Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Bericht door Coop » 27 jun 2018 12:23

korte versie:
Hebben jullie (buiten het locken van de diffs) nog low-/no-cost tips om een monstertruck om te bouwen naar een crawler?


Lange versie:
Mijn zoontje wil ook graag een crawler waar hij iets meer mee kan dan zijn 1/24 FTX Outback Mini. Maar omdat ik zelf al teveel dure hobbies heb voor mijn inkomen, hij moet leren sparen om iets te kunnen kopen en hij een beetje wispelturig is en ik geen zin heb om een bak geld uit te geven aan een crawler die uiteindelijk meer stof in de kast dan bagger in het bos blijkt te vangen, wil ik hem op een andere manier een voorproefje van onze hobby geven. Dan weet hij waar hij voor spaart (en als extra motivatie legt papa de helft bij :mrgreen: )

Ik wil daarom mijn HPI Bullet Monstertruck proberen om te bouwen tot een geimproviseerde crawler. Dan kan hij alvast een beetje leren rijden zodat hij straks zijn eigen investering niet meteen sloopt. En de truck kan tegen een stootje (als met 50km/u 8x over de kop op een klinkerweg alleen maar krassen oplevert, zal een keertje van een hobbel af op je dak landen ook wel niet zo'n probleem zijn toch?), dus hoef ik me ook geen zorgen te maken. Het zal wel niet de beste crawler ter wereld worden, maar dan heeft hij in ieder geval wel alvast iets om mee te rijden en heeft ie tenminste ook nog een reden om te blijven sparen :)

Ik heb de oorspronkelijke wielen/banden van mijn SCX10-II kit op de truck gemonteerd en het een en ander aan settings op de ESC aangepast:

- Crawler mode ingeschakeld
- Dragbrake naar 100%
- Punch naar het laagste niveau
- Vooruit en achteruit beiden beperkt tot 25% power

Daarmee is het hopelijk voor een beginnende (7-jarige) bestuurder een beetje te doen (of in ieder geval op zo'n manier dat hij het ding niet overieder obstakel lanceert). Misschien dat ik de power nog iets terug omhoog zet en het op de zender verder afstel, maar ik twijfel nog even over de zender die ik zal gebruiken.

Verder ben ik van plan om de differentielen vol te proppen met klei of putty om ze tijdelijk te locken.

Ik had ook nog het idee om de dubbel uitgevoerde schokdempers terug te brengen naar enkele, maar dan zakt de wagen te ver in onder zijn eigen gewicht.

Als dit in de praktijk een beetje redelijk bruikbaar is, wil ik misschen nog wel wat geld eraan uitgeven, misschien 2.2 in plaats van 1.9 eronder, en de huidige 4000KV brushless vervangen voor een 80T brushed of een wat tammere brushless. Of de huidige 4000KV voorzien van een reductie box aangezien er nog wel een cm of 4 extra ruimte is bij de motor.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Bericht door Wouterb » 27 jun 2018 14:52

Ik denk dat je me de genoemde acties al een eind in de buurt komt.
Enige pijnpunt dat ik zo snel voel aankomen is de ongesensorde 4000kv. Die gaat langzaam rijden niet fijn vinden, en waarschijnlijk coggen (stotteren) als een malle. Omdat dit ontstaat op het punt van starten met draaien krijg je het er niet uit met een extra reductie. Je beperkt het wat maar weg is het niet.

Ik zou kijken naar een brushed motortje en een ESC en evt een extra reductie box. (voor een 35T motor op 2s probeer ik de totale reductie van motor tot wiel rond de 30:1 te krijgen)

edit: Gezien de 3s-proof-drivetrain verwacht ik geen issues maar het locken van diffs geeft veel extra stress op de verschillende tandjes in de auto. Zit er een slipper in?
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Bericht door Coop » 27 jun 2018 15:45

Ja, heeft een centrale slipper
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Bericht door Cesco » 27 jun 2018 21:19

Het is ooit zo gestart. Tamiya Clodbusters werden omgebouwd tot een crawler.

Dus zeker te doen zou je denken. Misschien eens goed de handleidingen deze HPI en de meer crawler types van HPI vergelijken. Misschien is het slecht wat wisselen van onderdelen om om te bouwen naar een crawler. Veel merken hergebruiken onderdelen. Bij bijvoorbeeld Traxxas hebben de Rustler, Stampede, Slash, Bandit en Monsterjam auto's veel dezelfde onderdelen en is het in principe mogelijk om van het ene model naar het andere model te bouwen met wat wisselen van een deel van de onderdelen.

Ik zou wat ombouw verhalen opzoeken waar een Clodbuster omgebouwd is naar een crawler. De ideeën en principes zijn vast te vertalen naar jou HPI.

Tip van flip. Maak eerst een plan en probeer in te schatten wat de kosten worden. En zet dat af tegen een tweedehands crawler. Een Axial Wraith of een Deadbolt of een Tamiya CC01 of CR01 wordt vaak al voor weinig aangeboden en kan mogelijk goedkoper zijn. De HPI verkopen kan ook het budget oprekken.

Sander
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 62 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Bericht door Sander » 27 jun 2018 21:25

Ik kom zondag ook naar Tilburg , als je wil kan ik een 80t motor meenemen voor je

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monstertruck naar Crawler ombouwen?

Bericht door Coop » 27 jun 2018 22:58

Het is maar bedoeld als tijdelijke oplossing/proefballonnetje voor zoonlief. Het wordt dus ook geen permanente ombouw. En mijn monstertruck verkopen om voor dat verwende jong een crawler te kopen gaat hem al helemaal niet worden. Hij gaat maar lekker sparen... ;)

Totale investering in de ombouw tot nu toe: €3,- voor een blikje (glow in the dark) putty bij de intertoys.

Daarnet het achter differentieel schoongemaakt en volgepropt met putty. Dat maakt al een aardig verschil. En ik denk dat ik het voor nu even zo laat. Misschien dat ik later het voorste diff ook nog vastzet. Maar met de huidige setup denk ik dat de bodemvrijheid een grotere beperking oplevert dan het diff.

Net met het testrondje in de achtertuin was ik best onder de indruk. Via de glijbaan omhoog was al gelukt, maar nu ging via het steile, gladde trapje weer naar beneden zonder op z'n dak te landen ook goed. Drag brake doek zijn werk net even beter met gelockt achter diff.

Dit karretje deelt overigens inderdaad wat DNA met een ander HPI model: de WR8 Rallywagen. Niet de meest zinvolle bron van onderdelen voor deze toepassing.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten