Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Cesco » 15 mei 2019 16:48

We zijn intussen gezegend met steeds meer keuze in scalers en crawlers.
De echte rock crawlers zijn voor ons land niet heel handig, want veel rotsbergen zijn er niet in Nederland. Ik ken er helemaal geen één. Maar scalers and trail RC auto's, die zijn er zat en dat is ook waar de fabrikanten zich steeds meer op lijken te richten. En die keuze groeit rap. Axial is al lang niet meer de enige, Traxxas, HPI, RC4WD, Carisma, MST, BoomRacing, Tamiya, Cross RC, Redcat, Vaterra, om maar een paar keuze's te noemen. Het dient een ready to run of kit model te zijn, dus iets wat online of in een shop te koop is.

Dus ik ben benieuwd naar wat een ieders mening is over het aanbod van nu.

Geef in een reply jouw persoonlijke Top 3 met het beste wat de markt op dit moment te bieden heeft. Merk, type en welke precies. Dus bijvoorbeeld Axial SCX10 II Jeep Cherokee kit.
De Top 3 moet volgens de website van de fabrikant nu te koop zijn, dus in de Top dienen geen uitgefaseerde modellen te staan.

Om het nog leuker te maken maken we er een Top 5 van. Zet op nummer 4 een onderschatte keuze die momenteel te koop is, dit mag een op de website van de fabrikant uitgefaseerd model zijn dat nog wel in de hobbyshops te koop is.

En op nummer 5 zet je een model wat het meest voor onze scaler crawler hobby heeft betekend, dit mag zeker ook een uitgefaseerd model zijn. Een game changer, een model wat de hobby een boost heeft gegeven en meer in de hobby heeft gekregen. Je kan onderstaand template gebruiken. Ik ben heel benieuwd. Reden erbij zetten voor je keuze mag, hoeft niet. Let op, het gaat dus om dat wat als RTR of kit te koop is.

Mijn Top 5:
1. Beste op de markt
2. Eén na beste op de markt
3. Twee na beste op de markt
4. Onderschatte nog leverbare RC crawler of scaler
5. Historisch meest belangrijke RC crawler of scaler

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Wouterb » 15 mei 2019 18:33

1: Axial SCX-10.2
Meest universele basis. Onderdelen uitwisselbaar met die van andere modellen van hetzelfde merk en een gigantische aftermarket.
2: Traxxas TRX4
Nieuwe technieken, Capabel en hufterproof (op de schakelservo's na).
Aftermarket groeit snel.
3: MST CFX
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Techniek is vergelijkbaar met de Scx maar net even kleiner en een passender basis voor een 1:10 scaler.
4: eigenbouw (en samenstelsels).
Kwaliteit heb je zelf in de hand maar de voldoening van rijden met je eigen unieke bouwsel..... En iedereen kan, je kan het zo ingewikkeld maken als je wilt.
5: oude Tamiyas of Axial Wraith.
Tamiyas omdat dit de eerste werkende RC 4x4 waren, maar toen der tijd voor een zeer select publiek.
Axial Wraith omdat deze auto de brug sloeg tussen Rockcrawlers en schaalmodellen. Wat wèl door het grote publiek werd opgepakt.

Disclaimer: het hierbovenstaande is puur persoonlijke voorkeur en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

vanguard
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2018 08:19
Locatie: Denhaag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door vanguard » 16 mei 2019 17:20

Heb er nog geen maar dan doe ik mijn voor onderzoek en adviezen en tips hier.

1
traxxas trx4 sport kit.
Alle goede techniek van de trx4 zonder complexere en kwetsbaarre 2 bak en servo difflock
Body is voorgeknipt incl de voor en achter grill (iets wat je zelf nooit zo mooi kijgt) en is voorzien van hoop accessoires.
Dat het gelijk door kan als scaler.
Kit is handiger als je al goede zender hebt.
2
Traxxas trx4 sport rtr
Zelfde reded als boven staande
Maar helaas met de kan zender, alleen rode en blauwe body met meegespoten ramen zonder de verschillende accessoire sets

2 Axial scx10 2 kit

Leek op eerste gezicht de eerste keuze.
Tot de trx4 sport kit uitkwam met complete body kit qua techniek naar mijn idee vergelijkbaar met trx 4 sport
Maar zonder de portaal assen.

Ik denk dat met traxxas met de "betaalbare" trx4 sport kit veel terrein kan winnen van Axial en andere merken door de versimpelde aandrijflijn en de bijna volledige scale body.
Zeker bij beginnende rijders.
Je hoeft namelijk weinig accessoires bjj te bestellen

Nogmaals dit is een top van starter
Maar denk dat het wel iets bijdraagt.
Over hoe een leek op advies van jullie kennis een keuze maakt
Bijlagen
57328231_379412919328111_1435824789700188732_n.jpg
Voorbeeld van de trx4 sport kit gespoten en de complete accessoire set gemonteerd

Gebruikersavatar
Eddy
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 mar 2018 17:25
Locatie: Deventer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Eddy » 16 mei 2019 19:47

Geklets in de ruimte en natte vinger werk. Heb jezelf een Traxxas, vind je dat de beste. Heb je SCX10, is dat de beste. Gmade zie ik helemaal nog staan.
Wat is de beste??? In ieder geval niet de duurste...
Gr. Eddy

,,praat nooit over jezelf, dat doet een ander wel,,

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door zanthrax » 17 mei 2019 09:39

1. Vanquish vs4-10. Wat gebeurt er als een fabrikant van fatsoenlijk ontwikkelde en gefabriceerde SCX10 upgrade besluit een complete kit uit te brengen? Een auto die niet kapot te krijgen is.
2. SCX10ii, z'n voorganger was king of the hill, werd langzaam ingehaald, de SCX10ii lost alle problemen op en introduceerd geen nieuwe.
3. RC4WD Gelande/Trailfinder, Volledige metalen chassis, gedetaileerde hardbodies, stevig gemaakt, meeste realistisch auto's op de markt. Dit is wat je als 2e crawler aan zou moeten schaffen. Smaller tires = better driver.
4. (Onderschat) Gmade Sawback, en dan de varianten met bladveren. Spartaans, maar toch meer metalen onderdelen dan de meeste andere trucks. Het is net een Lada Niva: het blijft heel, is snap alleen niet hoe. De body is ook nog eens wat anders dan de meeste andere truck, een open 1:6 Jeep replica ipv. de zoveelste 1:10 pickup.
5. (Historisch) Tamiya Bruiser. Als er na ruim 30 jaar nog steeds een re-release en een populair knockoff van je wordt gemaakt doe je iets goed. RC4WD en WPL hebben de body ook al eens nagemaakt.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Cesco » 18 mei 2019 18:08

Eddy schreef: 16 mei 2019 19:47 Geklets in de ruimte en natte vinger werk. Heb jezelf een Traxxas, vind je dat de beste. Heb je SCX10, is dat de beste. Gmade zie ik helemaal nog staan.
Wat is de beste??? In ieder geval niet de duurste...
Eddy, de vraag was om jouw persoonlijke Top 5 te geven. En die is voor een ieder, ja persoonlijk. Dat is jouw mening. En ik ben benieuwd naar een ieders persoonlijke Top 5 Uiteraard zal die gebaseerd op jouw persoonlijke ervaringen.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Dustin » 22 mei 2019 10:44

1. Beste op de markt:
Traxxas TRX4, zo veel mogelijkheden, en daarnaast standaard in RTR al flink capabel, en een ondersteuning van upgrades welke ook als maar groter aan het worden is en de mogelijkheden met dit chassis alleen maar vergroot.
2. Eén na beste op de markt:
Axial SCX10.2, flink getwijfeld tussen SCX10.2 en TRX4, uiteindelijk voor TRX4 gegaan, en daarom ook deze plaatsing.
Volgens velen een inmiddels achterhaald model , maar kijkende naar hoe capabel ook deze wagen is, en daarnaast de ondersteuning van vrijwel alle grote namen in upgrades zeker een 2e plaats waardig.
3. Twee na beste op de markt:
RC4WD Trailfinder, niet de beste qua performance, maar des te meer qua scale realisme, en staat hier al een tijd op de wensenlijst, hoort daarom voor mij ook in dit rijtje thuis
4. Onderschatte nog leverbare RC crawler of scaler:
De RedCat GEN8, RedCat is heel erg aan de weg aan het timmeren met hun wagens, en de GEN8 is een goed voorbeeld van hoe dat moet.
Een goede capabele auto voor een relatief lage prijs, daarnaast ook hier een ondersteuning van upgrades welke steeds meer op gang komt.
5. Historisch meest belangrijke RC crawler of scaler:
Eerste generatie Axial SCX10, in mijn ogen toch wel een van de eerste "echte" scalers die heeft meegeholpen de toekomst voor de scalers op te bouwen zoals die nu is.
En voor velen ook de instap in de crawler/scaler wereld.
Tamiya heeft uiteraard de CC-01, maar de SCX10 sprak een veel groter publiek aan, en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds door heel veel mensen gebruikt.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Cesco » 23 mei 2019 21:58

Zal zelf ook even posten. Mijn persoonlijke top op dit moment.

1. Beste op de markt:
Traxxas TRX4. Standaard gewoon al een goed chassis, electronica mits goed behandeld doet het goed. Stuurservo is te zwak, maar dat is bij elke RTR van welk merk ook. Belangrijkste hier is onderdelen levering, maar ook de auto's zelf. Dat heeft Traxxas toch echt het allerbeste voor elkaar. Aftermarket biedt intussen vol aan en intussen zit er daarmee niet veel verschil meer met de SCX10 II. Zit mechanisch kwalitatief zeer goed in elkaar.

2. Eén na beste op de markt:
Redcat Gen8. Vergelijkbaar met de TRX-4, ze hebben alleen nog niet de onderdelen levering op orde in Europa, maar dat zal medio 2019 ook goed komen. Qua rijeigenschappen beter als mijn SCX10 II. Aftermarket komt op gang en heel veel van de SCX10 II en TRX-4 past ook op de Redcat. Met name zaken als bumpers en dergelijke. Steeds meer wordt ondertussen ontwikkeld voor de Gen8. De hele reeks aan gratis te downloaden en zelf te fabriceren onderdelen middels een 3D printer is absoluut een plus. Dat de oprichter van Axial nu bij Redcat aan het roer staat betekent zeker wat voor toekomstige tijden.

3. Twee na beste op de markt:
Axial SCX10.2, dit is misschien een verrassing, mijn top 3 zit qua prestaties dicht bij elkaar. Iedereen roemt altijd dit chassis en het is absoluut een prima chassis. Ook wordt de leverbaarheid van de aftermarket altijd geroemd en dat is 100% waar. Tot een punt dat ik van menig ben dat dit momenteel Axial in de weg staat. Je hoeft namelijk helemaal geen SCX10 meer te kopen bij Axial om er zelf 1 te bouwen. Dat kan volledig via de aftermarket en nog beter ook. Grootste voordeel van de SCX10 II en Axial in het algemeen voor de US gaat helaas niet op voor Europa en andere continenten. Verkrijgbaarheid van originele onderdelen is niet op orde en al lang niet binnen Nederland en verder in Europa. En dat stoort mij, ik wil niet steeds weken of maanden op iets wachten wat gewoon voor zo een toonaangevend merk in de locale hobby shop zou moeten liggen. Is niet alleen voor mij als klant een probleem, ook voor Axial betekent dit dat ze veel geld mislopen. En dat vertaald zich in productontwikkeling en de markt (zeker in de US) begint rap van Axial af te stappen. Iets wat ik zie dat echt veel beter is zijn bij Redcat en Traxxas zijn de schokdempers en veren. Daar zit zo'n verschil in kwaliteit, werking, in combinatie met andere "nieuwkomers" die het beter voor elkaar hebben. Dat zorgt voor een nummer 3 notering. Geen slechte auto (tot voor kort bijna automatisch "de" keus), maar Axial heeft duidelijk een SCX20 (nee, geen spelfout) nodig die de rest weer overtreft. Prachtig chassis, maar stoppen met faceliften en nieuw model en distributie op orde krijgen.

4. Onderschatte nog leverbare RC crawler of scaler:
MST en dan maakt het niet veel uit of dit de CMX, CFX of CFX-W is. In principe 1 platform in verschillende smaken. Echt 1/10 (CFX-W 1/8), onderdelen zijn zeer goed verkrijgbaar (vaak beter als origineel Axial), ook Tamiya bodies passen en het is in feite een SCX10 in kleinere vorm. Op dit forum zeer populair en eigenlijk geldt dat voor alle continenten, alleen nog niet zo heel erg in de US. Goedkoop in verhouding tot de top3 hierboven. Aftermarket support is zeker aanwezig, zeker op gebied van hardbodies. Bepaalde SCX10 onderdelen zijn bruikbaar. Basis is gewoon goed. Rijden is meer trail. Voor wie een stap verder wil qua performance t.o.v. een Tamiya CC-01 is misschien een goede omschrijving. Ook een goed platform voor wie 1.55 of 1.7 of 1.9 wil rijden. Rijden biedt wat meer uitdaging.

5. Historisch meest belangrijke RC crawler of scaler:
Tamiya Clodbuster. Nou dit lijkt een rare keuze, want dit is een monstertruck toch? Ja, maar dit was ook de auto die in omgebouwde vorm de basis vormde voor de eerste zelfbouw crawlers en heeft daarmee aan de basis van onze hobby gestaan. En als je genoeg terug gaat was die basis voor zelfbouw crawlers, die opkomende nieuwe kant van de RC, de basis waaruit eigenlijk Axial is voortgekomen. De crawlers hebben zich ontwikkeld tot scalers. En de rest is geschiedenis en heeft ons gebracht tot wat de hobby nu is. Overigens heeft de Tamiya TXT-1 hier ook een rol in gehad, al was dat vooral vanwege de assen. Maar de Tamiya Clodbuster is de opa van onze hobby.
Laatst gewijzigd door Cesco op 14 jul 2019 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Beste RC Crawlers, Scalers en Trail trucks

Bericht door Cesco » 23 mei 2019 22:03

RC Crawler Scaler Groep Forum Topic van de wee.png

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten