dan een 2- of 3-positie schakelaar gebruikt moeten worden aan de zendende kant, en dat is niet iets wat veel zenders standaard hebben.
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
Camel_Trophy (21 jan 2021 10:00)

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 21 jan 2021 09:59

Afbeelding
Ong. 17 euri
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 21 jan 2021 11:46

Dustin heel erg bedankt voor je duidelijke reactie.
Ik heb die TRX5697 besteld maar krijg net door dat die niet bij Traxxas op voorraad is. Nog even afwachten dus helaas.
Die rode 2 standen-'Shift Switch'-regelaar op de Traxxas zender communiceert dus op de Traxxas ontvanger via aansluiting CH3. Ik mag op de Carson een schakelaar/kanaal aanwijzen voor de Shift. We komen er wel 8-)
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Wouterb » 22 jan 2021 17:20

Ik wil me geen expert noemen, maar ik weet uit de wandelgangen (veelal bospaden in dit geval) dat de difflock sevo's gevoelig zijn voor overbelasting. In dit geval kan het zijn dat de endpoints van de servo's verder ligt dan de kabel ruimte geeft. De servo blijft dan continu trekken (of duwen) zonder zijn gewenste stand te bereiken. En dan gaat ie dood.
Dit kan ofwel electronisch (EPA, end point adjustment, op je zender) of mechanisch (kabelafstelling, servoarmlengte) aan gepast worden.
Let wel; van horen zeggen. Ik heb zelf geen trx.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 22 jan 2021 17:45

Tjeh Wouterb, we zullen het gaan zien. Ben blij dat ik nu een officieel traxxas onderdeel besteld heb. Die zullen het wel wel niet voor niets ontwikkeld hebben.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 27 jan 2021 20:26

Camel_Trophy schreef: 21 jan 2021 09:59 Afbeelding
Ong. 17 euri
Deze set is inmiddels binnen maar werkt niet zoals aangegeven en gehoopt. Uit een eerste test blijkt hij alleen maar te schakelen tussen A (front) of B (back). De beloofd A+B is niet vastgesteld. Ik neem aan dat de 3-standen-schakelaar op de originele afstandsbediening 0->A->A+B anders aangesloten is dan de aan-uit-aan-schakelaar op de Carson.

Momenteel heb ik 2 aparte schakelaars op afstandsbediening gereserveerd voor de locks. Ik kan nu vóór en zelfs achter apart aan- en uitschakelen. Dat laatste was eerst niet mogelijk.

Mocht iemand nog weten hoe het in de oorspronkelijke opzet zou moeten werken, dan hoor ik het heel erg graag.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Gebruikersavatar
Camel_Trophy
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2021 17:13
Locatie: Stevensweert
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Camel_Trophy » 29 jan 2021 14:18

Dustin schreef: 21 jan 2021 08:30 Sowieso zul je voor de 2-speed en de t-lock minimaal 2 kanalen moeten opofferen.

In de zender van Traxxas zijn kanaal 4 & 5 voor de T-lock gecombineerd op 1 switch.
Dus op een andere zenders zullen dit 3 kanalen zijn:
1: 2-speed
2: T-lock voor
3: T-lock achter

Met TRX5697 kun je de T-lock op 1 kanaal zetten, dient wel een 3 positie switch te zijn.

De kanalen kunnen prima proportioneel zijn, echter zal er dan iets anders dan een 2- of 3-positie schakelaar gebruikt moeten worden aan de zendende kant, en dat is niet iets wat veel zenders standaard hebben.
Hi Dustin en anderen,

ik loop hier tegen een üitdaging" aan en ben het spoor nu geheel kwijt. Deze TRX5697 werkt blijkbaar toch anders dan gedacht en gehoopt.

https://tamico.de/mediafiles/manuals/TRX5697.pdf (Excuus voor de slechte kwaliteit van de , maar de essentie is denk ik wel duidelijk)

Zoals al eerder aangegeven heb ik nu de kabel geheel weggehaald en een 2e schakelaar er aan opgeofferd. Voordeel is dat ik nu vóór en achter apart kan schakelen. Dat was eerst niet mogelijk.

Maar wat deed ik nu verkeerd met de Traxxas-set? Ik heb een 3-standenschakelaar (aan-uit-aan). Is dat al fout? :?

De reactie van de Traxxaswinkel waar ik het probleem probeer uit te leggen:
Met een gewone aan en uit schakelaar kunt u natuurlijk niet 3 standen schakelen dit gaat via de ontvanger en een meer kanaals handzender met een losse schakelaar kan hij zelfs kapot gaan
Degene die het weet mag het me uitleggen.
Traxxas TRX-4 model Camel Trophy
Carson Reflex Stick Multi Pro 14 channnel TX/RX
Volledige lichtmodule. Tevens apart schakelbaar 4x gele daklichten, de 2 lichten op en in bumper.
Proportionele lier beschermd met schakelaar.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Van Traxxas naar Carson zender

Bericht door Dustin » 01 feb 2021 10:00

Zoals ik de manual lees heb je een 3 positie schakelaar nodig.
1. beide diffs unlocked
2. voordiff locked
3. beide diffs locked

Die heb je begrijp ik maar hij reageert niet zoals verwacht.
Ik zou er dan eens een mail naar de traxxas klantenservce aan wagen, die zijn altijd vrij snel en duidelijk met reageren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten