Goede Crawler voor een starter

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
IceJackz
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018 19:31
Locatie: Gent
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Goede Crawler voor een starter

Bericht door IceJackz » 15 apr 2018 18:58

Dit is een onderwerp waar volgens mij vele beginners mee zitten, waaronder mezelf ook.
Wat is nu een goede crawler om mee te beginnen, prijs-kwaliteit?

Ben zelf ook aan het zoeken achter een goede crawler rond de 400 -450 euro waar redelijk veel modificaties aan kunnen gebeuren. 8-)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 136 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door Wouterb » 15 apr 2018 22:05

Eerste vraag die je jezelf moet stellen is: waar en hoe wil ik rijden?
Hard en snel zal het niet zijn (je noemt het zelf al een crawler.)
De bouwverslagen die je hier leest zijn veelal trailers (geen aanhangers in dit geval, maar terreinautos die gebouwd zijn om over obstakels heen te rijden,eventueel 'wedstrijd' trajecten) of scalers (zo natuurgetrouw mogelijk nagebouwde terreinautos. Hierdoor wordt ten opzichte van trailers aan capaciteiten ingeleverd).

Wil je kopen en rijden? Wil je een bouwpakket? Wil je je auto aanpassen? Wil je dan zelf bouwen of koop je accessoires?

Om het makkelijker te maken: Alles hiertussen is mogelijk.

Bottom line:
Wil je een bestuurbaar schaalmodel of wil je een serieus capabelen machine die enigzins op een bestaande auto lijkt.

Deze keuzes bepalen mede wat de 'beste' aankoop is.

En ja; hier hebben we allemaal voor gestaan.
Succes. ;)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door johanv » 16 apr 2018 16:35

Als je een bepaalde body in gedachten hebt kan het zijn dat bepaalde chassis al afvallen.
En zoals wouter zegt wil je super scale rijden of wil je gewoon overal kunnen komen:) dat maakt wel verschil.

Succes met de keuze :)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 136 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door Wouterb » 16 apr 2018 17:46

Zoals ik het nu nalees lijkt het alsof we je geen antwoord willen geven.
Da's niet waar, maar voor een goed antwoord is meer invulling van jouw kant nodig.

Dus kom maar op en dan duwen wij je in de goeie richting! ;)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

IceJackz
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018 19:31
Locatie: Gent
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door IceJackz » 16 apr 2018 18:52

Wouterb en johanv alvast bedankt.
Hier wat meer invulling over waar ik naartoe wil met de crawler.
Er zijn twee dingen die ik belangrijk vind en dat is 1: Dat ik toch wel op vele terreinen terecht kan. Punt 2: Ik ben zou er graag later dan wat aanpassingen willen doen, zoals andere banden, ander hardware(motor, etc.) dus kort er moeten wat accessoires voor zijn.

Ook zie ik graag als body de G wagon van Mercedes(4x4).

En dan heb ik nog een vraagje is het mogelijk om bijvoorbeeld met 2 transmissies tewerken om zo een lage voor de trail en een hoge voor als ik eens wil scheuren door het straat/veld ? :?:

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door Cesco » 16 apr 2018 19:53

Ik denk dat je dan richting een Traxxas TRX-4 of een Axial SCX10 of een Axial SCX10.2 beste kan kijken. Waarbij de TRX-4 al standaard een 2 speed transmission heeft. Voor de Axial zijn ze te koop. De SCX10.2 is de dan denk ik de meest interessante en meest complete van de 2 Axials.

Verder zou je dan richting een kit kunnen kijken aangezien je al een andere body wil als bij de ready to run meegeleverd zitten. Voordeel RTR. Accu erin en gaan.
Voordeel kit. Je weet precies hoe je auto in elkaar zit. Meer montagewerk maar bouwen is zeker een deel van de hobby en fun. En dus wat leerzamer.

Ik vermoed als je de kosten van een 2 speed transmission bij de Axial opteld dat de TRX-4 de beste deal bied. Zit ook al electronica bij. Maar met zowel de Axial als de Traxxas kan je niet fout gaan. Keuze is beetje persoonlijk tussen beide. Traxxas heeft de onderdelen levering goed op orde en bijna alle RC shops kunnen dit goed leveren. Axial op zich ook, maar heeft minder vertegenwoordiging in NL en BE en hebben de laatste tijd iets meer leverproblemen. Voor beide is erg veel after market verkrijgbaar en beide worden door een grote community ondersteund. In principe is er voor Axial zoveel after market te krijgen dat je een Axial zou kunnen bouwen met alleen maar after market upgrade parts. De TRX-4 gaat overigens ook hard die kant op.

Zitten beide tussen trailer en crawler in. Dus geschikt voor wat je zoekt. En met de beoogde body wordt het ook nog heel scale.

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door Mud monkey » 16 apr 2018 21:07

Als je echt ook op straat wil knallen blijft mijn inziens allen de trx4 over , omdat die divs heeft die je kan sperren en ontsperren
Maar die heeft een hoog zwaarte punt waardoor hij gauw op z’n kant licht als rap de bocht neemt
Bij de andere merken heb je continu div sper en op een stroeven ondergrond vernagel je je assen
Ik raad je aan om eerst eens een meeting of twee te bezoeken kijken wat er rond rijd , en veel vragen / praten over de mogelijk heden
Want trail rijden en ook eens op de weg gaat bijna niet zamen
Doe het rustig aan een verkeerde auto is zo gekocht en een mooie hobby vroegtijdig om zeep geholpen
Als er nog vragen zijn leezen we het wel

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door Cesco » 16 apr 2018 22:56

Mud Monkey heeft daar een goed punt.
Het is niet onmogelijk met een TRX-4, maar de auto is natuurlijk niet echt ontworpen voor bashen.

Dit is eigenlijk niet waar de auto voor geschikt is:


Maar zo kun je wel zien hoe je de 2 speed kan inzetten op juiste manier, wat meer snelheid, zonder de auto te slopen:


Je kunt er altijd een basher a la Traxxas Stampede / Slash / Rustler of zoiets van een ander merk bij nemen voor het echte bash werk. Zo heb ik het gedaan. Misschien dat een Axial Yeti meer tussen de twee inzit. Of een Bomber.

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door Mud monkey » 17 apr 2018 05:00

Omdat het om een starter gaat zat ik te denken aan een wraith/ spawn of bomber
Met een 35T motor redelijk snel en toch genoeg trekkracht om te trailen
Zolang je maar niet on road gaat

IceJackz
Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018 19:31
Locatie: Gent
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Goede Crawler voor een starter

Bericht door IceJackz » 17 apr 2018 07:16

Allemaal bedankt voor jullie tips.
Uit het de antwoorden die ik heb gekregen lijkt het idd wel ideaal om Een Trx 4 te pakken. En de snelheid moet niet echt maar was gewoon een vraag omdat ik nu van een basher kom en dat verschil is nogal groot.

Maar natuurlijk bij trail crawler krijg je het scalen erbij wat ik wel graag doe .



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten