Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Rctecto » 27 dec 2018 17:57

Naast de (te) lang lopende projecten wilde ik ook een wat sneller project en tegelijkertijd een auto voor het iets ruigere werk. Daarom heb ik een paar weken terug de kit-versie van de SCX10.2 aangeschaft. Tijdens de kerst de eerste stappen gezet.
axial cherokee-010.jpg

Het chassis is op zich goed te doen, al is het af en toe wel werken geblazen om te schroeven in het plastic te krijgen. De aandrijflijn liep ook niet in 1 keer lekker, maar naar een keer uit elkaar halen loopt het nu redelijk soepel. Waarschijnlijk een braam ergens in de gearbox of zo……
Het plastic oogt sowieso wat rommelig. Veel rafelige bramen en het kapje van de gearbox sluit niet perfect.
Ook is de achterbumper krom. Kan ik wel weer bijbuigen, maar er zal toch wel een keer iets anders op komen. Wat dat betreft had ik meer verwacht van deze Axial, echt goedkoop is het nou ook weer niet.
axial cherokee-014.jpg
axial cherokee-013.jpg
'inner fenders' om de body af te sluiten. En vast voorbereid op een 'onzichtbare' bevestiging van de body.

De banden zijn de Proline Hyrax. Mooi zacht en de originele banden vind ik wat te groot.
Als er liefhebbers zijn, dan zijn deze over te nemen. Ik ga ze niet gebruiken.
axial cherokee-017.jpg
Links de originele band. Scheelt +- 15 mm in diameter.

Ik heb veel lexan bodies gedaan, maar nog niet op een scaler. Even wennen dus aan de grote wiebelige kap. Qua detail is dit wel een redelijk nette body, met de spiegels, handgrepen en de grill.
Om de sparing voor de gril te maken blijft er onder wel een heel dun randje lexan over. +- 3mm. Heel voorzichtig knippen en bijwerken met de Dremel…..
axial cherokee-012.jpg
axial cherokee-016.jpg
De verhoudingen van de body komen redelijk overeen met het origineel. Wielkassen zijn wel wat groot.
axial cherokee-015.jpg

Qua kleur en ik er nog niet uit. Ik heb wat testjes gedaan met gun metal en metallic blauw, maar ben nog niet zeker. Ook getest met blanke matte lak van Tamiya aan de buitenkant om het plastic gevoel er wat vanaf te halen. Dat lijkt goed te gaan.
Maar het kan ook nog zo zijn dat ik aan de buitenkant ga spuiten, maar dan zijn deze kleuren in elk geval minder geschikt….. Wordt vervolgd.
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 595 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door johanv » 27 dec 2018 18:17

Ben benieuwd naar je kleur keuze!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Sander
Donateur
Berichten: 957
Lid geworden op: 02 jun 2017 20:25
Participant x 22
Gegeven waarderingen: 63 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Sander » 27 dec 2018 19:58

Ziet er netjes uit 👍

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Cesco » 27 dec 2018 23:28

De nieuwe BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 serie is ook een te overwegen band. In 2 maten, 4.19"/106mm of 4.75"/120mm. Schijnt de prestaties van de Hyrex te hebben, zelfde rubber, maar meer scale looks naar de 1/1 band.
https://www.prolineracing.com/rock-crawling-1-9-tires/

De Hyrex die je nu hebt lijken mij 4.19" versie. Als je groter wilt kom je op de 4.75" serie uit. Het is wel een fijne band de Hyrex.

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Mud monkey » 29 dec 2018 11:27

Ik heb mijn lexaanbody van binnen en buiten gespoten , dan ben je ook van de glans af
En als er krasjes op komen lijkt het net of ze oppervlakkig zijn

Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Rctecto » 29 dec 2018 13:12

Cesco schreef: 27 dec 2018 23:28 De nieuwe BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 serie is ook een te overwegen band. In 2 maten, 4.19"/106mm of 4.75"/120mm. Schijnt de prestaties van de Hyrex te hebben, zelfde rubber, maar meer scale looks naar de 1/1 band.
https://www.prolineracing.com/rock-crawling-1-9-tires/

De Hyrex die je nu hebt lijken mij 4.19" versie. Als je groter wilt kom je op de 4.75" serie uit. Het is wel een fijne band de Hyrex.
Klopt het is de 4.19 versie. Ongeveer 106mm diameter. Op het geheel staan ze goed, maar misschien dat de uitsparingen voor de wielen iets te groot zijn. Ik ga kijken hoe het uitpakt.
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Rctecto » 29 dec 2018 13:16

Mud monkey schreef: 29 dec 2018 11:27 Ik heb mijn lexaanbody van binnen en buiten gespoten , dan ben je ook van de glans af
En als er krasjes op komen lijkt het net of ze oppervlakkig zijn
Heb je dan aan de binnen- en buitenkant dezelfde kleur gebruikt? Of een metaal kleur aan de binnenkant?
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2753
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 836 keren
Ontvangen waarderingen: 993 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Cesco » 29 dec 2018 14:46

Je kunt de binnenkant spuiten en de buitenkant niet, zo krijg je een glanzend effect. Dat is zeg maar de standaard manier.

Je kunt ook als je een matte look wilt aan de binnenkant de kleur doen en aan de buitenkant Tamiya PS-55 matt clear. Dat is een matte blanke lak voor lexan bodies.

Verder kun je dezelfde kleur gebruiken binnen en buiten. Dan krijg je inderdaad een look dat als er aan de buitenkant de lak beschadigd dat het als een krasje lijkt.

Of je kunt aan de binnenkant en buitenkant verschillende kleuren doen. Dat kan bijvoorbeeld als je voor een effect wilt gaan waarbij als de lak aan de buitenkant beschadigd de onderkleur zichtbaar wordt. Een soort reaistische weathering. Zo kun je gaan voor een roest of juist grondlak effect welke zichtbaar wordt bij schade aan de buitenkant.

Wat verder nog een tip is. De oversprayfolie is ideaal om aan de buitenkant details zoals de raamlijsten te spuiten. Spuit eerst de body aan de binnenkant. En dan snij je de delen uit (zoals raamlijsten) in de oversprayfolie die je vervolgens dan een kleur spuit.

Ik heb zelf heel veel geleerd van kijken van video's van Hemistorm aka Chris de Graaff. Een meester in spuiten van lexan, zeer leerzaam Youtube kanaal. https://www.youtube.com/user/hemistormrc

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2071
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Rctecto’s SCX10.2 Cherokee

Bericht door Mud monkey » 29 dec 2018 17:11

Ik heb aan de binnenkant en de buitenkant de zelfde kleur gedaan
Krassen komen aan de buitenkant en doordat de binnenkant de zelfde kleur heeft schijnt de kras niet dor
Maar zie je wel de gebruikspor

Gebruikersavatar
Rctecto
Donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
Locatie: Woerden
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 90 keren

Body Cherokee gespoten

Bericht door Rctecto » 19 jan 2019 10:18

Een paar stappen verder met de Cherokee.
Voor de kleur gekozen voor Tamiya Bright Gun Metal. Aan de binnenzijde gespoten gedekt met zwart. En aan de buitenzijde de matte PS-lak van Tamiya om het plastic gevoel eraf te halen. Dit geeft meteen de mogelijkheid om straks verder te gaan met lichte vervuiling / verwering.

Verder het volgende gedaan:
- Inzetstuk voor de koplampen in kleur van de body. Gril zelf weer zwart gemaakt. Van de schroefjes aan de zijkant wordt ik niet blij. Moet ik nog iets op verzinnen. Misschien een spatscherm tegen steenslag of zo?
- Dakrek gespoten met gunmetal en daarover weer een dunne laag (niet dekkend) zijdemat zwart.
- Chinese ledhouders voor de achterlichten gemonteerd.
- Achterlichten met transparant oranje en rood geverfd.
- Raamrubbers uit mat zwart stickervel gesneden.
jeep JK-001.jpg
jeep JK-003.jpg
jeep JK-005.jpg
jeep JK-006.jpg
Nog te doen:
- Interieur en bestuurder
- Aankleding. In elk geval ruitenwissers. Iemand een tip waar je die gemakkelijk kan krijgen?
- Verlichting inbouwen
- Er zijn stalen bumbers onderweg. Dan wordt de body precies geplaatst.
- Vervuiling verwering

Ik weet niet of het gaat lukken, maar uiteindelijk moet het uiterlijk zo'n beetje hetzelfde gevoel gaan geven als een hardbody.
jeep JK-004.jpg
jeep JK-007.jpg
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten