Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Ürban Truck

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Cesco » 02 aug 2018 22:29

Dirk, het gewicht. 250 gram ongeveer op een laag punt. Zeker de TRX-4 Defender heeft behoorlijk wat gewicht vrij hoog zitten. Is een zware body. Bij schuine hellingen vertaalt zich dat in makkelijk omrollen, achteroverslaan of over de kop gaan.

Tot een bepaalde hoogte kun je dit beïnvloeden. En dus de crawl capaciteiten verbeteren. Je kunt het hoge gewicht verminderen. Bijvoorbeeld door een andere lichtere body. De TRX-4 Defender is vrij zwaar en als je scale accesoires toevoegt staat dat mooi, maar wordt je body wel nog zwaarder.

Of je kunt zo laag mogelijk gewicht toevoegen om te compenseren. Je kunt balanceer plaklood in de wielen doen, allerlei plastic onderdelen van de portalassen vervangen door brass oftewel messing / koper onderdelen. Mij leek dit ook een goede optie. Links zitten heel laag.

Ik wil er naar toe dat links en rechts gelijk zijn in gewicht en voor ten opzichte van achter een gewichtsverdeling heeft van ongeveer 60% voor en 40% achter.

Zoals met alles heeft het een wel weer gevolgen voor het ander. Vandaar dat ik foam ga gebruiken dat meer gewicht aankan.

Ik ga dus ook nog portal gewichten aan de assen maken en verwijder dan weer de plakloodjes uit de wielen. Ik had behoorlijk wat lood in de wielen gedaan, ik ben dat nu aan het verplaatsen naar delen die de aandrijving niet belasten.

Het is zoeken naar de sweet spot waarbij ik een stabielere en beter presterende TRX-4 Defender heb, zonder de body op te offeren voor een lichtere body. Buiten bouwen en rijden is verbeteren voor mij ook een leuk deel van de hobby.

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door daniel » 03 aug 2018 06:45

Kijk mooi uitgelegd Frank.
Heb ze nu ook in bestelling staan ben benieuwd.
Ben ook aan het overwegen om portaal gewichten aan te schaffen .
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Cesco » 03 aug 2018 19:08

Ik heb al portaalgewichten besteld. 8 stuks voor 58 euro incl verzenden. Voor de Bronco en Defender.

Gebruikersavatar
Josboss
Member
Berichten: 294
Lid geworden op: 06 okt 2017 19:47
Locatie: Limburg
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Josboss » 03 aug 2018 20:47

Dat is wel een koopje mijn kost 75€. Voor vier waar heb jij bestelt dan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Cesco » 04 aug 2018 09:47

Josboss schreef: 03 aug 2018 20:47 Dat is wel een koopje mijn kost 75€. Voor vier waar heb jij bestelt dan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Jos, https://m.ebay.com/itm/2PCS-105g-Heavy- ... 4084.l1313

17,99 dollar voor 2 stuks. Ik heb tegenvoorstel gedaan en ben uiteindelijk op 16,50 uitgekomen per set van 2.

Gebruikersavatar
Josboss
Member
Berichten: 294
Lid geworden op: 06 okt 2017 19:47
Locatie: Limburg
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Josboss » 05 aug 2018 22:45

Klopt zijn de zelfde als ik heb mooi spul en werk goed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Dirk Weijnen » 07 aug 2018 08:54

Cesco schreef: 02 aug 2018 22:29 Dirk, het gewicht. 250 gram ongeveer op een laag punt. Zeker de TRX-4 Defender heeft behoorlijk wat gewicht vrij hoog zitten. Is een zware body. Bij schuine hellingen vertaalt zich dat in makkelijk omrollen, achteroverslaan of over de kop gaan.

Tot een bepaalde hoogte kun je dit beïnvloeden. En dus de crawl capaciteiten verbeteren. Je kunt het hoge gewicht verminderen. Bijvoorbeeld door een andere lichtere body. De TRX-4 Defender is vrij zwaar en als je scale accesoires toevoegt staat dat mooi, maar wordt je body wel nog zwaarder.

Of je kunt zo laag mogelijk gewicht toevoegen om te compenseren. Je kunt balanceer plaklood in de wielen doen, allerlei plastic onderdelen van de portalassen vervangen door brass oftewel messing / koper onderdelen. Mij leek dit ook een goede optie. Links zitten heel laag.

Ik wil er naar toe dat links en rechts gelijk zijn in gewicht en voor ten opzichte van achter een gewichtsverdeling heeft van ongeveer 60% voor en 40% achter.

Zoals met alles heeft het een wel weer gevolgen voor het ander. Vandaar dat ik foam ga gebruiken dat meer gewicht aankan.

Ik ga dus ook nog portal gewichten aan de assen maken en verwijder dan weer de plakloodjes uit de wielen. Ik had behoorlijk wat lood in de wielen gedaan, ik ben dat nu aan het verplaatsen naar delen die de aandrijving niet belasten.

Het is zoeken naar de sweet spot waarbij ik een stabielere en beter presterende TRX-4 Defender heb, zonder de body op te offeren voor een lichtere body. Buiten bouwen en rijden is verbeteren voor mij ook een leuk deel van de hobby.
Zon vermoeden had ik al.dat het zoiets was. Maar ik zat ook te denken dat ze wat stijver zijn zodat ie minder helt. Msar het is dus voornamelijk het gewicht.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Cesco » 07 aug 2018 22:35

Ik heb er vandaag een trail gereden, vakantie momenteel in Oostenrijk. Bergje op met kabelbaan (+2000m boven zeeniveau) en daarna zo naar 1000m afgedaald en rest met kabelbaan naar beneden. Goed kunnen testen dus. Ik was verbaasd hoe veel stabieler de TRX-4 Defender was nu met de nieuwe link set. Ik had bij mijn TRX-4 Bronco al het effect gezien, maar de Defender is toch een stuk top zwaarder. Hij kon nu dingen die niet gingen op de WTT2018. Met name minder kantelneiging met zijdelings tegen een schuine rotswand was er niet zo snel een kantelneiging meer. Hoewel het een hoge body blijft.

Dus de COG (Center of Grafity) naar beneden brengen helpt zeker en daar ga ik bij al mijn auto's verder mee experimenteren. Voor de TRX-4 kwam ik nog handige tips tegen in een topic op het rccrawler.com forum. Verlagen van de accu schijnt nog flink te helpen. Dat kan via de accuhouder van Bowhouse (Shapeways) of een vergelijkbare oplossing staat op Thingiverse om zelf te printen. En wat ook schijnt te helpen is de schokdempers vervangen door 80mm schokdempers (standaard 90mm) of de standaard schokdempers modificeren door een spacer om de shock shafts te plaatsen. Ik ben ook benieuwd naar het effect van de bestelde betere foams. Alledrie oplossingen die het gewicht niet verder verhogen, maar wel de COG verlagen.

En zo blijven we lekker stap voor stap verbeteren, testen, en weer verder.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cesco op 10 sep 2018 16:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door daniel » 07 aug 2018 22:47

Bij mijn wordt de bronco gelift.
Met de liftkit.
Morgen komen ook de verzwaarde links binnen.
Bronco body is niet zo zwaar dat scheelt.
Hij wordt 2 cm gelift.
Dan even kijken hoe dat rijdt.
Anders portaal gewichten of zo eronder
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Cesco's Traxxas TRX-4 Land Rover Defender 110 Adventure Edition

Bericht door Cesco » 10 sep 2018 17:12

Ik zie dat ik achterloop met updaten. Intussen zijn weer wat upgrades doorgevoerd.

Als eerste merkte ik tijdens mijn vakantie dat mijn stuuruitslag niet helemaal klopte. Na wat uitzoeken bleek dit veroorzaakt te worden door een 3D geprint onderdeel dat ik voorin heb zitten. Het is een extra platform voor een accu of om iets van electronica of een servo winch op te monteren. Nog niet echt in gebruik, maar dat is wel het plan voor de toekomst. Het blijkt een designfoutje te zijn, print komt van Thingeverse.

Afbeelding

De halve cirkel is was iets te nauw en daar liep de stuurstang op vast bij ver insturen. Oplossing met een mesje kunnen fixen door wat materiaal weg te snijden en de cirkel ruimer te maken. Easy fix.
Afbeelding

Nog een klein issue waar ik achter kwam door een discussie in een Facebook groep. De goedkope messing link set loopt bij maximaal insturen op twee punten op de stuurstang net aan tegen het diff cover. De messing stuurstang is wat dikker als de originele, vandaar. Twee inkepingen geslepen en hiermee is het opgelost.

Oude situatie:
Afbeelding

Na aanpassingen:
Afbeelding

En opgelost, volledig insturen naar beide kant weer mogelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Volgende uitdaging. Plaklood in de beadlock verleg verwijderen en messing portal kappen monteren. Tot ik een enorm :doh: moment kreeg bij monteren van het wiel..... Nooit bij nagedacht. De beadlock velgen van de Defender hebben een ring aan de binnenkant om de beadlock te sluiten. En dus hou je een kleinere diameter over als de diameter van de messing portal kappen en dus past het wiel niet over de portal kappen. :roll: Jaaa... dat is waar ook, daarom had ik de MIP asverbreders geplaatst.
De opties waren nu of andere messing portalkappen, of asverbreders plaatsen of andere velgen of alles laten zoals het was. De as is al verbreed met MIP asverbreders en met bredere hex wielmeenemers plaatsen kun je het wiel niet meer vastmaken. Dus dat viel af. Andere messing portalkappen die exact het formaat hebben van de originele, het gewicht ongeveer van deze messing set en ook nog een beetje betaalbaar zijn.... Niet kunnen vinden. Andere velgen dan? Ik heb veel moeite gedaan om de juiste look velgen te vinden en ook dat loopt weer op. Ben maar voor teruggaan naar plaklood in de velgen gegaan. Er zit al genoeg geld in deze build. En het werkte, dus helaas. Next job.

Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten