Advies voor scaler D90 of D110

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
pollekes
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:30
Locatie: Diever
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door pollekes » 10 jul 2020 14:09

Ik heb me inmiddels in de juiste rubriek voorgesteld dus nu is het tijd om ter zake te komen.

Mijn plan is om een scaler te bouwen met D90 of D110 body. (D130 is afgeschoten door de "voorzitter van de raad van bestuur" hier thuis)
Wat is nu de beste stap, eerst een body kiezen en op basis daarvan het chassis, of andersom?
Adviezen voor zowel bodies als chassis zijn welkom, waarbij wat chassis betreft wel de beperking dat het geen portal axles moet hebben en de motor moet voorin liggen (want het moet ook onderhuids wel een beetje realistisch blijven).

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door zanthrax » 10 jul 2020 14:44

Het ligt er helemaal aan of je voor een realistische crawler gaat of dat hij overal overheen moet kunnen klimmen en dat het er niet uitmaakt als hij er daarbij uit ziet als een monster truck.
Over de keuze tussen een 90 of 110, zelf heb ik een 110 gebouwd omdat ik die mooier vind dan een 90. Het nadeel is wel dat hij met z'n langer wielbasis makkelijk blijft hangen op de middenbak. Het is een mix van wat je belangrijk vindt er wat er bestaat.

RC4WD bleef een beetje achter met hun Gelande2 chassis met 90 en 110 bodies. Niet alle details klopten maar het was lang de enige optie.
Hun chassis is ook behoorlijk goed, er zijn veel opties en upgrades beschikbaar omdat dit al jaren een populair chassis is voor builds waar scale looks meetellen.
Recentelijk hebben ze hun 90 kap flink geupdate, een 110 of langere pickup zal binnen een jaar of 2 ook wel volgen.
Zo'n nieuwe Defender zou in jouw situatie mijn keuze zijn.

Team Raffee maakt heel mooi Defender bodies.
Daar zul je ook het door hun aangeraden Boom Racing chassis bij moeten gebruiken anders gaat het niet passen.
Ik zou hier niet voor gaan, het resultaat is praktisch hetzelfde ls bij RC4WD, iets goedkoper, maar veel minder opties voor upgrades/reparaties.

Als je een crawler zoekt die overal doorheen komt en toevallig ook een Defender kap heeft: TRX4.
Persoonlijk ben ik geen fan van dat chassis. Het is geen slechte RC, hooguit ingewikkelder dan nodig is + Traxxas is geen prettig bedrijf.

Verder is er nog de Tamiya CC01 met Defender 90 kap. Ziet er leuk uit en is niet te duur.
Eigenlijk ben ik een enorme Tamiya fan maar het CC01 chassis is ruk voor crawling, niet aan beginnen.
Er is ondertussen wel een CC02 maar die is nog niet als Defender of los chassis leverbaar, de afmetingen maken deze combinatie wel mogelijk.
Wat ook een optie is voor die kap: een MST CMX of CFX (niet de CFX-W) chassis. CMX heeft de motor in het midden, CFX voorin. Ik weet niet 100% zeker of dat chassis nog als kit zonder kap verkocht wordt.

Dan is er nog de Killerbody Marauder kap.
Die moet passende te maken zijn op elk chassis wat op dit moment populair is, Axial SCX10ii/iii, Element Enduro, TRX4 of Redcat Gen8. Of een HPI Venture or Vaterra Ascender als je gek wilt doen.

Dit lijstje is niet compleet.
De Hobao DC1 doet vaag aan een Defender denken. Of is het toch een G-wagon?

Er zijn nog een paar opties buiten schaal 1/10.
Zo maakt RC4WD een 1/18 Defender 90 en Orlandoo een 1/32 110.
De goedkope WPL crawlers zijn ook leverbaar met een 1/16 kap.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

pollekes
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:30
Locatie: Diever
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door pollekes » 10 jul 2020 15:53

Bedankt voor je uitgebreide advies.

Ik ga meer voor realisme dan dat ik vertikaal tegen de muur omhoog wil kunnen rijden.
De TRX4 valt al af omdat deze potaal assen heeft en de motor in het midden.
Ik ben wel gecharmeerd van het MST CFX chassis, de Gelande2 en de HPI Venture lijkt me ook wel wat.
Prefereer verder, waar mogelijk in het chassis, metaal boven plastic.

De D90 body van Team Raffee, ziet er inderdaad er goed uit en ook de bodies die "Loops" aanbiedt zijn behoorlijk realistisch.

http://www.rc4x4-shop.com/Land-Rover-De ... y-d153.htm

Zou dan wel voor de D110 gaan, want de D90 die ze hebben is de uitgebouwde "Kahn" versie.

http://www.rc4x4-shop.com/Land-Rover-De ... y-d156.htm

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door Garry » 10 jul 2020 17:43

Team Raffee D110 pickup hard body
Op de redcat gen 8 Pack chassis.
Is een heel goed combi.
Vind ik dan [emoji16]Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door zanthrax » 10 jul 2020 18:23

Ziet er zeker niet slecht uit! Hoeveel werk was het om het interieur passend te krijgen en waar heb je de batterij gelaten?
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2352
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door Garry » 10 jul 2020 21:29

De interieur moest ik een heel klein stukje uit hallen op de vloer verder niets.
Accu heb ik voor in onder de motor cap ik heb een extra motor mount gemaakt om de motor iest naar voren te doen [emoji16] AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk


Deze gebruikers waarderen Garry voor dit bericht:
coopertje (10 jul 2020 22:37)
๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door WillemH » 10 jul 2020 21:43

MST heeft in de assen geen lagers maar bussen. Zou je dus apart aan moeten schaffen...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

pollekes
Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:30
Locatie: Diever
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies voor scaler D90 of D110

Bericht door pollekes » 10 jul 2020 23:11

WillemH schreef: โ†‘10 jul 2020 21:43 MST heeft in de assen geen lagers maar bussen. Zou je dus apart aan moeten schaffen...
OK, bedankt voor de tip.
Dat soort dingen vindt ik juist leuk om te doen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten