Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 992 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Cesco » 07 sep 2018 22:33

Er lagen nog meer upgrades klaar, dus eerst maar eens een wielen upgrade. De upgrade houd in overstap naar beadlock velgen en betere foams. Na veel twijfelen en vergelijken over welke banden uiteindelijk besloten om toch maar bij de standaard TRX-4 Canyon banden te houden. Die zijn zeker na modificate helemaal zo slecht niet als je er betere foams in stopt. Een set Proline Hyrex of Boom Racing Hustlers zijn ook overwogen, maar kostenplaatje meewegend en eigenlijk niet echt te klagen over de TRX-4 banden. Voor de Proline waren voor de velgen ook weer andere beadlock interne ringen nodig, ik had zoiets van het is zo wel goed. Vervangen kan altijd nog. Dat hield echter wel in dat ik ze van de TRX-4 Bronco originele velgen af moest halen, dus tijd om mijn speciale pan er bij te halen voor een potje banden koken.

Afbeelding

Ze zaten goed vastgelijmd, dus per kant duurde het wel even. Daarna alle beads lijmrestvrij en schoongemaakt. En dan is het recept voor nieuwe wielen.

Men neme:
- 1 set RC4WD 5 Lug Wagon 1.9 Steel Stamped Beadlock Wheels (Chrome) Z-W0001 (RC4ZW0001)
Omdat die standaard niet met hex geleverd worden neme men ook:
- 1 set RC4WD 1.9 5 Lug Steel Wheel Hex Hub Z-S0734 (RC4ZS0734)
De foams vervangen we door:
- 2 sets Crazy Crawler LaserFoam 1.9 R116x40 Heavy Duty (2 Stück) CYC027
- 1 zelf geïmproviseerde beadlock tool.
- 4 ringetjes (tijdelijke oplossing, zo meer daarover).

In mijn vakantie ben ik bij Crazy Crawler shop geweest, die helaas toen net dicht was wegens een verhuizing. Dus na contact met de eigenaar en advies van hem via Messenger een set voor mijn Bronco en TRX-4 Defender besteld. Ik wilde de chroom velgen look behouden en zo kwam ik na veel zoeken bij deze van RC4WD uit. Die hoe kan het ook anders op dat moment alleen bij onze sponsor RC-HP.de op voorraad waren. Worden geleverd zonder hex hub, dus daar een set van meebesteld. Deze hex hub set heeft wel het nadeel dat er de kop van elk boutje niet verzonken gemonteerd kan worden. Dat houdt in dat je niet de bout van achteren kan doen en de moer van voor. Andersom kan wel, dus de moertjes heb ik nu overgehouden. Iets andere look, maar ik vind het niet storend.

Tijd om te beginnen. De gele set foams zitten nu in de Bronco, de witte (stuggere) gaan in mijn TRX-4 Defender.
Afbeelding

Velg helemaal uit elkaar schroeven. Nieuwe foam in de band, beadlock ring erin en de beadlock sluiten en dichtschroeven.
Om het makkelijker te maken even een inbus bout door de achterkant, ring aan de voorkant en een moer. Door de bevestigingsgaten 2 hex schroevendraaiers gestoken voor uitlijning schroefgaten. Moer in het midden langzaam aandraaien tot je ver genoeg bent om de 5 schroefjes te bevestigen. En laatste stukje met de schroefjes verder vastdraaien. Intussen controleren dat de band goed in de bead blijft en klaar is kees. Nou ja, bij 3 ging het zo, 1 schoot op laatste moment steeds de band uit de velg. Maar na poging 10 had ik in de gaten dat er nog wat lijm aan de binnenrand van de band zat, na dat verwijderd te hebben ging het probleemloos. Wijze raad, als je gelijmde banden hergebruikt, zorg dat echt alle harde lijmresten weg zijn.

Het tooltje, simpel, maar effectief.
Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Klaar? Niet helemaal. Ik liep bij montage tegen een klein probleem aan. De hub die standaard op de velgen zit (van het pin montage type a la Tamiya bevestiging) vult het centreer gat van de velg helemaal op. Er zit op de hub een centrering die hoog genoeg is om precies vlak uit te komen aan de voorkant van de velg. Dus als je de velg monteert met de wielmoer zakt de wielmoer niet in het centreer gat. Alleen.... de TRX-4 vraagt om een velg met een hex hub en daarom moet je de hub vervangen door 1 van het hex type. Maar daar is de hoogte van de centrering de helft van de pin type. Dus valt je wielmoer in het centreer gat. Op zich ook niet erg, want het zit zo normaal gesproken ook vast (de velg). Maar... niet bij een TRX-4!

Wat is het geval. Als je de velg op de as plaatst en je schroeft de wielmoer vast, dan gaat de wielmoer tot eind van het schroefdraad en loopt dan vast. Om het wiel goed vast te zetten kom je net 1-2mm te kort. Dus je hebt een wiebelend wiel door deze speling. En dat komt dus door het verschil tussen de hoogte van de centrering van de hubs. Ik heb het voor tijdelijk even opgelost door een ring in het centreer gat te plaatsen en dat overbrugt het net.

En dan heb je nog een klein issue, tenminste 1 die mij stoort. Er steekt best nog wat schroefdraad van de as uit. Ik voorzie voor in het veld problemen daarmee.

Een definitiever oplossing is onderweg. De hex wielnemer die standaard 5 mm is gaat vervangen worden door een Injora messing versie van 8,5mm. Via AliExpress besteld en onderweg.
Het uitstekende schroefdraad ga ik oplossen met RC4WD Mickey Thompson Metal Series 1/10 Wheel
Center Caps (2) Z-S0850, waar dan weer een montage tooltje voor nodig was in de zin van een RC4WD Installation Tool for Mickey Thompson Metal Series 1/10 Whee Z-S0856. Beide zijn van RC-HP.de onderweg.

Het zijn van die dingen die je van te voren niet voorziet, de velgen set is zo wat prijziger geworden, maar het wordt wel mooi zo. En functioneel. Het betekend ook dat de wielen iets breder op de assen komen en dat is weer een upgrade, dus mooi meegenomen.
Laatst gewijzigd door Cesco op 07 sep 2018 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 992 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Cesco » 07 sep 2018 23:04

Zoals ik al aangaf, ik had wat upgrades opgespaard, dus in afwachting van dat ik verder kan met de velgen tijd voor de volgende twee upgrades.

Als eerste een 5 minuten upgrade. Vervangen van de standaard plastic motor mount door een aluminum motor mount. Kwestie van motor uitbouwen en plastic versie vervangen door de aluminium versie. Simpele, snelle upgrade. Kost maar een paar euro en hier verkrijgbaar: https://www.ebay.co.uk/itm/112583525781 ... i&mail=sys
Op de foto links de aluminium versie en rechts de te vervangen standaard plastic versie. Zou moeten helpen bij betere overdracht van de motor naar de versnellingen en ook wat hitte moeten opnemen van de motor. Ik verwacht er geen wonderen van, maar voor die paar euro baat het niet, schaad het niet.
Afbeelding

Daarna nog een scale upgrade. Zodra deze uitkwam direct besteld, maar uiteindelijk maanden op moeten wachten. Rechstreeks via de Ebay shop van GRC besteld, maar helaas verloren geraakt bij de post. GRC heeft toen nog één opgestuurd, deze pas binnen. Het is een GRC Radiator Grill Metal Decoration Plate FOR Traxxas TRX-4 BRONCO #GAX0081B te bestellen via intussen vele shops, mijne komt hier vandaan https://www.ebay.nl/itm/GRC-Radiator-Gr ... 2749.l2649 . Je krijgt er dus een radiator look mee.
Afbeelding

In principe is het monteren achter de grille en klaar. Maar ik wilde toch iets meer realisme eraan geven en beter het verschil laten zien tussen radiator en alles eromheen. Dus met wat zwarte verf wat diepte gegeven en met rode verf de illusie van siliconen buizen gegeven. Blanke lak erover en gemonteerd. Daar waar er gaten of sleuven zichtbaar zijn op de body kleine stukjes grijze electro tape geplakt, zo krijg je net een extra accentje.
Afbeelding

Afbeelding

Wat nog op de planning staat is de upgrade van de wielen afmaken zodra die spullen binnen zijn. De messing stuurstang loopt bij vol insturen aan 1 kant net aan tegen de diff cover. Ik blijk een oude set te hebben, de nieuwe sets schijnen al een upgrade hierop te hebben. Ik kan hem naar RC-HP.de opsturen en een nieuwe krijgen, maar na uitleg van eigenaar Kai is het eigenlijk een paar minuten dremel fix, dus ik doe het zelf wel. En de led lampjes van de bullbar lampen hebben de geest gegeven, dus die moeten vervangen worden. Maar eerst is de TRX-4 Defender aan de beurt om een deel van bovenstaande updates ook te krijgen.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 992 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Cesco » 11 sep 2018 22:26

Pakketje binnen en mini update aan de wielen is gedaan. De RC4WD Mickey Thompson wheel center caps. Maakt het toch af.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door daniel » 11 sep 2018 22:46

Staat goed
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Wrcpino
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 apr 2018 21:21
Locatie: Noord Holland
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Wrcpino » 11 sep 2018 23:29

Er mooie en gedetailleerde grill Frank!!!!

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 595 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door johanv » 12 sep 2018 09:44

Die velgen staan hem heel gaaf!
Vooral ook met de centercaps als kers op de taart :)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Dirk Weijnen » 12 sep 2018 11:26

Mooi man vindt die radiateur look echt mooi.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Mud monkey » 12 sep 2018 21:50

Word ook weer een mega bak zo :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 992 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door Cesco » 21 sep 2018 22:06

Injora messing bredere wielnemers zijn binnen. Van 5mm naar 8,5mm per kant en dat was net het verschil om de nieuwe wielen zonder speling te monteren. Pasvorm is perfect.
Zelf kopen? Zie https://nl.aliexpress.com/item/INJORA-5 ... 4c4dWo84xB

Afbeelding

Afbeelding

Aan en uit doen van de ESC is een beetje een gedoe met de body eraf en weer erop. Dat kan makkelijker. Zelfde oplossing als bij mijn TRX-4 Defender gedaan, nu ook voor mijn TRX-4 Bronco geprint op mijn 3D printer. Monteren is een kwestie van ESC losschoeven en dit eronder monteren. Aan en uit zetten kan voortaan zonder body te verwijderen. Zelf 3D printen? Ontwerp staat hier, Traxxas TRX-4 Remote Undercarriage Power Switch, https://www.thingiverse.com/thing:2568104 .

Afbeelding

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 595 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Bronco

Bericht door johanv » 22 sep 2018 09:01

Leuk die aan en uit zet hulp!
Lang leve de printers :)
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten