Winkels en webshops

Alles wat niets met onze gemeenschappelijke hobby te maken heeft.
johndoe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Winkels en webshops

Bericht door johndoe » 22 aug 2018 12:31

Paypal is heel eenvoudig aan te vragen en vele malen veiliger dan met je creditcardgegevens te strooien.

Gelijk doen!

Gebruikersavatar
Freddy
VIP
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 mei 2017 21:48
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 87 keren
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Winkels en webshops

Bericht door Freddy » 22 aug 2018 14:00

johndoe schreef: 22 aug 2018 12:31 Paypal is heel eenvoudig aan te vragen en vele malen veiliger dan met je creditcardgegevens te strooien.

Gelijk doen!
Klopt :ugeek:
alias Joehoncho

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Winkels en webshops

Bericht door johanv » 22 aug 2018 16:28

Paypal is super!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Fraude met creditcards

Bericht door Coop » 23 aug 2018 13:53

Bart05 schreef: 21 aug 2018 21:43 Even oppassen; bestelling gedaan bij asiatees.com krijg keurig bevestiging van order, maar ook gelijk een 2e mail met waarschuwing dat billing country is niet gelijk aan deliver country. (blijkt bij mijn onderzoek; adres is Hong-Kong maar bank is USA)
Deze melding heeft niets met de vestigingslocatie van verkoper of de bijbehorende bank, maar met de door jouw opgegeven adresinformatie. Wanneer je (bij welke webshop dan ook) een dergelijke melding krijgt, is het 9 van de 10 keer omdat de landkeuze bij je verzend- en factuuradressen niet overeenkomen. En vaak is dat simpelweg omdat de koper vergeten is om bij een van de adressen het juiste land uit een pulldown lijstje te selecteren. In de meeste gevallen kun je dit makkelijk controleren door naar de gegevens in je bevestigingsmail te kijken.
Bart05 schreef: 21 aug 2018 21:43 5 uur later een verzoek of ik als nieuwe klant een verificatie van mijn creditcard wil doen door een selfie van mijzelf te maken met de creditcard duidelijk leesbaar naast mijn hoofd.
Dit is een vrij veel gebruikte (en goedkope) methode om te verifieren of iemand ook werkelijk de gebruikte creditcard in bezit heeft. Vooral wanneer het nieuwe klanten betreft en/of wanneer er een inconsistentie is in adresseringsgegevens zoals men in de email aangaf. Maakt iemand gebruik van een fysiek gestolen creditcard, dan heeft de verkoper in ieder geval nog iets om op terug te vallen in een eventuele juridische procedure (deze is overigens tussen de verkoper en de creditcard maatschappij, jij blijft hier geheel buiten).
Bart05 schreef: 21 aug 2018 21:43 Dat vond ik vreemd, heb Rabo-Interhelp gebeld en zij kenden deze methode niet en waarschuwden mij om er absoluut niet op in te gaan en bestelling per mail te annuleren, dit als bewijs bij later juridische 'betwisting' van de order. Ook return mail dat je hier niet op ingaat uit wettelijke privacy bescherming persoonsgegevens. Creditcard gegevens moet voldoende zijn.
Ik vind het eerder vreemd dat deze methode niet bekend is bij de Rabo. Evenals het advies de order te annuleren. Een creditcard is immers verzekerd. Misbruik komt nooit ten rekening van de kaarthouder als men de standaard procedures van de creditcard maatschappij volgt. En je bestellingen zijn ook verzekerd, mocht het product nooit bij je aankomen.
Bart05 schreef: 21 aug 2018 21:43 Deze mail met verzoek kwam van bijna hetzelfde mailadres maar net even anders, oftewel de mails bij winkel lijken te worden afgetapt .
Was het deel voor of na de @ anders, er voor is heel normaal, er na, dus 2 verschillende domeinen, *kan* verdacht zijn. Maar dat is vaak heel makkelijk te verifieren. Google even naar "domain whois", kies een van de vele domein whois lookup tools uit en haal de domeinen door de whois lookup. Controleer vervolgens of de "registrant" gegevens met elkaar overeenkomen (hierbij zijn de adresgegevens het belangrijkst).

Asiatees gebruikt naar mijn weten 2 domeinen: asiatees.com en atees.com. Als je daarvan de whois gegevens bekijkt, zie je dat:

asiatees.com
Registrant Street: 30 Tsiu Keng Pang Uk, Sheung Shui, NT
Registrant City: Hong Kong
Registrant State/Province:
Registrant Postal Code: n/a
Registrant Country: HK

atees.com
Registrant Street: 30 Tsiu Keng Pang Uk
Registrant City: Sheung Shui
Registrant State/Province: Hong Kong
Registrant Postal Code: 00000
Registrant Country: HK

Hoewel de indeling verschilt, zijn de adressen hetzelfde. Je kan er dus vanuitgaan dat alles in orde is.
Bart05 schreef: 21 aug 2018 21:43 Heeft iemand ervaring met deze methode of met deze winkel?

Ben benieuwd
Mijn persoonlijke ervaring met deze winkel is slechts indirect. Een vriend van me ging er bestellen en ik heb wat mee laten komen i.v.m. verzendkosten. Dit is allemaal uitstekend verlopen. De winkel is echter wereldwijd bekend, en sponsort bijvoorbeeld ook het youtube kanaal 1967illya, van nederlandse RC-gek Illya Maertens. Het bedrijf zelf is dus zeker wel vertrouwd, maar misbruik van hun gegevens is natuurlijk niet uit te sluiten. Zelf heb ik geen moeite om er te bestellen (behalve dan dat de spullen die ik wil iedere keer buiten de voordelige verzendkosten vallen :roll: )


Hopelijk heb je wat aan deze informatie...
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Gebruikersavatar
Bart05
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 mar 2018 09:15
Locatie: Vorden
Participant x 8
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Winkels en webshops

Bericht door Bart05 » 23 aug 2018 15:37

Hallo Coop,

Na er wat verder ingedoken te zijn, blijkt bedrijf in HongKong te zitten maar terugzend adres en hun bank in Arizona USA.
Bij onbekenden opdrachten accepteren blijft altijd een lastige zaak, maar MasterCard is verzekerd en leverancier word betaald en kaarthouder word dan gemaand enz. Geen risico voor winkelier lijkt me, hooguit wat vertraging. Heb bij Rabo-Interhelp 3 keer gebeld en 3 verschillende personen gehad die alle hetzelfde verhaal vertelden, men is kennelijk bang om verzekeringsgeld uit te moeten keren.
Mail adressen: sales@asiatees.com en sales@atees.com (met evt andere naam voor de @ ) is bekend, maar asiatees1@gmail.com is toch duidelijk anders
Heb de gmail mail naar .com gestuurd met vraag of zij hiermee bekend waren. Dat waren ze en ze hebben het zelf in gang gezet en is voor hun een extra check, zoals jij ook vermeld.
Mij lijkt het dat er andere wegen zijn, bijv. via uitgever kaart e.d. om daar check te doen.
Het verhaal met de foto's icm rekening gegevens en mogelijk elders te vinden adressen word op vele plaatsen voor gewaarschuwd om dat niet te doen ivm identiteit diefstal . Blijft lastig natuurlijk.

Asiatees heeft mij verzocht hun terug te bellen en ik heb gesprek gehad waarna vertrouwen er kennelijk was dat ik echt ik ben en niet iemand anders. Order werd geaccepteerd .

Toch blijft het vreselijk oppassen , zeker als ik verhalen achter de schermen bij banken wel eens hoor (ik werk veel voor banken en zodoende krijg ik wel eens wat meer mee dan alleen info voor eigen werk)

Je verhaal van 'whois' was mij niet bekend, hartelijk dank voor de tip kan ik mogelijk nog eens gebruiken. Check asiatees1@gmail.com zie ik niets terugkomen wat op atees lijkt, of kijk ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Winkels en webshops

Bericht door Coop » 23 aug 2018 16:47

Bart05 schreef: 23 aug 2018 15:37 Je verhaal van 'whois' was mij niet bekend, hartelijk dank voor de tip kan ik mogelijk nog eens gebruiken. Check asiatees1@gmail.com zie ik niets terugkomen wat op atees lijkt, of kijk ik verkeerd?
Het antwoord op je vraag:
Nee, je kijkt niet verkeerd. Het klopt, gmail.com is een domein van de emaildienst van Google en zal in de domeinregistratie niets met a(sia)tees te maken hebben. Wanneer er communicatie plaatsvind vanaf een adres van een universele emailaanbieder gaat het verifieren van de domeinnamen niet op. Vaak is het invoeren van de betreffende domeinnaam in Google echter wel voldoende om te achterhalen of deze ook werkelijk bij een aanbieder van dergelijke diensten hoort.

En dan nog wat bonustekst die niet heel erg relevant is :mrgreen: :
Dat men mail vanaf een adres van een universele emailaanbieder verstuurd, kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat men een Gmail-box heeft waarop al hun andere adressen binnen komen (zo ga ik ook te werk met de emailadressen op mijn eigen domein).
Maar dit wordt ook vaak gedaan omdat een dergelijk emailadres de hele wereld over gaat en binnen de kortste keren op alle mogelijke spamlijsten staan, waardoor ze zoveel rommel binnenkrijgen, dat communicatie van de klanten er door wordt ondergesneeuwd. Een gmail-adres is dan vaak een stuk makkelijker om te "vervangen" dan een mailbox onder een eigen domein.
Een derde reden om een gmail adres te gebruiken kan het gemak van integratie met door de verkoper gebruikte software zijn. Gmail is een van de grootste aanbieders van emaildiensten ter wereld, veel software zoals ticketsystemen en webshops bieden standaard ingebouwd ondersteuning voor Gmail. Men hoeft dan bij wijze van spreken alleen een vinkje bij gmail te zetten en gebruikersnaam en wachtwoord inklossen, en de uitgaande email voor hun systeem is ingeregeld. Terwijl uitgaande email via een eigen domein vaak behoorlijk veel meer configuratie nodig heeft.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten