Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 595 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door johanv » 10 feb 2019 10:37

De kleur is super!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 13 feb 2019 02:55

Intussen is een achteruitkijk spiegel in het interieur toegevoegd. De nieuwe voorbumper is gemonteerd, alleen de verlichting die er in zit (4x 3mm leds) nog werkend maken. Verder onderhoud, beide assen geopend en opnieuw gesmeerd.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 13 feb 2019 23:48

Vanavond even met de schokdempers bezig geweest. Een tijd terug al was ik van 1 van de schokdempers een spring cup kwijtgeraakt. Traxxas 8264 besteld, dat is een setje waar voor 2 schokdempers verschillende onderdelen inzitten, voor vervanging of revisie. En ook de benodigde juiste spring cup of retainer zoals Traxxas het noemt.
https://traxxas.com/products/parts/8264

Afbeelding

Een upgrade die ik bij RC-HP.de had gezien blijkt ook op Thingiverse te staan als 3D print design, iets andere uitvoering, zelfde doel en resultaat.
RC-HP noemt het een Tuning Ringe für Traxxas TRX Dämpfer. Het schijnt zo te zijn dat de performance van de schokdemper hiermee iets verbeterd wordt. De ring neemt iets van de druk weg op de 2 O-ringen onderin de schokdemper behuizing. Zie het als een shim ring. Kosten bij RC-HP.de slechts € 1,49 voor een set van 4 stuks. Dus als je daar toch een keer besteld en een TRX-4 hebt, dat zijn de kosten niet.
Wenn der Ring wie in Bild 2 montiert wird läuft der Dämpfer wesentlich leichter und kann somit viel besser arbeiten.
Oftewel, vrij vertaald, de schokdemper werkt makkelijker en kan beter zijn werk doen.
Link om te bestellen: https://www.rc-hp.de/Tuning-Ringe-fuer- ... X-Daempfer

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd, bij toeval kwam ik een design tegen op Thingiverse die precies hetzelfde doet.
https://www.thingiverse.com/thing:2860656
En er is zelfs keuze uit drie diktes, 0.3mm, 0.5mm en 1mm dik. Dus je kunt nog wat meer uitproberen. Printen stelt niets voor, binnen 1-2 minuten heb je een set van 4 geprint. Dit is geen gesloten ring maar een C-ring en dus nog makkelijker en sneller te monteren. Het loze stuk in de C is bijna verwaarloosbaar, maar vereenvoudigt wel montage.
Ik heb alle maten geprint en ben uiteindelijk voor de 0.5mm versie gegaan.

Afbeelding

Alle schokdempers functioneerde verder nog uitstekend en waren helemaal droog aan de buitenkant. Iets wat ik wel eens wou uitproberen was montage van zwaardere veren. Mijn TRX-4 Defender is met alle upgrades geen lichte scaler meer. De originele veren zakken best door. Een tandje zwaardere veren kunnen dan een oplossing zijn en is snel gewisseld. Er zijn nog andere opties, zoals de afstelringen mee bezig gaan, een bumpstop toevoegen en iets met de olie doen. Maar dat is meer symptoom bestrijding en beste oplossing is andere veren.

Dus ik heb een nieuw setje zwaardere veren besteld en daarmee begon een stoelendans.
Traxxas verkoopt de veren per 2 stuks en kosten zijn rond de 6-8 euro. Bestelde setje is de Traxxas 8045 Springs, shock (natural finish) (GTS) (0.61 rate, blue stripe) (2).

Vervolgens heb ik die op de achterste schokdempers gezet.
De groene versie die daar standaard zitten, Traxxas 8040 Springs, shock (natural finish) (GTS) (0.54 rate, green stripe (2), heb ik op de voorste schokdempers gezet.
Standaard zit op de voorste schokdempers de naturel versie, Traxxas 8041 Springs, shock (natural finish) (GTS) (0.45 rate) (2).
Kort gezegd, voor en achter 1 tandje stugger qua veren.

Voor een overzicht van alle beschikbare veren zie de Traxxas website: https://traxxas.com/search?keyword=+Spr ... +%28GTS%29+

Dat de achterkant stugger is als de voorkant is niet alleen iets dat Traxxas al standaard zo levert, maar ook typisch voor een goede crawler setup. Komende tijd moet deze setup zich gaan bewijzen, maar ik kan zonder rijden al zo zeggen en zelfs zonder de zware body dat de links elkaar nu niet meer raken en het lijkt een verbetering. Let wel, voor mijn situatie en setup en zwaarte van mijn TRX-4. Als het geen verbetering blijkt is het ook in een paar minuten weer gewisseld. Als deze setup wel een verbetering blijkt te zijn kopieer ik het op mijn TRX-4 Bronco, die heeft zelfde issue.

Volgende op de agenda is de extra verlichting en de lier werkend maken.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 22 feb 2019 14:29

Soms zit het mee, soms even niet.

Wat geëxperimenteerd met een andere 8 kanaals zender en ontvanger, Flysky GT3C, doelstelling verlichting en lier over de radio kunnen bedienen. Maar dat werkte niet optimaal met de XL5 ESC. De zender electronica had ik waterproof gemaakt, maar dat ging weer niet goed met de vele switches voor de bedieningsknoppen. Daar hele tijd mee aan het klooien geweest en uiteindelijk gelukt de switches weer tijdelijk aan het werk te krijgen. Dan is het best wat instelwerk, ondanks goede uitleg Youtube videos om alles werkend te krijgen, met name voor de micro switches. Uiteindelijk is alles gelukt. Maar... toen begon in deze combinatie de XL5 ESC een eigen leven te leiden...

Dus toen maar een nieuwe Hobbywing 1080 ESC van de plank gepakt en die erin. En dat ging allemaal prima totdat de switches van de zender weer begonnen moeilijk te doen. Ik heb meer GT3C's, dus had zo iets van eerst de rest maar werkend krijgen en dan switchen we wel van zender en stellen alles opnieuw in. Repareren de defecte zender dan later wel.

Laat ik eerst maar eens die nieuwe verlichting werkend krijgen. Als eerste dan even de nieuwe voorbumper erop. Even in elkaar zetten, zitten 4 licht gaten in, glaasjes ervoor, leds erin. Even testen of het werkt. Er is een kant en klare led set meegeleverd. Niet dat ik echt meer licht nodig heb, de Traxxas set geeft licht zat. Maar toch, het zit er bij, dus aangesloten. En direct gaf led 1 de geest, toen achter elkaar led 2, 3 en 4, oftewel de hele voorbumper verlichting. Ok, dat is troep dus... Mooie bumper, meegeleverde lichtsetje is niets waard.
pic_loader.jpeg
Dan maar even de aandacht op de ontvanger. Een Turnigy 9X8CV2, 8-kanaals en de gerebrande goedkopere Hobbyking versie van het Hobbywing origineel. Wel een flink grotere ontvanger als de Traxxas versie. Had ik niet eens een oplossing gezien op Thingiverse om de ontvanger case te vergroten? Oh ja. 3D printer aan en printen maar.
https://www.thingiverse.com/thing:3021497
Passen, ja past. Mooi, alles weer netjes in de case doen, alle stekkers in de ontvanger en.... het blijkt al laat te zijn en ik had niet inclusief stekkers gepast. Wat de ontvanger net te lang maakt en nu is de case dus te kort. Diepe zucht, dan maar monteren zonder Traxxas case.

Dan maar de lier werkend krijgen. Zit al tijden gemonteerd, maar nog niet aangesloten. Mooie TFL C1616-01 dubbele motor winch. Hoe moeilijk kan het zijn? Eerste poging via ontvanger, niet aan de praat te krijgen. Tweede poging met een afstandbediening setje, ik hoor wat zoemen en een millimeter beweging, verder niets. Nee, hè. Rechtstreeks via een aparte accu proberen, geen verschil. Ok, of het afstandbediening setje is defect of de winch is niet in orde. Aangezien de winch wel reageert alleen maar een milimeter maximaal beweegt lijkt het de winch zelf te zijn.
141c4779-c60e-4592-a1ac-fb8695b42486.JPG
53023a04-bf58-4c64-909b-4ec91a085125.JPG
Dus, de winch dan maar uit elkaar halen en kijken wat er aan de hand is. Al gauw blijkt dat alles vast zit. Na wat smeren beweegt de trommel weer en lijkt alles weer goed te moeten zijn. Alles weer aansluiten en... zelfde. Hmm, één motor lijkt wat te doen andere niet. Motoren van elkaar los gesoldeerd en nu maar apart stroom op zetten en testen. Inderdaad 1 werkt, 1 niet. Alles met contactspray bewerken, geen verschil. Had ik niet een reservemotortje liggen? Tenminste iets wat er op lijkt? Even kijken. Ja. Precies hetzelfde.
Ok, defecte vervangen. Alles weer aan elkaar solderen, hele ding weer in elkaar. Aansluiten, werkt het nu? Nee dus. Nu is weer de andere motor defect. Heb ik iets fout aangesloten of gesoldeerd. Nee. Nog leven in de nieuwe motor? Ook niet meer.

Ik ben er klaar mee. Gooi de winch aan de kant en bouw alles weer terug zoals het origineel zat met de originele Traxxas spullen. Bestel spullen om van een servo een interne winch te maken en laat de extra bumperverlichting lekker voor wat het is. Er staan nog 4 auto's te wachten op groot onderhoud en 2 projecten. Dit heeft al dagen gekost. Het is voor nu goed zo.

Lang verhaal kort. De Defender heeft groot onderhoud gehad en een nieuwe voorbumper.... En de winch is verwijderend.
Soms... :whistle: Diep ademhalen en door... volgende project.

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Mud monkey » 22 feb 2019 21:23

Tja hoe veel pech kan een mens hebben :angry-devil:
Veel geluk met de rest

Kylian
Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2018 19:32
Locatie: Emmen
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 171 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Kylian » 25 feb 2019 15:28

Hij is wel heel mooi geworden, kleur is heel apart.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 17 apr 2019 10:28

Niet heel veel nieuws. Ter voorbereiding van de volgende meeting viel mij op dat de Traxxas 2065 micro T-lock diff servo die de vooras differentieel opent en sluit de geest had gegeven. Na wat testen bleek het echt de servo te zijn en waarschijnlijk is iets doorgebrand.

Dus afgelopen maandagavond een nieuwe gehaald bij GearRC en deze gisteren gemonteerd. Alles werkt nu weer zoals het moet en na nog wat onderhoud is deze klaar voor de aankomende meeting.

Alle spullen voor een interne servo winch zijn intussen binnen, dus binnenkort maar eens mee beginnen.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 17 apr 2019 23:26

Om te voorkomen dat er opnieuw een micro servo overlijd. Even snel wat ontworpen om minder makkelijk onder het rijden de diff schakelaar per ongelijk om te zetten.

Idee is niet nieuw, maar zelf maken was goedkoper en sneller.

IMG-20190417-WA0040.jpeg

IMG-20190417-WA0042.jpeg

20190417_214023.jpg

Als je er ook 1 wilt, het is nu op Shapeways te koop in verschillende kleuren.
Diff Lock Switch Protector TRX-4 TQi Radio
https://www.shapeways.com/shops/cesco-r ... +TRX-4&s=0
Laatst gewijzigd door Cesco op 24 mar 2020 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 01 mei 2019 23:39

Bij de meeting in Doorn afgelopen besloot één van mijn betrouwbaarste auto's dat het toch tijd was om even niet te gaan rijden. Ik had hem klaar gezet voor Daan om mee te rijden en alles werkte probleemloos. Ik was even weg en kwam terug en een andere zoon had hem uitgezet, maar blijkbaar op zo een manier dat de ESC helemaal van slag was. Ook de servo ging een eigen en uiteindelijk levenloos leven leiden. Dus iets was heel erg mis gegaan bij het aan en uit zetten.

Uiteindelijk maar aan de kant gezet. Gisteren er maar eens bijgepakt en aan het puzzelen gegaan. Aan en uit knopje werkte niet meer van de Traxxas XL5 ESC en met een speld die weer in beweging gekregen. Bij aanzetten ging de ESC direct in de modus om te kiezen uit één van de 5 rijstanden, zoals Sport, Trail en Crawlen. De servo is dood (Power HD 20kg) en een nieuwe is via Hobbyking onderweg. De ESC speelt af en toe nog op, maar lijkt het momenteel weer even te doen. Wordt nog even door testen. En anders maar een Hobbywing 1080 ESC of een brushed combo erin.

Verder zijn er nog wel wat plannen, maar dat word na de aankomende Walk The Trail meeting. Winch, verlichting op afstand bedienen en dat is het wel zo een beetje. Pas is deze al helemaal verder nagelopen, dus als servo vervangen is en de ESC het gewoon blijft doen is deze klaar voor de WTT.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Bericht door Cesco » 09 mei 2019 00:47

Nou tot nu toe heeft de ESC er weer zin in. Nieuwe servo vandaag binnen en vervangen was snel gebeurd.
Ik vermoed dat de oude servo al langer aan het sterven was, want ik moest altijd behoorlijk bijregelen om de wielen recht te krijgen.

Servohorn verzetten en dan had je hetzelfde de andere kant op. Maar de nieuw servo hoef ik nauwelijks bij te regelen om te centreren. Top. Verder even nog 1x alles nagelopen, testrit gemaakt en deze is klaar voor de Walk the Trail 2019 meeting. Nieuwe servo is dezelfde overigens als dat er in zat, mijn standaard servo, de blauwe Power HD 20kg.

20190508_232304.jpg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten