Keuze in bodies en chassis

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Gebruikersavatar
coenders
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 dec 2017 00:03
Locatie: Veenendaal
Participant x 13
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Keuze in bodies en chassis

Bericht door coenders » 03 dec 2017 12:49

Hoi,

Zoals al in mijn voorstellen rondje aangegeven wil ik gaan beginnen met de bouw van en Crawler/Scaler. De eerste keuze die ik moet maken is dus welke body en welk chassis.

Wat inmiddels zeker is, is dat het een Toyota Hi-Lux body moet worden en omdat ik uit wil gaan van een matte kleur lijkt mij een Hard body beter als een lexaan. Dus google is mij friend en ik kom dan wel wat bodies tegen maar hoodzakelijk de Tamiya (highlift) en Pro-Line.
Ik wil wel enige flexibiliteit hebben en dus de pick-up kunnen voorzien van een laadbak en/of een Cover. Natuurlijk ben ik nog niet uitgezocht op hert internet maar als jullie me een goede richting op kunnen sturen is dat zeker gewenst.

Er moet dan nog een chassis onder. Ik neig nu naar een Axial SCX. Het high-lift chassis van Tamiya met hun eigen body ziet er "raar" uit. Ik vind dat de afstand tussen chassis en body vreemd aan doen. Voorwaarde is hier dus dat ik niet een kant en klare crawler/scaler wil hebben maar het liefst een berg onderdelen die uiteindelijk een chassis gaan vormen en ook op allerlei manieren te tunen is. Uiteindelijk is sleutelen en bouwen mijn doel.

Waar ik aan denk zijn de Hi-Lux zoals de rode van Daniel viewtopic.php?f=45&t=9 en de zandkleurige van Freddy viewtopic.php?f=45&t=326



Dus tips zijn van harte welkom, Ik zal nog heel veel vragen hebben maar selecteren van de body met mogelijk opties en het Chassis met de mogelijkheid van upgrade is in mijn ogen wel de basis en... een goed begin is het halve werk.

Gr Rob
Rob Coenders
Axial SCX 10 II - Toyota Hi-Lux (TrailCrew Yota)
MST-CFX - Toyota Landcruiser LC70(Riply's Ride)
Traxxas TRX4 - Toyota 4Runner (Daily Driver)
Traxxas TRX4 Sport (Rosilda's daily driver)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door Wouterb » 03 dec 2017 13:17

de shortcut:
http://store.rc4wd.com/RC4WD-Trail-Find ... _4645.html

de trailfinder 2 is in verschillende uitvoeringen te krijgen. ben je wel in een x klaar (Bij de kit moet je nog wel elektronica kopen). Dit chassis staat op bladveren..... kan je wat van vinden...

de long way round:
body is los te krijgen. Dan moet je er wel een chassis bij regelen. en dat past zelden 1 op 1.

De scx10 die je noemde is een goed en capabel chassis maar (vooral versie 1) heeft vrij grote differentieels, als je daar kleinere wielen op zet (meer schaal) dan komen die snel op de grond. scx10 II assen hebben kleinere diffs.
Ook de motor/transmissie staat in het midden, da's lastig als je er een volledig interieur in wil bouwen.

maar er zijn nog veel meer opties. veel lezen en youtuben. Vooral een keertje bij een meeting langskomen en veel vragen stellen en links en rechts een controller jatten, kijken wat je leuk vind.

welkom in je nieuwe hobby. :lol:
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
coenders
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 dec 2017 00:03
Locatie: Veenendaal
Participant x 13
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door coenders » 05 dec 2017 13:13

Dank je wel voor de reactie,

Ik had de TrailFinder al wel in mijn zoektocht voorbij zien komen maar nooit de link gelegd tussen de Mojave en Hi-lux Body. Electronica is voor mij op dit moment van ondergeschikt belang. Regelaars, ontvangers, motoren en andere zaken zijn voor min of meer en aanvulling op het Chassis. Daarbij komt dat ik zeker nog niet beslist heb of er een specifieke "auto" Zender met ontvanger komt of dat ik mijn huidige stick zender blijft gebruiken. De laatste biedt me wel 10Kanalen om extra zaken te kunnen aansturen

Zoektochten maken op het internet maken het allemaal niet eenvoudiger. Een bezoekje aan een meeting en wat goede lokale shops zullen zeker gaan plaatsvinden.

Gr. Rob
Rob Coenders
Axial SCX 10 II - Toyota Hi-Lux (TrailCrew Yota)
MST-CFX - Toyota Landcruiser LC70(Riply's Ride)
Traxxas TRX4 - Toyota 4Runner (Daily Driver)
Traxxas TRX4 Sport (Rosilda's daily driver)

Gebruikersavatar
coenders
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 dec 2017 00:03
Locatie: Veenendaal
Participant x 13
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door coenders » 14 dec 2017 23:00

Afgelopen week bij de Trxxs-winkel geweest. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het een Axial SCX10 II met een RC4wd Mojave body.

Er is me ergens anders ook een Absima Chassis aangeboden maar ik denk dat dit niet niet gaat. De wielbasis van dit chassis is veel korter als die van de meest voorkomende bodies die ik tegenkom.
Het chassis van Absima wat wel zou passen is een flink stuk duurde als de Axial of TF2 oplossing.
Rob Coenders
Axial SCX 10 II - Toyota Hi-Lux (TrailCrew Yota)
MST-CFX - Toyota Landcruiser LC70(Riply's Ride)
Traxxas TRX4 - Toyota 4Runner (Daily Driver)
Traxxas TRX4 Sport (Rosilda's daily driver)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door Wouterb » 15 dec 2017 12:46

Het veranderen van een wielbasis van een chassis is een simpele aanpassing .
Kwestie van nieuwe links maken. (2 tientjes en een uurtje prutsen)
En in extreme gevallen de aandrijfassen vervangen. (tientje bij alie)

Niet iets waar ik de aanschaf van een specifiek chassis zou laten afhangen.

Wordt de keuze al makkelijker? :mrgreen:

Scx10 II /TF-body gaat ook goed komen hoor.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
coenders
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 dec 2017 00:03
Locatie: Veenendaal
Participant x 13
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door coenders » 18 dec 2017 07:11

Met alleen wat ervaring met Tamiya TA-01 chassis uit het jaar 0,00 heb ik geen ervaring met crawlers. Om meteen uitgebreid aan het chassis te gaan sleutelen vind ik voor mij nu even een stap te ver.

Dat het niet bij 1 gaat blijven is min of meer wel zeker. De tweede zal zeker meer sleutelwerk gaan bevatten. Natuurlijk wordt de keuze niet makkelijke. Iedere keer als ik het internet op ga zie ik weer andere mooie oplossingen maar ook meer mogelijk problemen. Hij lijstje blijft nu dus even zoals het is. TENZIJ er echt zwaarwegende redenen zijn om een andere combo te kiezen. ;)


(update 25-12-2017) Inmiddels staat deze op tafel en is het Chassis al in een ver gevorderd stadium. Weliswaar met een andere body als gepland. maar dat gaat goed komen.

Afbeelding
Rob Coenders
Axial SCX 10 II - Toyota Hi-Lux (TrailCrew Yota)
MST-CFX - Toyota Landcruiser LC70(Riply's Ride)
Traxxas TRX4 - Toyota 4Runner (Daily Driver)
Traxxas TRX4 Sport (Rosilda's daily driver)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door Dustin » 14 mar 2018 14:04

Zo... met het einde van mijn scale/crawler projecten in zicht...
Zowel voor de Orlandoo als de Bomber enkel nog verlichting inbouwen, en de body afwerken.

Het realistische uiterlijk en rijgedrag van mijn micro Orlandoo bevalt zo goed dat ik een maatje groter wil gaan met dezelfde looks.
Nu wil ik dus in de toekomst een hardbody scaler gaan bouwen op 1.5 banden/velgen.
Bomber staat op gigantische 2.2 banden en zelfs de WTT heeft hij geen enkele moeite mee zolang het droog is aangezien deze niet waterproof is.
De TRX4 is 1.9, en met alle opties icm. de snelheid crosst dat ook lekker door, maar is eigenlijk niet geheel wat ik zoek, heb hem in de 3 maanden dat ik hem heb welgeteld ook pas 1x gebruikt, ik pak of de Bomber om te crawlen/trailen of een van m'n Tamiya's om mee te crossen....

De 1.5 wil ik echt voor het langzamere realistischere werk gaan gebruiken, en dus ook voorzien van accesoires zoals werkende verlichting en lier.

Maar ik heb geen idee waar te beginnen, er zijn zoveel mogelijkheden en keuzes.

Zat zelf richting MST te kijken, relatief betaalbaar en volgens mij gewoon prima wagens.
Een CMX kit heb je al voor €150, of een CFX kit voor €180 bij Asiatees.
Electronica heb ik zelf nog (Quicrun WP-1060 ESC, 55t motor en 20kg servo).
Dan nog banden\velgen ipv de standaard 1.9 en een body.
Ik ben zelf vooral fan van Jeeps, maar volgens mij is de Tamiya versie vrijwel niet meer leverbaar.

RC4WD blijven ook mooie chassis, maar deze zijn voor mij echt te duur.

Iemand die me hierin een beetje kan adviseren?

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door Wouterb » 14 mar 2018 14:38

Zonder veel huiswerk te doen denk ik dan aan:
MST CFX, Cherokee hardbody en rc4wd 1.55 wielen en banden.

Jsscale.net heeft het allemaal realiseer ik me nu.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door Dustin » 14 mar 2018 14:45

Thnx, die site kende ik nog niet, ga er eens rond kijken!

Banden/velgen ga ik wel uit komen denk ik zo.
Vooral mbt. de wielbasis en breedte van de diverse chassis en bodies zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer :lol:

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Keuze in bodies en chassis

Bericht door Mud monkey » 14 mar 2018 21:33

Howdy Dustin kijk eens op een meeting wat er allemaal rond rijd , dan krijg je gelijk een beter beeld van de lengte / breedte van div merken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten