Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Cesco » 08 sep 2019 01:06

Alsof ik nog niet genoeg projecten had kon er nog wel één bij. Of beter gezegd, een dubbel project.

Dubbel? Ja, het worden 2 dezelfde auto's (nou ja, bijna gelijk), één voor [mention]FiltaRC[/mention] en één voor mijzelf. En je zal in de komende maanden er nog wel meer gaan zien, want we zijn met een groepje aan hetzelfde project gestart. Maar ik zal hier samen met mijn broer [mention]FiltaRC[/mention] de bouw van onze auto's bijhouden. De rest meld zich vanzelf wel.

Dit keer geen Axial, Traxxas, MST, Redcat of Element RC, nee we gaan een voor 90% 3D geprinte scaler bouwen.
Elders op dit forum (Bodys) al in een topic wat over vermeld. Het zit zo. Het merk of iniatief, net hoe je het ziet middels de naam 3Dsets bood al de Ranger aan. De Ranger is een 1/10 naamloze 3D geprinte scaler, die eigenlijk een Jeep Rubicon is.
Alles er op en aan, zoals zeg maar een Axial opgebouwd is, maar volledig 3D ontworpen. Je koopt een 3D file, print het uit, voegt schroeven, electronica, banden en schokdempers toe en met de handleiding heb je dan een kit die je kan bouwen. Interieur is meegeleverd, deuren kunnen open en dicht.

Wel, nu zijn ze met de Landy gekomen, een "naam/merkloze"versie van wat gewoon een Land Rover Defender Pickup is. Zelfde recept, maar ander model.
https://www.3dsets.com/

Besloten om die te gaan bouwen. Dit project gaat dus wel even duren, want zo wie zo al veel print werk, maar in dit geval dus ook nog dubbel. Dus komende weken wel aan het printen. Dat is mooi, want AliExpress, RCmart, Hobbyking en en nog wat adressen moeten nog de overige 10 procent aan benodigdheden gekocht worden. Kleuren zijn bepaald, filament is besteld en intussen is ook het meeste van de overige benodigdheden besteld.

Het leuke aan dit project is dat de 3D printer dus echt maximaal ingezet gaat worden. Zelfs linken en chassisdelen en zelfs de assen en versnellingsbak, alles wordt 3D geprint. Het zit heel goed in elkaar en in de toekomst komen er nog upgrades die dan weer te printen zijn.

Wat impressie foto's zoals het kan worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De printer loopt intussen, maar is voorlopig nog wel even bezig. Binnenkort meer.

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Gert-Jan » 08 sep 2019 08:29

Ik ga eerst even jouw build afwachten Cesco voordat ik de files naar mijn printer stuur. Het is een heel doordacht ontwerp maar ik heb wel enige twijfels bij de duurzaamheid van de aandrijflijn.
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door johanv » 08 sep 2019 09:19

Dat ziet er op de foto's heel erg leuk uit!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Ron
Donateur
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 jun 2017 13:44
Locatie: Sittard
Participant x 11
Gegeven waarderingen: 61 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Ron » 08 sep 2019 11:14

Interessant, dit gaan we volgen.
Axial Wraith / Axial Yeti / RC4WD Gelände D110 / Team Raffee Camel Trophy D110 / D90 Safari (SCX10) / D110 Overlander (RC4WD) / LR Discovery G4 (MST-CFX-W) / Toyota Land Cruiser 80 (Axial SCX10.2)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Cesco » 09 sep 2019 09:59

Gert-Jan schreef: 08 sep 2019 08:29 Ik ga eerst even jouw build afwachten Cesco voordat ik de files naar mijn printer stuur. Het is een heel doordacht ontwerp maar ik heb wel enige twijfels bij de duurzaamheid van de aandrijflijn.
Wel, ik ga PLA+ gebruiken voor chassis en aandrijflijn. En anders hebben we een reden om eens met een metaal of carbon versterkte filament te experimenteren. Maar ik denk dat het wel goed komt.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Cesco » 09 sep 2019 23:01

Zo, alle benodigde filament is binnen, printer heeft eerst even onderhoud nodig voor ik verder kan printen.
PEI laag (soort doorzichtige sticker) op het printbed is dringend aan vervanging toe. Putjes en zo en dat helpt niet bij printen. Kan verwijderd worden met wat moeite en een nieuwe erop. Dat is besteld. Intussen kan de printer meteen even een onderhoudsbeurt krijgen, want die heeft al heel wat printuren sinds ik hem heb.

Dus maar even alle benodigdheden aan het bestellen maal 2. Via AliExpress benodigde schroeven besteld, RVS was het voordeligst.

Verder Cool Racing schokdempers, 90mm.
https://nl.aliexpress.com/item/33019799 ... 4c4d6db8BH
Afbeelding

100mm banden: https://nl.aliexpress.com/item/32813426 ... 4c4d6db8BH

Tamiya CLEAR PLA-PLATE 0.4mm B4 SIZE(4 pcs.) om de ramen te maken.
https://nl.aliexpress.com/item/32370998 ... 4c4dbEIxFR

Bearings: https://nl.aliexpress.com/item/32901616 ... 4c4dbEIxFR

Nu nog een ESC, servo en motor regelen. Servo heb ik nog liggen, een blauwe PowerHD 20kg en ik heb ook nog wel een 15kg liggen. Dus dat komt wel goed. ESC ben ik nog even in twijfel, normaal pak ik altijd een Hobbywing 1080, maar ik heb nog 2 Hobbywing 1060 liggen, misschien die maar eens gebruiken. Motor neig ik naar om eens een Yeah Racing Just Climb motor te gaan proberen, lees ik erg goede dingen over. Komende dagen dan besluiten en eventueel bestellen.

Dit project gaat wel even duren, enerzijds door lange printtijden, anderzijds zal met name AliExpress het meeste pas medio oktober leveren. Maar genoeg andere projecten, dus ik vermaak me wel.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Wouterb » 10 sep 2019 07:14

Cesco schreef: 09 sep 2019 23:01 ....
PEI laag (soort doorzichtige sticker) op het printbed is dringend aan vervanging toe. Putjes en zo en dat helpt niet bij printen.
...
Ik heb een glasplaatje (20x20, uit een action fotolijst) op m'n bed liggen. Met een paar lagen pritt-stift heb ik prima hechting (ABS) en redelijk hufterproof/slijtvast.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Dirk Weijnen » 10 sep 2019 11:57

Dat gaat groots worden ik volg.
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Cesco » 10 sep 2019 13:51

Wouterb schreef: 10 sep 2019 07:14
Cesco schreef: 09 sep 2019 23:01 ....
PEI laag (soort doorzichtige sticker) op het printbed is dringend aan vervanging toe. Putjes en zo en dat helpt niet bij printen.
...
Ik heb een glasplaatje (20x20, uit een action fotolijst) op m'n bed liggen. Met een paar lagen pritt-stift heb ik prima hechting (ABS) en redelijk hufterproof/slijtvast.
Op de Original Prusa i3 MK2S die ik heb werkt dat helaas niet goed. De warmte komt dan niet goed door, ooit al eens geprobeerd. De PEI laag werkt normaal goed en kan zonder prit stift gebruikt worden, maar was gewoon op. Maar goede tip, ik weet dat het voor vele printers goed werkt.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's & FiltaRC's 3Dsets Landy's

Bericht door Cesco » 22 sep 2019 01:04

Intussen is de 3D printer gerepareerd en heeft onderhoud gehad. En draait al weer op volle toeren.
Verder zijn de eerste onderdelen al binnen, de schokdempers en grootste deel van de benodigde schroeven.
Schroeven allemaal uitgezocht, gesorteerd en per soort met juiste aantal in gelabelde losse zakjes gedaan. Zodat het straks makkelijker bouwt. In principe is wat je doet een kit samenstellen en dan bouwen.
Getoonde kleur van de schokdempers was niet op voorraad, dus dat is een setje blauw voor [mention]FiltaRC[/mention] en een zwart setje voor mij geworden. Schokdempers zien er goed uit, mooi compleet met 3 veren sets.

Verdere benodigdheden zijn allemaal besteld. En intussen printen we gestaag door.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten