RC4WD Gelande II D90 - D110

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
Rolleiflex
Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2018 13:55
Locatie: Gent ||| België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Rolleiflex » 08 dec 2018 11:58

Een vraag voor de RC4WD Gelande D90 - D110 eigenaars.

Welke zijn jullie ervaringen in dit model?
Welke van beide is de betere optie?
Hoe kort is hun draaicirkel?
Welke motor hebben jullie gebruikt?

O ja, ik kom het woordje "BEC" tegen, waarvoor staat het en waarvoor dient het?
En als het kan, wat foto's van jullie rig ;)

Mvg.
Mugen MBX8 Truggy | Team Durango DEX8T | Yokomo YD2 E | BRX 02 - D110

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Leyhon » 08 dec 2018 18:16

Een regelaar levert stroom aan de motor, Maar kan ook voeding geven aan de ontvanger.
Deze voeding is een beperkt aantal ampere.
Wanneer je een grotere servo plaats, verlichting, lier, en wat nog meer stroom verbruikt, dan ga je wellicht over het maximale capaciteit heen.
Voor om dit te voorkomen plaats je een soort losse voeding die deze interne bec vervangt en dan opzichzelfstaaand circuit maakt.
Er zijn meerdere aansluitmogelijkheden om dit te verwezelijken.
Als je zoekt kom je nog ergens een post van mij tegen.

In de bijgevoegd plaatje mijn voorkeur aansluiting.
Na de BEC kun je niet alleen dan(met zwart rode aansluiting) servo aansturen maar ook verl/lier e.d.
Bijlagen
naamloos.png
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door zanthrax » 08 dec 2018 19:58

De D90 is korter dus zal beter crawlen (hogere oversteekhoek) en scherper sturen, de D110 is precies dezelfde truck met een iets langer chassis.
RC4WD laat zelfs D90 bodies doorzagen en er extra deuren tussen lijmen om er D110 bodies van te maken. Gevolg hiervan is dat het D90 interieur niet past en je het zelf passend zult moeten maken door een deel weg te laten of door en een extra zitrij tussen te knutselen.
Als motor heb ik er een 35T brushed motor in liggen, geeft snelheid genoeg.

Mijn ervaring met de RC4WD D110 is niet geweldig. Veel gaten in het chassis waren slecht getapt, de eerste paar millimeter geen schroefdraad, slordige maatvoering in de meegeleverde schroefjes, soms kon ik een schroefje zo in het schroefgat drukken, andere M3 schroefjes pakte wel draad, een aantal gaten heb ik doorgeboord om er een langere schroef met moer aan te kunnen zetten, bij een paar schroefgaten hielp het om er een paar draadjes koper uit een snoer in de stoppen.
Er klopt een flink aantal details aan de body niet en er scheurde bij de eerste rit een band open (vervangen onder garantie, dat wel).
Later heb ik nog een een RC4WD Cruiser gebouwd zonder dit soort problemen maar als ik nog eens een Defender wil bouwen wordt het een Team Raffee body met chassis, zeker geen RC4WD.

BEC = Battery Eliminator Circuit.
De snelheidsregelaar (ESC, Electronic Speed Controller) geeft normaalgesproken elektriciteit door aan je ontvanger, deze geeft het weer door aan de stuurservo. Veel ESCs geven minder vermogen dan wat de zware stuurservos in crawlers aankunnen. Een BEC kan dat wel, neemt die functie van de ESC over en maakt zo je servo krachtig.
Blijkbaar is een BEC het standaard advies, ik heb het zelf nooit gemist in geen enkel van mijn crawlers. Mijn advies is om de BEC in eerste instantie weg te laten, zeker als je niet handig bent met een soldeerbout of het schema hierboven niet kunt volgen.
Laatst gewijzigd door zanthrax op 09 dec 2018 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Gert-Jan » 08 dec 2018 22:39

Ik had niet dezelfde problemen als Zantrax en ben nog altijd blij met mijn D110 maar voor het geld zijn er inderdaad betere opties. SCX heeft nu de 10.2 als chassis only en deze is best te verlengen voor een 110. Met een Raffee body er op heb je een hele goede wagen.

Momenteel is mijn favoriet een zelfgebouwde 110 ( d90 body van Ali)op een Vaterra Ascender chassis. De assen heb ik versmald zodat alles mooi binnen de spatborden valt. Vandaag in Luttelgeest werd weer eens pijnlijk duidelijk dat de Vaterra overal komt waar de RC4WD blijft steken. De RC4WD is een hele mooie wagen voor trails in het bos en niet te moeilijke hindernissen. Wat schaal rijden betreft is het een super wagen. Zodra het wat spannender wordt heeft de Vaterra een voordeel.

De eerste body die op de Vaterra zat was een D90. Door de korte wielbasis en de hoge body viel de wagen vaak voorover of achterover. Sinds ik de wagen heb omgebouwd naar een D110 is dat niet meer gebeurd. De draaicirkel is verschrikkelijk maar met een paar keer steken kom ik er ook. In het echt heb ik ruim 40.000km gereden in een echte D110. Dat was pas vaak steken :mrgreen: (met een enorme paardentrailer tussen geparkeerde auto's bochtje achteruit was helemaal een ramp maar zodra het terrein een beetje modderig werd lachte ik iedereen uit met hun luxe SUV's)

Nog een optie is het 3 racing chassis. Deze is al smal van zichzelf en niet duur. Zodra deze weer eens op voorraad is ga ik die ook eens proberen.
Printjunkie :mrgreen:

Rolleiflex
Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2018 13:55
Locatie: Gent ||| België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Rolleiflex » 09 dec 2018 06:48

Bedankt voor de informatie die jullie geven.
Nu weet ik ook eens waarvoor de "BEC" dient, want dat was me niet duidelijk.

Ik weet dat er betere alternatieven zijn dan de RC4WD en ik ben ook gestart op papier met als optie een SCX10 II Chassis kit (aan € 209) en een Killer Body D90 (aan € 75) als keuze. Toen later kwam de optie van een RC4WD Gelande II D90 (aan € 445 in Duitsland, goedkoopst dat ik vond). De reden waarom de RC4WD erbij kwam is dat de chassis toch volledig uit aluminium bestaat dan de plastiek van de SCX10 II kit.

Gezien de prijs dat deze toch vrij dicht bij elkaar lagen (bandjes voor de SCX10 II moeten ook nog worden gekocht en de shocks op de SCX10 II wil ik vervangen) was en is het moeilijk kiezen welken het zal worden.
Feit is al dat het geen D110 wordt, te groot en moet toch iets of wat kunnen crawlen.

Zit nu te denken of het geen optie zou zijn door de wagen zwaarder te maken met metalen balanceer gewichtjes , zodat hij het wat gemakkelijker of stabieler zou rijden.
Mugen MBX8 Truggy | Team Durango DEX8T | Yokomo YD2 E | BRX 02 - D110

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door johanv » 09 dec 2018 09:26

Je kan altijd de wielen verzwaren door strookjes lood om de velg te plakken en dan pas de band er om doen.
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Patrick » 09 dec 2018 10:29

[mention]Rolleiflex[/mention]

Een volledig alu chassis heeft als voordeel dat het heel wat weegt. Het rijden wordt er leuker van. Er zit meer uitdaging in.
Maar de Gelande II heeft meer uitdagingen. De grootste uitdaging zit in de Yota II assen die erop zetten.
Ook die zijn van aluminium (low grade), maar zijn niet gemaakt om lang mee te gaan.
  • Probleem 1: De steering knuckles slijten heel snel op het scharnierpunt. Daardoor komt er speling op het gehele wiel. Een oplossing zou dit kunnen zijn. http://www.rccrawler.com/forum/rc4wd-tr ... orial.html
  • Probleem 2: De steering knuckles breken heel snel op het bevestingingspunt van de steering links. Je wagen hoeft er niet zo heel hard voor te vallen. [mention]Gijs[/mention] heeft hier ooit knuckle strenghteners voor gemaakt. De knuckle strengtheners van Gijs zijn stalen beugels die de knuckles als het ware verdikken. Het helpt best wel wat.
  • Probleem 3: De standaard diffs slijten best wel snel. Dit komt naar mijn idee door het gewicht van de wagen, en de speling op de standaard build. Ik heb er later helical gears in gezet, maar de uitkomst daarvan niet meer kunnen bepalen door terugkeer van probleem 1 en 2.
  • Probleem 4: Of dit aan de kwaliteit van het alu ligt, of aan de erg harde crash die ik een keer heb gehad. Ik heb een keer een verbogen Yota II as gehad.
Uiteindelijk hebben de Yota II assen ervoor gezorgd dat mijn plezier in het rijden met mijn D90 was afgenomen tot nul. Die assen hebben me bizar veel geld gekost om steeds te repareren. Ik rijd nu een MST CFX-W en binnenkort ook een MST CFX. Bijna alles is plastic. Vroeger in mijn RC4WD tijd, keek ik altijd een beetje neer op al dat plastic. Maar ik moet zeggen dat ik helemaal om ben. De reparatiekosten vallen mee. Ik zie minder slijtage, en ik heb geen locktide meer nodig. En je auto zwaarder maken voor wat meer uitdaging, dat kun je altijd nog doen met wat afgewerkt plutonium. :lol:

Rolleiflex
Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2018 13:55
Locatie: Gent ||| België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Rolleiflex » 09 dec 2018 10:37

Patrick schreef: 09 dec 2018 10:29 @Rolleiflex

Een volledig alu chassis heeft als voordeel dat het heel wat weegt. Het rijden wordt er leuker van. Er zit meer uitdaging in.
Maar de Gelande II heeft meer uitdagingen. De grootste uitdaging zit in de Yota II assen die erop zetten.
Ook die zijn van aluminium (low grade), maar zijn niet gemaakt om lang mee te gaan.
  • Probleem 1: De steering knuckles slijten heel snel op het scharnierpunt. Daardoor komt er speling op het gehele wiel. Een oplossing zou dit kunnen zijn. http://www.rccrawler.com/forum/rc4wd-tr ... orial.html
  • Probleem 2: De steering knuckles breken heel snel op het bevestingingspunt van de steering links. Je wagen hoeft er niet zo heel hard voor te vallen. @Gijs heeft hier ooit knuckle strenghteners voor gemaakt. De knuckle strengtheners van Gijs zijn stalen beugels die de knuckles als het ware verdikken. Het helpt best wel wat.
  • Probleem 3: De standaard diffs slijten best wel snel. Dit komt naar mijn idee door het gewicht van de wagen, en de speling op de standaard build. Ik heb er later helical gears in gezet, maar de uitkomst daarvan niet meer kunnen bepalen door terugkeer van probleem 1 en 2.
  • Probleem 4: Of dit aan de kwaliteit van het alu ligt, of aan de erg harde crash die ik een keer heb gehad. Ik heb een keer een verbogen Yota II as gehad.
Uiteindelijk hebben de Yota II assen ervoor gezorgd dat mijn plezier in het rijden met mijn D90 was afgenomen tot nul. Die assen hebben me bizar veel geld gekost om steeds te repareren. Ik rijd nu een MST CFX-W en binnenkort ook een MST CFX. Bijna alles is plastic. Vroeger in mijn RC4WD tijd, keek ik altijd een beetje neer op al dat plastic. Maar ik moet zeggen dat ik helemaal om ben. De reparatiekosten vallen mee. Ik zie minder slijtage, en ik heb geen locktide meer nodig. En je auto zwaarder maken voor wat meer uitdaging, dat kun je altijd nog doen met wat afgewerkt plutonium. :lol:
Aan zulk gefundeerd uitleg heb ik heel veel.
Het was ook omwille dat ik wil/ wou opteren voor alu stukken dan plastiek, maar als ik het zo lees...

Je rijdt nu met een MST... Welke pro versus contra zou je kunnen aanhalen met Axial SCX10 II kit? (deze staat op dezelfde hoogte op mijn wensenlijstje).
Mugen MBX8 Truggy | Team Durango DEX8T | Yokomo YD2 E | BRX 02 - D110

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Patrick » 09 dec 2018 10:45

Rolleiflex schreef: 09 dec 2018 10:37 Je rijdt nu met een MST... Welke pro versus contra zou je kunnen aanhalen met Axial SCX10 II kit? (deze staat op dezelfde hoogte op mijn wensenlijstje).
Ik heb helaas alleen ervaring met Tamiya, RC4WD en MST. Mijn keuze voor MST heb ik gemaakt, omdat ik Tamiya prachtig mooi spul vind, en MST een beetje in dezelfde geest werkt. Iedere MST die ik in elkaar zet, doet me denken aan mijn oude Tamiyas.

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: RC4WD Gelande II D90 - D110

Bericht door Leyhon » 09 dec 2018 10:54

Ah, nu zie ik het. Je hebt hier al een topic gestart. Mijn doorverwijzing is dus overbodig.
Sterker nog ik had je al iets van info gegeven over de BEC.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten