Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 23 jan 2018 22:07

Dat lijkt mij een leuk idee Daniel. Aankomend weekend kan ik weer lekker door bouwen. Ik heb nog een paar leuke aanpassingen in de pen zitten.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 05 feb 2018 20:36

Met de DinkyRC Drop Box geïnstalleerd tijd om daar een mooie scale opvulling in te maken. Plus meteen functioneel te maken. En er is een mini build-off op dit forum gaande, dus dit is meteen mijn inzending geworden.

De accu komt voorin en de meeste elektronica ook, want dit is wel een mooie plek voor de lichtmodule. Waarbij ik die uit zicht wou hebben, maar deze dient ook wel bereikbaar te zijn. Idee was verder om iets te maken dat 1 geheel is en makkelijk te verwijderen zou zijn. Dit omdat ik zo ook bij de schroeven kan komen waarmee de Drop Box is vastgezet. Verder was de doelstelling om tegen zo laag mogelijk budget maximaal effect te verkrijgen. En het leek mij leuk om zo veel mogelijk verschillende materialen te gebruiken. De hele build heeft minder als 35 euro gekost in materialen, in tijd heel wat dagen en uren. Maar superleuk om te doen.

Verder nog om mee geven, veel van de handelingen waren nieuw voor mij. Nog nooit met Styrene gewerkt of bewerkt, 3D printen is ook nog relatief nieuw voor mij en gaat met vallen en opstaan. Maar met een beetje fantasie, wat doe het zelf en hobby ervaring kom je een heel eind.

Kofferbak inleg
Het eindresultaat:
Afbeelding

Ik ben begonnen om met de styrene een vloertje te maken met de vorm van de DinkyRC Drop Box. Hiervoor heb ik gewone styrene gebruikt en hierop heb ik traanplaat styrene geplakt. Daarna de maten van de Hobbyking lichtmodule opgenomen en deze is op een platform van 2 lagen dikke styrene geplaatst met klittenband om weer snel te verwijderen.

Afbeelding

Hieromheen heb ik een benzinetank gemaakt die aan de onderkant precies om het platform klemt. In feite heb ik dus een soort omgekeerd deksel gemaakt, ik wilde geen naden aan de bovenkant of een klepje. De benzinetank is gewoon een rechthoekig doosje waar dus een gat in de bodem zit die als klemmechanisme functioneert. Vervolgens was het veel, plamuren, schuren en bijvijlen om alles glad, strak en afgerond te maken. Met reepjes styrene zijn montagebanden gemaakt en er zijn details toegevoegd. Benzineleidingen zijn gemaakt van een stukje snoer dat ik nog had liggen. De achterkant van de benzinetank is een opening gelaten om straks de led snoeren in de lichtmodule te kunnen leiden. Met rode plastidip zal die dan verder waterdicht afgesloten worden.

Afbeelding

Na primer is het vloertje aluminium geschilderd en geweathert. De benzinetank is geschilderd en alles is in de blanke lak gezet. En op de benzinetank zijn aan de voorkant en achterkant stickers aangebracht, ATL, een nummer en SoCall Race Fuel.

Afbeelding

Een accu heb ik 3D geprint, het is een Optima accu. Ook hier een montageband gemaakt van styrene en deze vastgelijmd. Na primer en verder schilderen heb ik de accu met boutjes aan de bodemplaat vastgemaakt. Aan de bovenkant is de plus en min geschilderd en heb ik gaatjes geboord voor de accupolen. De accupolen zijn 2 M2.5 boutjes. Met een stukje elektriciteitssnoer heb ik de 12 volt aansluitingen gemaakt. Aan de bovenkant een stukje snoer gestript en onder de "accupolen" vastgeschroefd. Door 2 gaatjes in de vloerplaat geleid en de andere kant vastgeklemd onder de boutjes waarmee de accu zit vastgeschroefd.

Afbeelding

Hierna heb ik een jerrycan, 2 olieblikken, een blikje, een melkkratje en een nog een groter blik geprint met de 3D printer. En nog een EHBO kistje en een gereedschapkist. Heel wat keren opnieuw geprint om alles op de juiste maat te krijgen en passend in het kratje te krijgen. Daarna alles zo realistisch mogelijk geschilderd na eerst primer aangebracht te hebben. Met wat stickers die ik nog had liggen alles aangekleed. Zo is er een (geel) Shell olieblik, een (wit) Valvoline olieblik, een (wit) Rapid Cool blik en een (wit) 76 blikje. So-Cal Racing Fuel is de (rode) jerrycan me aangekleed. En overal zijn nog details geschilderd.

Met Shoe goo is alles in het kratje gelijmd. De jerrycan neemt de helft in beslag, hiervoor staat op de bodem van het kratje de (blauwe) gereedschapkist. Hierboven de EHBO doos en 3 blikken. Alles past precies en het lijkt lekker vol zo. Het hele kratje is vervolgens met Shoe goo op de bodemplaat gelijmd. Het Rapid Cool blikje heeft een plekje gekregen tegen de accu aan en is ook vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens klitteband aangebracht op het vloertje en uiteraard de andere kant in de DinkyRC Drop box. Waarbij het even puzzelen was om dit zo te doen dat alle schroeven niet voor een wiebelende vloerplaat ging zorgen. Dus de verdikking van het klitteband gebruikt om de schroeven in te laten verzinken. Kwestie van veel passen, meten en gaten en inkepingen knippen.

Afbeelding

Afbeelding

De kofferbakruimte wordt verder opgevuld met sleeptouwen. Ik ben begonnen met een brede oranje veter van 120cm lang. Deze ingekort tot 75cm en vervolgens de uiteinde afgeknipt. Nu aan beide kanten een lus gemaakt en de twee op elkaar liggende delen aan elkaar vastgenaaid. Met gele krimpkous vervolgens het vastgenaaide stukje verborgen. En met 2 smalle zwarte reepjes krimpkous detail aangebracht. Opgerold en een zwart haarelastiekje gebruikt om het bij elkaar te houden.
Vervolgens van een rol wit/rood gekleurd touw een stuk van 40cm afgehaald. De uiteinden dichtgebrand om rafelen te voorkomen. Aan de uiteinden 2 schroefhaakjes met garen aan het touw vastgemaakt. Vervolgens met rode krimpkous ook hier de verbinding verborgen. In het midden van het touw heb ik een klein stukje van het restant van de oranje veter vastgemaakt met 2 stukjes rode krimpkous. Soms zie je wel eens een vlaggetje in het midden van een sleeptouw en op deze manier zo gemaakt. De boel opgerold en een rood haarelastiekje houdt de boel bij elkaar.

Afbeelding

Oh ja en alles is op de sleepkabels na nog in de blanke lak gezet.

Afbeelding

En dan ziet alles er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

En zoals het uiteindelijk in de Wraith eruit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cesco op 05 feb 2018 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 05 feb 2018 20:40

Zoals je ziet zal het geheel nog wat verder aangekleed worden. Er is intussen traanplaat styrene is op de zijkanten van de Drop Box aangebracht, ook weer met Shoe goo vastgelijmd na op maat maken, primer aanbrengen, alu schilderen en geweathert.

Er zijn schroefoogjes aangebracht in de rolkooistangen om zo accesoires vast te kunnen maken. De schroefoogjes (kleinste maat bouwmarkt) zijn daarna zwart geschilderd.

Van geel vilt heb ik slaapzakken gemaakt. Stukje vilt van 10x10cm, dubbelvouwen, op een stuk huishoudfolie leggen, in huishoudfolie wikkelen, oprollen en met 2 haarelastiekjes vastgezet. Zo is het waterdicht.

Afbeelding

Zelfde verhaal alleen zonder huishoudfolie om van een stukje foam (hobbyshop) om slaapmatjes te maken. Stukje van 10x3.5cm, oprollen en met 1 haarelastiekje die je onderop kruist vastmaken en de illusie geven dat er 2 elastiekjes zijn gebruikt.

Afbeelding

Van haarelastiekjes en paperclips ga ik nog snelbinders maken en mogelijk een netje om de boel vast te zetten. Een ketting die ik nog had (zat bij aankoop op de voorbumper) zal dan ook daar een plekje vinden.

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Mud monkey » 06 feb 2018 21:44

Een hoop werk verzet , maar zeer zeker de moeite waard
Top gedaan man

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 06 feb 2018 22:50

Dank je Mud monkey.

Soms gaat de vooruitgang met grote stappen, soms met kleine. Maar ik ben happy met het resultaat.
Vanavond een kleine stap vooruit die wel de nodige tijd kostte. Twee netjes en een snelbinder gemaakt. Hoop gepriegel, zeker omdat het echt heel klein moest worden. Ik heb op onderstaande foto een klein formaat paperclip ter vergelijking voor de grootte van het netje neergelegd.
Gebruikte materialen zijn haarelastiekjes, paperclips, kleine rubber haarringetjes en wat gereedschap. En dan krijg je dit. Sleepketting die oorspronkelijk op de voorbumper zat een stukje ingekort, en deze heeft ook een plekje gekregen. De snelbinder is gebruikt om de eerder gemaakte sleepkabel vast te zetten.

Er komt nu alleen nog een 3D geprinte brandblusser aan de rolkooi achter, deze wordt momenteel geschilderd. Dan is de kofferbakruimte af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 07 feb 2018 23:27

Vanavond weer wat details kunnen maken. Van een zwart foam matje stukjes op maat gesneden. Vervolgens dunne reepjes zwart elektriciteit tape gesneden. Aan de dakkant even rekening gehouden met montage dakpaneel, dus daar niet rondom gemonteerd. En voila. Rolkooi padding! Geeft het toch net even die extra scale look en de bestuurder en bijrijder zullen er blij mee zijn.

Afbeelding

Vervolgens de 3D geprinte brandblusser afgeschilderd. In de stickerla gezocht en 2 Tamiya Wild Willy brandblusser stickers gevonden en die erop geplakt. Alles in de blanke lak gezet en met twee kleine tyrips gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Als je zelf ook deze wilt 3d printen, ik vond hem hier: https://www.thingiverse.com/thing:2137720 . Ik heb voor de Wraith hem iets kleiner als origineel geprint, het origineel was en wel heel groot, maar ook was de diameter van de bevestiging te groot voor de rolkooi diameter. Die dus op elkaar afgestemd, zodat de het mooi in elkaar pastte.

Daarmee is de kofferbakruimte klaar. En is het tijd om de wielen in elkaar te zetten en is het tijd voor het interieur.

Gebruikersavatar
daniel
Donateur
Berichten: 2327
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:44
Locatie: Nijmegen
Organizer x 1Participant x 16
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 293 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door daniel » 08 feb 2018 06:04

Erg gaaf man mooie details
JS ScaleTeamdriver
Axial SCX10 6x6 kamaz Typhoon-K(The Beast)
SCX-10.2 VW Schwimmwagen
TA-02 General lee
SCX-10.2 Lada Niva custom
MST-CMX GMC VAN(THE A-TEAM)
Mst Blazing Blazer .
LCG Benetton beetle
CC-01 (Willy Jeep)
Traxxas 4x4 vxl Quad

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 08 feb 2018 22:33

Zo, vanavond weer eens even wat schroeven. De wielen. Oorspronkelijk wilde ik de originele Axial Ripsaw banden gebruiken, maar eenmaal bezig toch maar voor een volledig nieuwe set gegaan. Dus, men neme:

- 2 sets Proline Hyrax 2.2 banden, PRO10132-14. Proline levert deze komen met single stage foam.
- 4 stuks AXSPEED aluminium beadlock velgen, 2.2 inch, voor 1/10 RC Rock Crawler.
- 1 set RCBitz Rock Crawler Wheel Weights for 2.2 eg AX10 SCX10 Axial Wraith XR10 Ridgecrest.

Afbeelding


Dan de wheel weights monteren. Voor nu 80 gram per wiel gedaan. Volgens de set moest er om de voorwielen nog een ring en dan gingen die naar de 160-180gram aan wheel weights. Met de accu straks naar voren leek mij dat wat veel. De praktijk zal uitwijzen of de keuze nu teveel, te weinig of zelfs overbodig is. Ik heb op internet gezocht of er een advies was, maar dat loopt enorm uiteen. Van niets tot wel 250 gram toevoegen. Tja, ehhh. Trail and error dan maar. Aanpassen is gelukkig redelijk eenvoudig te doen.

Afbeelding

De Proline band is duidelijk een stukje groter als de Axial band. Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven met de binnenschermen, maar dat zien we vanzelf en lossen we dan wel weer op. Looks van de velgen zijn in ieder geval beter als de plastic velg waar de vorige eigenaar een oranje ring op had geschilderd.

Afbeelding

Verschil even wegen. Het originele wiel (Axial kunstof velg, Axial foam en Axial Ripsaw band) komt op 170 gram.

Afbeelding

Dan hoeveel zwaarder is de Axspeed/Proline/RCBitz combi? 290 gram. Dus 120 gram zwaarder.

Afbeelding

Met betrekking tot de foam. Ik ga ze eerst zo eens proberen, aanpassen naar ster vorm of vervangen voor double stage foam kan altijd nog. Dan 176 inbus schroeven later hier het resultaat:

Afbeelding

Another job done. Op naar het volgende.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Wouterb » 08 feb 2018 22:37

Gave set, man.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 08 feb 2018 22:51

Dank je Wouter. Het vordert nu wel lekker.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten