Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 09 okt 2018 15:18

In afwachting van levering van schokdemperolie, wel vast op zoek gegaan naar wat eventueel extra flex kan blokkeren. In deze video vond ik een bruikbare tip:



Blijkbaar kan in bepaalde situaties de achterste aandrijfas niet helemaal vrij draaien. Oplossing is vergroten van de inkeping, wat met een dremel snel gedaan was. Bovenste foto bij pijltje standaard situatie, foto eronder na aanpassing.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor even de belettering van de banden weer netjes gemaakt. Ik doe dit altijd met een gel pen. Merk en type is Sakura Gelly Roll 06, XPGB#50, https://www.penstore.nl/nl-nl/sakura-ge ... medium-wit. Blijft behoorlijk lang zitten, uiteindelijk slijt het uiteraard wel. Maar is het snel weer bijgewerkt. Recht zoals het was en links het al bijgewerkte wiel.
Afbeelding

Volgende stap in zoektocht naar meer flex. Dit keer een tip en 3D print design van Harley Designs. Tijdens zijn Ultimate Deadbolt budget build, heeft hij een High Clearance SCX10 Rear Crossmember ontworpen en het ontwerp beschikbaar gesteld via zijn website en Thingiverse.
De uitleg via zijn website:
Rear Cross Member – 3d Printed High Clearance Crossmember – I designed this to gain 3-4mm more uptravel since I have my upper links raised to at the chassis for better anti-squat numbers. I have hosted the file for you to print yourself.
Zijn build kun je hier vinden: http://www.harleydesigns.com/index.php/ ... -deadbolt/
Zijn ontwerp hier: https://www.thingiverse.com/thing:2286216
En de Youtube playlist van Harleys Ultimate Deadbolt budget build:

Ik heb dus mijn 3D printer weer aangezet en dit onderdeel in PET geprint. Eerst even een foto van de standaard rear cross member. Eerst in normale schokdemper stand.
Afbeelding

Hieronder zie je wat er gebeurd als de schokdempers volledig zijn ingedrukt. De linkhouder raakt dan de rear cross member en is de factor die de flex benadeelt.
Afbeelding

Hier zie je de nieuwe Harley Designs rear cross member en als het goed is zie je direct het verschil.
Afbeelding

Nog duidelijker wordt het als de schokdempers volledig ingedrukt zijn, op onderstaande foto kunnen ze niet verder. En zoals je ziet is er nog duidelijk ruimte over en raakt de linkhouder niet langer de rear cross member. En dat betekent dat ik dus in de toekomst meer flex uit de schokdemper setup kan halen en dat er nu geen beperkende factoren meer zijn aan het chassis.
Afbeelding

De servo die gemonteerd zit is op zich helemaal geen verkeerde servo, maar analoog en niet waterdicht. Gemonteerd zit een Power HD 1501MG, een 17kg servo.

Ik heb toch deze geupgrade naar mijn standaard servo, die ik altijd op voorraad heb liggen. Een Power HD LW-20MG, wat een waterdichte en 20kg servo is. Uitstekend performende en goedkope servo. Ze zijn te koop in je locale hobbyshop en vrij goedkoop tot zeer goedkoop te vinden op Ebay, Banggood, AliExpress en via Hobbyking. Ik heb ze intussen in meer als 12 RC auto's zitten, crawlers, scalers en bashers, fantastische servo. Met een beetje zoeken kun je ze al vinden voor ergens tussen de 16 en 20 euro.
Afbeelding

Intussen ook de hele vooras uit elkaar gehaald. Ook dit was geen slecht idee, opnieuw een paar verkeerde schroeven met de juiste nog in de doos en de tandwielen stonden volledig droog. Dus vet erin, opnieuw opgebouwd en het zit weer gemonteerd. Ook meteen de servo kabel netter weggewerkt als voorheen.
Afbeelding

Volgende stap is de elektronica weer netjes aansluiten en klaar maken voor de meeting in Uden. Als het qua tijd nog lukt de verlichting in orde maken. Later ga ik nog de schokdempers herbouwen en upgraden. De nieuwe bumpers en wielen verwacht ik niet voor de meeting in Uden.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:57) • Kylian (23 apr 2022 20:35) • Nick (04 mar 2023 11:40)

Cootje72
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 okt 2018 17:41
Locatie: Venlo
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cootje72 » 09 okt 2018 22:45

Hoi Cesco,

Bedankt voor de inspiratie!
Ik ben vanavond direct aan de slag gegaan om de shocks schuin te zetten. Hiervoor beugels gemaakt uit tamiya wielophangingen. Dit scheelt zeker 1,5-2 cm. Die kunnen toch weer mooi van pas komen in Uden😁

Gr Cootje

Cootje72
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 okt 2018 17:41
Locatie: Venlo
Participant x 2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cootje72 » 09 okt 2018 23:31

Hier nog een paar foto's:

Basis materiaal:
20181009_214101-600x800.jpg
20181009_221023-800x600.jpg
20181009_221009-800x600.jpg
Resultaat na aanpassen stuurkant:
20181009_212657-800x600.jpg
Eindresultaat:
20181009_220834-800x600.jpg
Die 15cm haal ik nog niet. Aan de stuurkant komt de stuurstang tegen het chassis aan....

Hier heb ik nog geen oplossing voor. Wie weet komt hier ook wel iets voor.

Gr Cootje

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 10 okt 2018 00:59

Ziet er goed uit Cootje. Zoiets zit bij mij ook nog in de planning.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 18 okt 2018 23:15

Net voor de meeting in RC Crawler Scaler Groep / RC Junkies weekend meeting in Uden een paar dagen geleden nog flinke stappen kunnen maken.

Paar gaten, schroeven en wat shoegoo en voila, extra scale detail. Een snorkel.
https://nl.aliexpress.com/item/1-10-Rub ... 4c4d0wigWg
Afbeelding

Afbeelding
Helaas is bij de trail in Uden een deel verloren gegaan, dus een nieuwe zal besteld moeten worden.

Alle electronica weer opnieuw gemonteerd en de Hobbywing WP1080 ESC opnieuw ingesteld met hulp van tips op o.a. het RCCrawler forum en een youtube filmpje van 1969Illya en een youtube filmje van Don Coevers.
http://www.rccrawler.com/forum/electron ... tings.html




Alle verlichting verwijderd en tijd om helemaal opnieuw in de body verlichting aan te brengen Voor wat extra scale detail, maar ook hopelijk iets meer lichtopbrengst volgende gedaan. Grille gedemonteerd.
Afbeelding

En toen met chrome verf de lichtunits binnenin geverfd. Ik gebruik hiervoor plasti-kote Projekt Paint Fast Dry Enamel B35 chrome voor.

Afbeelding

De ledlampjes wat krimpkous om gedaan om lekken van licht naar de binnenkant van de body tegen te gaan.
Afbeelding

Alles netjes wegwerken.
Afbeelding

Geen foto's verder van, beetje bij ingeschoten om de auto op tijd voor de meeting af te krijgen. Maar alle ledlampen voor en achter gemonteerd en aangesloten en de Hobbyking lichtmodule in binnenkant dak body geplaatst. Na eerst waterdicht gemaakt te hebben. https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyking-s ... tore=nl_nl

Net op tijd kwamen de wielen binnen. Een set Enron velgen met chinese Super Swamper banden. De style van de velgen past bij de style van de inspiratie foto eerder in dit topic. En het is zeker eens wat anders. Ik heb 2 setjes besteld, een los wiel voor een reservewiel was niet mogelijk en de andere wielen heb ik nog een idee voor.
https://nl.aliexpress.com/item/NIEUWE-E ... 4c4d0wigWg
Afbeelding

Afbeelding

De meegeleverde foams vond ik wat smal, ze deden de banden niet echt opvullen. De wang van de band zat letterlijk los. Maar ik had nog originele TRX-4 foms liggen en die zijn een stuk breder en iets voller. Links de meegelevde foams, rechts de TRX-4 foams.
Afbeelding

Links het wiel met de TRX-4 foam en rechts met meegeleverde foam.
Afbeelding

Het zijn super makkelijke beadlocks en schroeven zonder problemen snel en zo in elkaar. Belettering banden nog even wit gemaakt.
Afbeelding

Op het laatste moment kwam nog de bestelde achterbumper binnen. Op zich zitten er nette bumpers bij de kit, maar ik wil toch de aanrij hellinghoeken verbeteren, dus een kortere voor-en achterbumper kan daar bij helpen. En meteen metaal voor extra sterkte en gewicht. Voorbumper is nog onderweg, maar achterbumper kwam net op tijd voor de meeting binnen. Ik moest wel wat dremel aanpassingen maken vanwege aan de bumper om die zo kort mogelijk te kunnen monteren en samen te laten werken met de 3D geprinte bodem. Achterbumper is hier besteld: https://www.ebay.nl/itm/173493995475?Vi ... 3493995475
Afbeelding

Interieur hoort er ook bij uiteraard. Ik had nog een blanco interieur liggen, bedoeld voor de SCX10.2 Jeep Cherokee hardbody en hoewel een fractie te smal, past deze prima in de Jeep Cherokee lexan body. De binnenkant van de lexan interieur is gespoten met Tamiya PS-5 black. De buitenkant van het interieur heb ik eerst de folie van de stoelen en achterbank weggesneden en verwijderd. Hierna een paar lagen Tamiya PS-55 matt clear gespoten als primer basis. En hierover Tamiya AS-15 Tan (USAF). Daarna rest van de oversprayfolie verwijderd en de hele buitenkant gespoten met Tamiya PS-55 matt clear voor en mat zwarte en tan look.

Het interieur heb ik besteld bij Banggood voor nog geen 8 euro: https://www.banggood.com/nl/RC-Car-Craw ... eviewsWrap . De Banggood versie komt zonder dashboard stickers, op Ebay en AliExpress vind je dezelfde en soms al in kleur en wel met decal stickers. Ik heb het opgelost door in mijn assortiment stickers/decals te kijken en daar bruikbare stickers uit te halen en eventueel passend te maken.

Kruitvat had een actie met 1/10 actiefiguren voor € 4,95 p.st. en daar een paar van gehaald. 2 voor dit interieur gebruikt. Ze komen uit deze actiefiguren serie DC Collectibles Arrow Action Figure, van de tv serie Arrow. De bijrijder dame heb ik de lange rok aangepast naar een korte rok met een flinke split. Enige manier om haar benen in een zithouding te krijgen. Plus wat amputatie aan de benen om het passend te krijgen. De rijder had meer aanpassingen nodig. Zithouding lukte niet plus deze was te hoog, waardoor de body op zijn hoofd ruste en niet vastgezet kon worden. Hij was te lang, ondanks op schaal. Dus complete amputatie vanaf de heupen was nodig. Beide rijders zijn met shoegoo gemonteerd en tevens met ty-rips gemonteerd. De ty-rips zien er nu uit als gordels. Bovenbenen van de rijder met shoegoo tegen lichaam geplaatst en als je nu door het raam kijkt lijkt het alsof de rijder gewoon zit.
Afbeelding

Stuurtje ge3Dprint, zie voor link hier: https://pinshape.com/items/29008-3d-pri ... -dashboard . Pistool zat bij man actie figuur en op de achterbank wat touw en ketting geshoegood.
Afbeelding

En met dat allemaal klaar was de Jeep klaar voor de Uden meeting. Na de meeting zullen de schokdempers nog worden aangepast voor betere werking en meer flex. En de voorbumper wordt nog gewisseld als de nieuwe geleverd is.
Laatst gewijzigd door Cesco op 18 okt 2018 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:57) • Kylian (23 apr 2022 20:36) • Nick (04 mar 2023 11:41)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 18 okt 2018 23:30

En dan wat Uden actiefoto's van hoe dit project er op dit moment bijstaat en rijd. Persoonlijk ben ik blij met hoe met redelijk minimale en budget middelen er toch al een hele andere Jeep Cherokee staat. Rijdt uitstekend, ook de cheap ass banden doen het prima (behalve in heel los zand). Afstellen van de Hobbywing WP1080 ESC heeft een wereld van verschil gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht (totaal 3):
Daan (28 mar 2022 19:58) • Kylian (23 apr 2022 20:36) • Nick (04 mar 2023 11:41)

Chickendippahz
Member
Berichten: 291
Lid geworden op: 24 mei 2018 08:20
Locatie: Roosendaal
Participant x 4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Chickendippahz » 19 okt 2018 08:37

Nice nice!! En denk trouwens dat geen band zonder grote peddels het goed doet in het losse zand daar hehe....
CHICKENNNNNDIPPAHHHZZZZZZ
of gewoon Tom :D

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 19 okt 2018 09:25

Klopt inderdaad. Zelfs iemand met peddel banden had er moeite mee.

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door johanv » 19 okt 2018 14:30

Heel gaaf! Die velgen zijn ook erg gaaf. Die maken hem echt af!
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Cesco's Axial SCX10.2 Jeep Cherokee

Bericht door Cesco » 19 okt 2018 19:49

Dank je Johan. En waren ook nog heel goedkoop en kwamen met de banden voor dat geld. Ze staan nu voor 57 euro, Ik heb er 34 euro voor betaald in een aanbieding met een kortingsbon van 5 euro. Dus nog geen 30 euro voor een set.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten