Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 04 okt 2018 11:28

De achteras was aan vervanging toe, aantal schroefgaten waren dolgedraaid van de plastic Axial achteras behuizing. Net toen ik een nieuwe wilde bestellen kwam in één van de Facebook verkoopgroepen een interessant alternatief te koop.
Illya Maertens, beter bekend als Youtuber 1967illya, had net een set aluminium Boom Racing assen te koop gezet voor 100 euro. Gezien de nieuw prijs van deze assen met alles erbij (om en nabij 300 euro) leek mij dat, ondanks gebruikte assen, een goede deal.
Het zijn om precies te zijn Boom Racing alu AR60 assen voor de Axial Wraith & Bomber R10. Productnummers BR247040BK en BR247039BK. Vooras weegt 420 gram en achteras weegt 330 gram. Ilya heeft alle lagers vervangen, de gears vernieuwd en in de vooras een nieuwe diff locker gezet. Alles is ingevet en geshimd. Dus al met al een mooie deal dacht ik zo.

https://www.boomracingrc.com/axial/wrai ... led-108500
https://www.boomracingrc.com/axial/wrai ... for-108498


Afbeelding

In de vooras zit ook een Boom Racing Heavy Duty Front Universal CVD Joint Shafts for AR60 Axle BR247015. Deze zijn sterker als de originele.
https://www.boomracingrc.com/axial/wrai ... in--109619
Afbeelding

De oude vooras.
Afbeelding

Toch wat aanpassingen gemaakt. De oranje aluminum HD steering knuckle / block overgezet van de oude naar de nieuwe as. Is puur een kleur ding, zwarte en oranje zijn hetzelfde. De Boom Racing steering link ziet er goed uit, maar de Hot Racing versie op mijn oude as loopt vrijer en heeft een fractie meer stuuruitslag. De Boom Racing versie loopt tegen het diff cover aan. Los daarvan staat het oranje goed tegen het zwart van de as. Diff covers heb ik ook omgeruild, de RC4WD Poison Spider vind ik er beter uitzien en is een fractie platter, wat ook weer helpt bij vrijlopen van de stuurinrichting. Mooie kwaliteit allemaal.
Afbeelding

Vooras gemonteerd.
Afbeelding

En de achteras ook. Ik heb die gewoon 1 op 1 overgezet, alleen diff cover gewisseld.
Afbeelding

Met de aankomende meeting in Uden kan de boel getest worden. Ik ga nog even met de instellingen van de Hobbywing WP1080 ESC spelen en dan is deze klaar voor de komende meeting.

Sander
Donateur
Berichten: 958
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Sander » 04 okt 2018 21:09

Mooie assen , je was net voor anders hadden ze onde4 mijn bouwwerk gezeten .

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 10 dec 2018 22:12

Hier ook weer eens een update. De Hobbywing 1080 had ik voor de meeting in Uden al opnieuw ingeregeld en doet het nu aanzienlijk beter. Wat de assen betreft. Sander, ik had ze je graag gegund, maar ik ben er wel stiekem wel heel blij mee.

De assen bevallen heel goed, maar er is wel een nieuw probleem opgedoken. Een dikke ratel uit de transmissie. Ik kwam er gisteren tijdens de indoor meeting achter. Eigen stomme schuld, ik was vergeten dat dit tijdens Uden meeting gebeurd was. Het nadeel van steeds 4 auto's meeting klaar maken, je vergeet dan wel eens een puntje.

Dus morgen de boel maar eens open schroeven en als ik geluk heb is alleen de pinion los. Je merkt dat de tandwielen dan wel, dan niet contact hebben. Als er meer aan de hand is moet de transmissie ook maar in de revisie. Mijn verwachting is een losse pinion en een gestripte spur, want zo voelt het aan. Dat dan mogelijk ook weer upgraden en bomproof maken. Er blijft zo langzamerhand wel weinig origineel Axial over...

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 10 dec 2018 23:17

Net op voorhand een Robinson Racing Axial Wraith 80T Supertuff Spur Gear RRP1580 besteld. Stond al lang op mijn wenslijstje en nu was deze weer bestelbaar. Dus meteen maar besteld. Materiaal is sterker als standaard spur gear plastic, ik wil niet naar een metalen spur gear vanwege de herrie. En spur gear mag van mij wel iets sterker zijn, maar met de rest allemaal metalen gears wel de zwakste factor blijven. Uit mijn hoofd heb ik nu een 84T er in zitten, dus dat zou de spur ratio ook wat omlaag moeten brengen en dat is weer beter voor de motor.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 09 mar 2019 23:59

RC Crawler Scaler Groep Forum Topic van de wee.png

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 01 mei 2019 23:19

Vanavond begonnen de Wraith klaar te maken voor de aankomende Walk The Trail meeting. Al een tijdje niets meer mee gedaan, levering van de Robinson Racing Axial Wraith 80T Supertuff Spur Gear RRP1580 heeft behoorlijk tijdje geduurd.

Als eerste stond repareren van 1 van de lexan binnenschermen op het programma, was een stukje van afgebroken. Bijgeknipt en nu is het weer netjes en functioneel.

Transmissie uitgebouwd en nagelopen en probleem ratel en slecht lopen gevonden. Middelste tandwiel in de transmissie is half gestript. Dat verklaart ook het schokkerige rijden. Het is het kleinste tandwiel uit de Axial AX80010 tandwielset, middelste tandwiel op onderstaande plaatje, en is een plastic tandwiel. En met bijna de helft van de tandjes die missen is het wat lastig rijden.
wraith gear.jpg


Besloten met oog op aankomende meetings, o.a. WTT en Recon G6 om het maar meteen goed te upgraden met gehard stalen versie. En voor zekerheid maar meteen alle drie de tandwielen in de transfercase vervangen. Er zijn vele opties te vinden op AlieExpress, bij BoomRacing, Hot Racing en o.a. Robinson Racing om maar een paar opties te noemen. Maar levering kost teveel tijd, dus ik ben voor een setje originele AX30708 AX10 Locked Transmission - Complete Metal Gear Set - Steel (3pcs) gegaan die bij Tamico en op voorraad was. En nog enigzins meeviel qua prijs. Goedkoop is het niet, maar iedere keer weer nieuwe plastic versie vervangen op een meeting of een teleurgestelde rijder (meestal zoon Nick) zie ik ook niet zitten. Dan maar de bulletproof route volgen en meteen goed doen.
http://www.axialracing.com/products/ax30708
https://tamico.de/Axial-AX30708-Stahl-G ... hnrad-Satz
axial-ax30708-stahl-getriebezahnrad-satz.jpg
Er blijft weinig origineel zo aan de Wraith.

Morgen de Hobbywing 1080 ESC nog eens fijn afstellen qua settings, intussen met mijn SCX10 II wel geleerd welke settings ik prettig vind. Kwestie van copy past. De Hobbyking lichtunits nog even uitbouwen en waterdicht maken met MG Chemicals 422B Conformal coating. Alles even nalopen. En dan is het wachten op de bestelde tandwielen. Transmissie dan weer in elkaar en terugbouwen en dan kan deze naar de WTT. Zou allemaal net op tijd moeten lukken.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Dustin » 02 mei 2019 08:28

Mooi spul, gaat die ook lekker van klinken :lol:
In mijn Bomber heb ik een combinatie van Robinson Racing en Hot Racing in de gearbox en dat is toch wel echt heel erg mooi en stevig spul allemaal hoor

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 02 mei 2019 18:07

Robinson Racing en Hot Racing had ik ook naar gekeken, maar levering duurt om op tijd voor de WTT te zijn te lang, dus dan maar origineel.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 05 mei 2019 16:27

Zo. De twee Hobbyking lichtunits uitgebouwd, waterproof gemaakt en weer ingebouwd.

Verder even een krik uitgeprint met de 3D printer. Geweathered en gemonteerd.

Wachten is nu op levering van de bestelde tandwielen en dan is deze klaar voor de Walk The Trail 2019.
20190504_205806.jpg
20190504_232512.jpg
20190505_155523.jpg

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Cesco's Axial Wraith "True Fire"

Bericht door Cesco » 07 mei 2019 23:08

Axial metalen transmissie tandwielen set is binnen. Van plastic naar metaal. Transmissie dus weer opgebouwd . Spur gear vervangen voor 1 van Robinson Racing. Ik had hier nog een probleem gevonden met de spur gear en pinion. Of beter gezegd de ruimte ertussen.

Spur gear is standaard 48p 80t en pinion 20t. Maar dat is meer een snellere rockracer setup. Verhouding 4:1. Voor trail en crawler wil je liever richting 5:1 en nog mooier is richting 5.6:1. Dus ik had ooit de pinion naar 16t aangepast. Daarmee kom je op 5:1, mooi midden tussen crawlen en speed.
Alleen krijg je dan net niet de juiste afstand van tandwiel tot tandwiel. De motormount is wel aanpasbaar om de tandwielen op de juiste manier af te stellen. Alleen zit je echt aan einde afstel optie en loopt de motor tegen transmissie behuizing aan. Ik kwam maar 1mm te kort, maar zo was het enige contact echt puntjes van de tandjes tegen elkaar i.p.v. goed in elkaar haken. Combi dis dus kan.

Voor nu opgelost met een 19t pinion, later spur gear maar upgraden naar een 84 of 87t. Dan kan ik de afstelling nog meer richting crawlen maken met een pakweg 18t pinion. Of upgraden naar 32p tandwielen.

Proefgereden. Nog even de settings van de Hobbywing 1080 ESC bijgesteld. En de Wraith zit weer in elkaar. En is WTT 2019 ready.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten